Hortenzia, Gergő
-1 °C
8 °C

Csak 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme

2009.04.09. 12:16

Előreláthatólag 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme, mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója a Fővám téri állomás bejárásán csütörtökön Budapesten. Legutóbb még 2011 vége volt az átadási határidő.

Várhatóan 2011 végére megépítik az alagutakat és minden olyan műszaki berendezést, ami ahhoz kell, hogy a rendszer üzemeljen - közölte.

Hozzáfűzte, hogy az automatizált 4-es metró próbaüzemére a tervekben csak 3 hónapot hagytak, ami kevés, mivel a nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a próbaüzem 6 hónapig is eltarthat. A metró csak a sikeres tesztek után szállíthat utasokat.

Az elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért addig nem fog elindulni a 4-es metró, amíg nem győződnek meg arról, hogy a rendszer teljesen biztonságos - mondta.

Klados Gusztáv közölte: az eredeti ütemterv szerint a fúrópajzsoknak már a Baross téren kellene lenniük. A késések egy részéért a DBR a felelős, mert - mint mondta - nem tudta időben megszerezni a munkaterületet a fúrópajzsok indításához, nem tudott a Bamconak időben építési engedélyt adni a Gellért téri állomáshoz, és a Fővám téri állomás építésénél felmerült műszaki nehézségek is hozzájárultak a csúszásokhoz.

Arra a kérdésre, hogy mennyi csúszás férhet még bele az építkezésbe azt mondta: nem reális az a 22 hét, amit a Bamco megadott az építkezések befejezéséig. Szerinte 35-37 hét alatt meg lehetne csinálni a pesti alagutakat, tehát az év végére az alagútfúrás befejeződhet. Ezt követi a belső kialakítás, az összekötő alagutak megépítése, az elektromos- és vonatbefolyásoló rendszerek beépítése, ami az automata szerelvényeket irányítja majd.

Klados Gusztáv elmondta: a Szent Gellért tér alatt várakozó fúrópajzsok a jövő hét elején elindulhatnak a Duna alatt a Fővám téri állomás felé; a munka három hétig tarthat. A sajtótájékoztatón kiosztott közleményből kiderült, hogy a teljes beruházás mintegy 40 százalékos készültségű. A véghatáridő szempontjából jelenleg az egyik legfontosabb tényező, hogy az alagútfúró pajzsok mikor érik el a Fővám teret.

A 4-es metró összköltsége 517 milliárd forint, ebből a jelenleg Kelenföld és a Baross tér között épülő, 10 állomást magába foglaló első szakasz 353 milliárd forint. A második szakaszban a tervek szerint további 4 állomással hosszabbítanák meg a metrót a Baross tér és a Bosnyák tér között. A projekt első szakaszának finanszírozására a főváros 220-250 milliárd forintot remél az Európai Uniótól az euró-forint árfolyam függvényében.

A uniónak elküldött pályázat elbírálása folyamatban van. A brüsszeli bizottság eddig két kiegészítő kérdést küldött a pályázathoz; a döntés legkorábban ez év nyarának elejére várható, áll a közleményben.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?