Leállt a Duna alatt a metró fúrópajzsa

2009.06.09. 14:22 Módosítva: 2009.06.09. 14:24

Múlt hét pénteken a Duna közepe alatt egy vetőzónába ért a metró fúrópajzs, ahol megállt, mert az eddiginél keményebb agyag valószínűleg beleragadt a marótárcsájába. A pajzsot fél méterre visszahúzták, szerdától szakemberek keszonnyomás alatt pucolják a marókéseket.

A DBR Metró Projektigazgatóság az Index kérdésére elmondta: múlt péntekig hozzávetőleg 190 métert tett meg a Duna alatti 300 méteres szakaszból a déli alagútépítő pajzs, majd közeledve a Fővám téri állomáshoz egy vetőzónába ért, ahol az eddiginél keményebb agyag valószínűleg beleragadt a pajzs marótárcsájába.

Várhatóan szerdától a szakemberek keszonnyomás mellett tisztítják majd meg a hozzávetőleg fél méterre visszahúzandó marótárcsát, jelenleg a felkészítésük folyik. A vetőzónák környezetében az átlagostól mindig eltérőek a talajviszonyok.

A DBR szerint a mostanihoz hasonló helyzetek bármikor előfordulhatnak egy metróépítés során, ezekre felkészültek a szakemberek, sőt a 4-es metró alagútépítő pajzsa egyike a világban jelenleg alkalmazott legmodernebb technológiai megoldásoknak, amely lehetővé teszi, hogy a gépet folyamatosan a Budapest alatti, rendkívül változatos talajviszonyokhoz igazítsák a szakemberek.

A sajátos talajviszonyoknak megfelelően beállított pajzs a tisztítást követően, speciális hígító anyag befecskendezése mellett indul tovább. A budai oldal építésénél és a Szent Gellért teret elhagyva a Duna alatt is volt egy rövid szakaszon hasonló keménységű agyag, és a megtisztítást követően folytatni tudta a munkát a pajzs.

A déli pajzs május 18-án indult el a Duna alá és várhatóan négy-hat hetet dolgozik majd ezen a szakaszon összesen. Amennyiben sikerül néhány napon belül teljes körűen feltérképezni a pajzs előtti szakaszt és megtisztítani a marótárcsát a rárakódott agyagtól, a tervezett időn belül a pesti oldalra fog érni a gépezet, és az északi párja is elindulhat a meder alá.