Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A metróépítés leállításával fenyeget a Bamco

2009.03.17. 14:50 Módosítva: 2009-03-17 17:42:06

A 4-es metró alagútját fúró Bamco konzorcium írásbeli ultimátumot adott a BKV-nak. Eszerint ha április 12-ig a BKV nem teszi meg a megfelelő lépéseket a Bamco által követelt 115 millió euró (35 milliárd forint) kifizetésére, valamint nem módosítja az ütemtervet úgy, hogy a kötbérterhes határidők átlépése miatt a Bamcónak ne, vagy csak jóval kevesebbet kelljen fizetnie, felmondják a kivitelezésre kötött szerződést. Ha ez megtörténik, félbemaradhat az egész beruházás.

Az Index birtokába jutott információk szerint a Bamco április 12-ig adott határidőt a BKV-nak, hogy teljesítse követeléseit. A cég levele (amelyet egyébként megkapott a főváros vezetése is) azt állítja, hogy a Bamco álláspontja szerint a BKV lényegesen és sorozatosan megszegte a 2006-ban kötött kivitelezési szerződést, ezért ha nem orvosolja a mulasztásait, akkor a Bamco szerződésszegésre hivatkozva felmondja a szerződést.

DSZZS20090316016

A levél szerint a Gellért téri állomásnál 2,2 millió euró többletköltség merült fel, és 75 hét késedelem alakult ki a kötbérterhes határidőhöz képest. Az Etele téri állomásnál 26 millió euró a többletköltség, és 17 hét a késedelem. A Fővám téren 65,5 millió euró a többletköltség, 35 hét a késedelem. A Bamco szerint a munkák a BKV által erőltetett felesleges felgyorsítása további 21 millió euró többletköltséget okozott.

A levélben a Bamco egyrészt összességében 115 millió eurót (34,5 milliárd forintot) követel, másrészt azt, hogy a BKV által követelt kötbért felejtsék el, azzal ugyanis a Bamco – álláspontja szerint – nem tartozik. Az eddigi kilenc hónapos csúszás kötbérének összege a BKV szerint kétszázmillió euróra, azaz hatvanmilliárd forintra tehető.

Hiába ebédeltek együtt

A levél ultimátumszerűen szólítja fel a BKV-t, hogy készítsen reális ütemtervet (a kötbérterhes határidő úgy módosuljon, hogy a Bamcót ne, vagy csak kicsi kötbér terhelje), és hogy fizesse ki a Bamcónak a 115 millió eurót, ellenkező esetben felmondják a szerződést.

Úgy tudjuk, hogy a krízis megoldására múlt héten pénteken együtt ebédelt a főváros, a BKV és a Bamco vezetése, de konkrét eredményre nem jutottak.

DSZZS20090316012

A kivitelezési szerződés szerint a kivitelező és a megrendelő problémáit megegyezéssel, ennek hiányában döntőbíróság előtt lehet rendezni. Ha az utóbbi fórum sem hoz megoldást, a végső döntést a szerződés keretein belül a választott bíróság adhatja. A Bamco még nem merítette ki az utóbbi két lehetőséget, ennek ellenére megteheti, hogy felmondja a szerződést, ha van rá alapos indoka.

Le is állíthatják

A Bamco a késedelem okaként legtöbbször arra hivatkozik, hogy az elhúzódó építési engedélyezési eljárások miatt későn kapta meg a munkaterületet. Szakértők szerint ebben részben igaza is lehet, a késedelem viszont messze nem okozott akkora többletköltségeket, mint amekkora a követelés.

A kivitelező elszántságát mutatja, hogy a közlekedési hatóságot is beperelte, mert a hatóság a szabályok megsértése miatt a Gellért tér elérése előtt leállíttatta a fúrást. A tavaly októberi – egyébként szintén pénzügyi okokra visszavezethető – vita végül azzal zárult, hogy a BKV jogfenntartással (az igény jogosságának utólagos felülvizsgálatával) tizenhárommillió eurót átutalt a Bamcónak.

Úgy tudjuk, hogy a Bamco két okból nyújthatta be az ultimátumot: vagy elfogyott a fedezete a munkák folytatására, vagy további pluszpénzeket szeretne kisajtolni a megrendelő fővárosból. Ha a cég betartja, amit ígér, és felmondja a szerződést – hasonló fenyegetés már elhangzott tavaly ősszel is ­–, akkor a főváros nehéz helyzetbe kerülhet. Egyrészt nehéz új kivitelezőt találni a munka folytatására, másrészt a gazdasági válság hatására ismét felerősödhetnek azok a hangok, amelyek a beruházás megszakítását vagy szüneteltetését tartanák szükségesnek.

És mit mond a főpolgármester?

Demszky Gábor főpolgármester a hírre reagálva elmondta, hogy pénteken valóban találkozott a Bamco budapesti vezetőjével. Abban állapodtak meg, arra törekszenek, hogy a követelésekkel kapcsolatban megegyezésre jussanak, mielőtt döntőbizottság elé kerülne az ügy. Demszky szerint az tény, hogy hétfőn a pajzs megérkezett a Gellért téri megállóba, azaz a műszaki teljesítés rendben halad. Azt látni viszont a véleménye szerint, hogy a kivitelezőnél néha mintha több lenne a jogász, mint a mérnök vagy az alagútépítő, és úgy tűnik, ezek a jogászoknak az a dolga, hogy elérjék azt, hogy a metróépítés a Bamco számára kifizetődő legyen.

DBR: A Bamco követelései irreálisak

Nem sokkal a cikk megjelenése után közleményt adott ki a DBR Metró Projekt Igazgatóság, melyben irreálisnak nevezték a Bamco követeléseit, mint írják, továbbra is csak a jogos költségeket fizetik ki.

A közlemény szerint a nagyberuházások során általános, hogy a kivitelezők folyamatosan többletköltség-követelésekkel állnak elő. A Bamco által benyújtott 190 kérés összege azonban több, mint az összes többi, csaknem 20 nagy kivitelező vállalat által együttesen benyújtott összeg. A DBR továbbra is nyitott az elfogadható keretek között folyó tárgyalásokra, de a Bamco mostani magatartása már túlmegy az üzleti életben megszokott minden határon, írják.