Szilvia
5 °C
16 °C

Oszlopot állítottak a villamossín útjába

2009.04.02. 11:40

Egy újonnan beépített felsővezeték-tartó oszlop állja el a 19-es villamos meghosszabbításának útját a Batthyány téren. Az oszlopot a most folyó pályafelújítás keretében helyezték el, ám hamarosan megkezdődik a villamosvonal meghosszabbítása a Margit híd felé és akkor ki kell majd szedni onnan.

P3310016

A tervezők szerint ez így lett kitalálva, a VEKE szerint viszont csak nem koordinálták össze a felújítás és a meghosszabbítás tervezését.

Keszthelyi Tibor, a tervező Főmterv Zrt. közlekedéstervezési igazgatója az Indexnek elismerte, hogy első látásra valóban szokatlan helyen vannak a szóban forgó oszlopok, és ez félreértésekre adhat okot. Elmondása szerint a Batthyány téren található oszlopokra ideiglenesen van most szükség addig, amíg a 17-es és a 19-es villamost összekötik a „fonódó” villamos projekt keretében.

Keszthelyi szerint ezek az oszlopok tartják, feszítik hosszirányban a felső vezetékeket. A két vonal összekötése majd a felső vezetékek összekötését is jelenti, ekkor az oszlopok kikerülnek, mert feszítő szerepüket átveszik a továbbmenő felsővezetékek. Most gyakorlatilag hasonló funkciót töltenek be, mint az állványzat egy ház felújítása alatt, amit a munka végeztével elbontanak.

Keszthelyi hozzátette, hogy a tervezés során mindig törekszenek a költséghatékony megoldások megtalálására, ezért az oszlopok úgynevezett talptárcsás kialakításúak, azaz könnyen áthelyezhetőek, így a végleges építéskor felhasználhatóak az új szakaszon.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint viszont ez csak utólagos magyarázkodás, aminek nincs valóságalapja. A felsővezetéket oldalt álló oszlopról is lehet feszíteni, mint arra számos végállomáson példa van Budapesten.

Vitézy szerint egyszerűen arról van szó, hogy a korábban megtervezett pályafelújítást nem koordinálták a vonalmeghosszabbítás terveivel. A két beruházást a Főmtervnek kellett volna összeegyeztetnie, mint tervező cégnek, de az ellenőrző fővárosi önkormányzat vagy BKV sem állt a helyzet magaslatán.

Vitézy becslése szerint a rossz helyre épített oszlop költöztetése elérheti majd a tízmilliós nagyságrendet, ami ablakon kidobott pénz, és nem tudni, hogy majd ki fogja kifizetni.

Egyes vélemények szerint az "ütközést" az is okozhatta, hogy az új tervek szerint a végállomás sínjeinek enyhe ívben elkanyarodnak, hogy a metrólejárót később ki tudják kerülni, és az ív ütközik az oszloppal. Korábban egyenesen futottak be a sínek a végállomásra.

Pályaszűkítés a híd alatt: Budapesten először

A fővárosi kabinet nemrég tárgyalt a Margit híd hídfőjének átépítéséről, amelynek hamarosan elkészül a szabályozási terve. A tervek tartalmazzák a Bécsi úti villamos továbbvezetését is a Bem tér felé a felszínen, azaz az úgynevezett „fonódó” villamos projektet. A tervek szerint a 17-es villamost és a 41-19-es villamost összekötnék a Margit híd alatt. A terv érdekessége, hogy a híd alatt helyhiány miatt a két sínpárt egymásra vezetik, azaz majdnem egy nyomvonalon, de dupla sínpáron haladnak majd a járművek. A megoldás előnye, hogy majdnem olyan kevés hely kell hozzá, mintha egy sínpárra terelnék az oda-vissza közlekedő villamosokat, csak így nem kell a drága váltókat kiépíteni és karbantartani, a szembejövő szerelvények lámpajelzésre várják meg, míg a másik a saját sínjén elhalad a híd alatt. Ez lesz az első ilyen jellegű műszaki megoldás Budapesten.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?