A buszok görbítették a zuglói villamossínt?

2009.05.18. 15:24

Korábbi, az Erzsébet királyné útján végzett sínfelújításról szóló cikkünkre reagálva jelentkezett az Indexnél a kivitelezést végző cég, amelynek igazgatója közölte, hogy a 69-es villamos teljes felújításának csak egy kisebb, 2008. november hónapban felújított szakasza hibás, álláspontjuk szerint "nem a cég ügykörében felmerült okok miatt".

A javítást júniusban elvégzik, de annak költségviselését mindkét fél vitatja.

A 69-es villamos Erzsébet királyné úti pályájának felújítása két ütemben történt. Az első ütemben tavaly november 14 és 24 között két hétvégén két kereszteződésnél (az Öv utcainál és a Miskolci útinál) újították fel a vágányokat.

A kivitelező VÉP Kft. igazgatója elmondta, hogy a két szakaszt injektálásos technológiával újították fel, az injektáló anyag azonban a kivitelezéskor mért – 4 – 6 Celsius fok hidegben, kétszer-háromszor lassabban szilárdul meg, mint 15 Celsius fok fölötti melegebb időben. Az igazgató hozzátette, hogy ezt jelezték a BKV-nak és azt kérték, hogy a villamosok néhány napig 5 km/órával közlekedjenek a két érintett szakaszokon.

A BKV a villamosokra vonatkozóan teljesítette a kérést, ám – az építési naplóba tett kivitelezői figyelmeztetés ellenére – az autóbuszok ráhajtottak a vágányokra (hosszában és keresztben is), ezért azok ezen a szakaszon, több helyen emiatt deformálódtak. A deformációkkal kapcsolatban a VÉP Kft. elismerte, hogy vannak hibák, sőt meg is egyezett a BKV-val a kijavításukról, ám mivel a deformációkat szerintük a BKV buszai okozták, ezért a kivitelező nem vállal felelősséget.

A költségvállalás tekintetében jelenleg is egyeztetés van a VÉP Kft. és a BKV között, a javítást viszont a megegyezés szerint június 20 és 28 között elvégzik. A javítás költsége becslés szerint néhány millió forintra tehető.

A VÉP Kft. igazgatója fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a 69-es villamos vonalát összesen 870 méter hosszon újították fel, amiből a hibás szakasz csak 41 métert tesz ki, ami tavaly novemberben készült el az említett körülmények között. A nagyobbik rész – vadonatúj vágányok – 2009 március 16 és 31 között újult meg, ezzel a szakasszal kapcsolatban pedig nem merültek fel minőségi kifogások.

Elmondta még, hogy a villamosok jelenleg ugyan minimális sebességkorlátozással, de gyorsabban haladhatnak a felújított szakaszon, mint tavaly november előtt. A korlátozást a beruházás teljes befejezése után teljesen feloldják.

A kivitelezést a VÉP Kft tavaly nyílt közbeszerzési eljáráson nyerte el, amelyre öt ajánlat érkezett és kettő felelt meg, ebből a kettőből lett kiválasztva a kivitelező cég. A korábban kevesellt referenciával kapcsolatban hozzátette, hogy a pályázaton 2000 méter referenciát kértek, mellyel a VÉP Kft. rendelkezett.

Arra a kérdésre, hogy mi garantálja, hogy a júniusi javítás utáni időben nem hajtanak rá a buszok a vágányokra, és nem az hullámosodik majd megint, az igazgató elmondta, hogy nyáron 3-4 óra alatt megszilárdul az injektálás. Azt azonban csak a BKV tudja garantálni, hogy azalatt a buszai elkerülik a javított szakaszt. Ha a BKV betartja a kivitelező szakmai kérését, akkor nem merül fel ilyen és ehhez hasonló probléma.