Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A kivitelező már vinné haza a metró fúrópajzsait

2009.04.14. 13:50

A szerződésbontás előtti utolsó szakaszába érkezett a metróvita az alagútfúró Bamco és a BKV között: a kivitelező cég keddi levelében hivatalosan is felfüggesztette a munkát. Bejelentették, hogy nem mennek tovább a fúrópajzzsal, mert azt olcsóbb és könnyebb a jelenlegi helyéről, a Gellért téri állomásról kiemelni, mint a Duna alól, tudta meg az Index.

Keddi levelében a 4-es metró alagútját fúró Bamco konzorcium értesítette a BKV-t, hogy hivatalosan is felfüggeszti az építkezést, mert nem látja biztosítottnak, hogy a megrendelő ki tudja fizetni őt. Ezt arra alapozza, hogy a fővárosi önkormányzatnak nincs még mindig elfogadott költségvetése és az ország hitelminősítése is romlott.

Az Index úgy tudja, hogy ez meglepetésként érte a BKV-t, a legutóbbi pénteki tárgyaláson ugyanis még azt mondták a kivitelező képviselői, hogy folytatják a tárgyalást és a munkát.

A Bamco fedezetigazolást akar, de túl korán

A munka felfüggesztése a szerződésben foglalt szerződésbontási folyamat utolsó állomása, ezt a szerződés szerint be kell jelentenie annak a félnek, aki szakítani akar. A Bamco most arra hivatkozik, hogy a múlt héten fedezetigazolást kértek a BKV-tól, hogy van-e pénz a finanszírozásra, ám azt nem kapták meg.

Csakhogy a szerződést jól ismerő forrásaink szerint erre a BKV-nak 42 napja van, nem pedig 6, amennyi a kérés benyújtása óta eltelt. Eszerint még a feltétele sem teremtődött meg annak, hogy a munkát felfüggeszthessék.

furopajzs

Az értesítés szerint azért kell most, a Gellért téri állomásnál megállni a pajzsoknak, mert ha továbbmennének, akkor nehezebb és költségesebb lenne kiemelni őket, azaz valójában a kárenyhítés miatt állnak le.

Mint az Index nemrég beszámolt róla, a Bamco mintegy 35 milliárd forintot követel a BKV-tól különböző túlmunkák és pluszköltségek miatt. Ezért március 17-én ultimátumot nyújtottak be a BKV-nak. A tárgyalások azóta is folynak, de sem a BKV vezetése, sem a DBR Metró Projektigazgatóság nem tartja jogosnak a követelést.

Az Index úgy tudja, hogy az alagútépítési munkák esetében kéthavonta fizetik a részszámlákat, és eddig mindig kifizették a Bamcónak azt az összeget, amit jogosnak ítéltek. Ha előfordult pénzvisszatartás, akkor az vagy minőségi problémák, vagy az adott munka nem száz százalékos teljesítési miatt történt.

A DBR is szerződésbontással fenyeget

A DBR Metró Projektigazgatóság a következő közleményt juttatta el az Indexnek: A DBR álláspontja egyértelmű: nem tartja jogosnak a Bamco követelését, ezért felszólítja a konzorciumot a munka folytatására. Ha mindennek 14 napon belül nem tesz eleget a konzorcium, a DBR kénytelen lesz felbontani a szerződést.

A DBR szerint a szerződésbontás előidézése esetén a kivitelezőt kötbérfizetési, továbbá a Polgári Törvénykönyvben foglaltak értelmében a kötbért meghaladó kár megfizetésének kötelezettsége is terheli. Azaz minden olyan költség a Vinci által vezetett konzorciumot terhel, amely szerződésszegése miatt keletkezik. Egyben jelezte a megbízó, hogy a konzorcium mulasztása, számos korábbi szerződésszegő lépése miatt a megbízói oldalon jelentős, sokmilliárd összegű igény és kár keletkezett, melyet érvényesíteni fog.

Akár a BKV maga is megépítheti az alagutat

Megvan a forgatókönyv arra az esetre is, ha a francia kivitelező nem változtat álláspontján, áll a közleményben. Van más cég is, aki megépítheti az alagutat, sőt a BKV saját hatáskörében is megteheti ezt. A vállalkozónak a szerződésben foglaltak szerint minden eszközét itt kell hagynia, és szabályszerűen át kell adnia a munkát a következő vállalkozónak, vagy a DBR-nek.

A pajzs és egyéb eszközök itt maradnak, és szerződésszegés, illetve -bontás esetén várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között. A BAMCO esetleges levonulása mind jogi, mind technikai szempontból rendkívül bonyolult és komplikált helyzetet teremt, de egyáltalán nem lehetetleníti el a metróépítést, illetve nem veszélyezteti az EU-s támogatást sem.

A DBR szerint szerződésbontás esetén a munka befejezésére két módon kerülhet sor. Új közbeszerzési eljárást ír ki a BKV/DBR a hátralévő alagútszakasz befejezésére, ez hozzávetőleg egyéves leállást jelentene az alagútépítésben (nem a metróépítésben, a több helyszínen folyna tovább a munka), de a BKV/DBR saját hatáskörben is befejezheti a munkát, joga van építeni. Ez azt jelenti, hogy a BKV lényegében saját alkalmazottakkal fejezi be a beruházást, közbeszereztet, vagy bérel minden szükséges anyagot, eszközt, gépet, emberi erőforrást. Ez a megoldás vélhetően olcsóbb és gyorsabb, mint egy új vállalkozó keresése, néhány hónap múlva akár folytatódhat is az alagútépítés.

A Vinci már az athéni metró építésénél is zsarolt?

A közlemény úgy fogalmaz, hogy nem szokatlan magatartás mindez a Vincinél. A konzorciumban legnagyobb befolyással bíró francia Vinci más országokban is dolgozott már sajtóhírek szerint hasonló, a zsarolást súroló eszközökkel.

Athénban a DBR tudomása szerint az olimpiára készülő metró alagútjainak építése közben állt elő óriási többletköveteléssel, melyet az athéni vezetés nem akart kifizetni. A cég egy évre leállt a munkákkal, így a metró az olimpiára nem készülhetett el, csupán 2000-ben tudták átadni, akkor is csak egy rövidebb szakasszal.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?