Árpád
-3 °C
4 °C
Index - In English In English Eng

Júliusban megkezdődik a Margit híd felújítása

2009.05.27. 16:42

Júliusban megkezdődik a legrosszabb állapotú budapesti dunai átkelő, a Margit híd felújítása, ám az autósoknak forgalomkorlátozásokra várhatóan csak augusztustól kell számítaniuk, közölte Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerdán a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.

A 133 éves híd szerkezeti és műemléki rekonstrukcióját a fővárosi önkormányzat részben európai uniós forrásokból finanszírozza; a beruházás teljes költsége a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közlése szerint 13 milliárd forint; ebből az uniós forrás 6 milliárd forint. A főváros tájékoztatása szerint további 1,85 milliárd forint tartalékkeretet állítottak be. A főpolgármester továbbá jelezte: akár még ennél is nagyobb lehet az összeg. Utalt arra, hogy a közbeszerzési pályázatok még nem zárultak le.

A Margit hídon a tervek szerint a felújítás megkezdését követő egy év múlva, tehát várhatóan 2010. augusztus végén indulhat meg újra a gépkocsiforgalom. Demszky Gábor közölte: a beruházás 2011-re készül el minden tekintetben és "pénzügyi zárással".

Demszky Gábor, aki kerékpárral érkezett a sajtótájékoztatóra, elmondta, a 4-6-os villamosok, rövid időszakokat leszámítva, ideiglenesen kialakított pályákon a munkálatok ideje alatt is járnak majd. Továbbá elképzelhető, hogy a gyalogos mellett a kerékpáros közlekedést is mindvégig biztosítani tudják.

A főpolgármester a beruházás támogatási szerződésének átvétele alkalmából arról beszélt, hogy az uniós finanszírozású közlekedési projektek közül az idei év legnagyobb munkája a Margit híd felújítása lesz.

Varjú László államtitkár a sajtótájékoztatón azt hangoztatta: a kormány "tettekkel", az ilyen és hasonló beruházásokkal akarja csökkenteni a gazdasági válság hatásait.

Demszky Gábor közölte, Budapest egyik legforgalmasabb hídját teljesen átépíttetik, a meglévő műemlékeket felújíttatják, továbbá a megrongálódott vagy megsemmisült műemléki elemeket helyreállíttatják. Elmondta, a margitszigeti villamosmegállónál megszűnik az aluljáró, helyette, a mozgáskorlátozottakra és a babakocsival érkezőkre tekintettel, zebrán lehet majd átkelni a szigetre. Lámpás csomópontot kell ezért kiépíteni, ami lelassítja majd a híd forgalmát.

Augusztusban a híd északi felén kezdődik a lezárással járó munka, amit 2010 márciusától a déli oldal rekonstrukciója követ. Az északi oldal átépítésének idején, tehát tavaszig nem lehet majd a szigetre a Margit hídon át bejutni. A margitszigeti villamos-megállóhelyeket kiszélesítik és korlátokkal látják el. A rekonstrukció keretében felújítják a hídon átvezető víz-, gáz- és termálvezetékeket is. Az építészeti rekonstrukció során a korabeli állapot helyreállítására törekednek, a híd a felújítás során díszvilágítást is kap.

A hidat hosszában kettéválasztva, két részben építik át, hogy a munkálatok alatt a gyalogosok, a kerékpárosok és a BKV-járművek közlekedését fenn tudják tartani. Az átépítés végén azonban néhány hétig semmilyen jármű nem közlekedhet majd a hídon. A Margit híd a francia Ernest Gouin tervei alapján 1876-ban készült el, a főváros második állandó hídjaként. A középső pillérhez csatlakozó margitszigeti bejárót azonban csak 1900-ban nyitották meg, ennek építéséig a szigetet csak csónakkal lehetett megközelíteni.

1935-37 között a hidat déli irányban kiszélesítették, így további két közúti sávot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor került a híd közepére az 1879 óta közlekedő villamos pályája is. 1944. november 4-én, a délutáni csúcsforgalomban a Pest felőli három pillért felrobbantották, a detonáció számtalan áldozatot követelt. A híd budai részeit később, 1945 januárjában robbantották fel.

A háború után először csak fele szélességében építették újjá a hidat, a teljes híd 1948 nyarára készült el. A Margit hidat legutóbb 1978-ban újították fel. Azóta az állagmegóváson kívül komolyabb beavatkozást nem végeztek a hídon, így az acélszerkezetek egyes részei tönkrementek, a pillérek kőburkolata mállik. Az elmúlt években a biztonságos közlekedés érdekében a pályalemezt acélgerendákkal dúcolták alá, a korlátokat pedig a kidőlés veszélye miatt meg kellett erősíteni.