Csak 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme

2009.04.09. 12:16

Előreláthatólag 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme, mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója a Fővám téri állomás bejárásán csütörtökön Budapesten. Legutóbb még 2011 vége volt az átadási határidő.

Várhatóan 2011 végére megépítik az alagutakat és minden olyan műszaki berendezést, ami ahhoz kell, hogy a rendszer üzemeljen - közölte.

Hozzáfűzte, hogy az automatizált 4-es metró próbaüzemére a tervekben csak 3 hónapot hagytak, ami kevés, mivel a nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a próbaüzem 6 hónapig is eltarthat. A metró csak a sikeres tesztek után szállíthat utasokat.

Az elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért addig nem fog elindulni a 4-es metró, amíg nem győződnek meg arról, hogy a rendszer teljesen biztonságos - mondta.

Klados Gusztáv közölte: az eredeti ütemterv szerint a fúrópajzsoknak már a Baross téren kellene lenniük. A késések egy részéért a DBR a felelős, mert - mint mondta - nem tudta időben megszerezni a munkaterületet a fúrópajzsok indításához, nem tudott a Bamconak időben építési engedélyt adni a Gellért téri állomáshoz, és a Fővám téri állomás építésénél felmerült műszaki nehézségek is hozzájárultak a csúszásokhoz.

Arra a kérdésre, hogy mennyi csúszás férhet még bele az építkezésbe azt mondta: nem reális az a 22 hét, amit a Bamco megadott az építkezések befejezéséig. Szerinte 35-37 hét alatt meg lehetne csinálni a pesti alagutakat, tehát az év végére az alagútfúrás befejeződhet. Ezt követi a belső kialakítás, az összekötő alagutak megépítése, az elektromos- és vonatbefolyásoló rendszerek beépítése, ami az automata szerelvényeket irányítja majd.

Klados Gusztáv elmondta: a Szent Gellért tér alatt várakozó fúrópajzsok a jövő hét elején elindulhatnak a Duna alatt a Fővám téri állomás felé; a munka három hétig tarthat. A sajtótájékoztatón kiosztott közleményből kiderült, hogy a teljes beruházás mintegy 40 százalékos készültségű. A véghatáridő szempontjából jelenleg az egyik legfontosabb tényező, hogy az alagútfúró pajzsok mikor érik el a Fővám teret.

A 4-es metró összköltsége 517 milliárd forint, ebből a jelenleg Kelenföld és a Baross tér között épülő, 10 állomást magába foglaló első szakasz 353 milliárd forint. A második szakaszban a tervek szerint további 4 állomással hosszabbítanák meg a metrót a Baross tér és a Bosnyák tér között. A projekt első szakaszának finanszírozására a főváros 220-250 milliárd forintot remél az Európai Uniótól az euró-forint árfolyam függvényében.

A uniónak elküldött pályázat elbírálása folyamatban van. A brüsszeli bizottság eddig két kiegészítő kérdést küldött a pályázathoz; a döntés legkorábban ez év nyarának elejére várható, áll a közleményben.