Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Éles harc lesz a BKV midibusz pályázatán

2009.07.17. 11:06 Módosítva: 2009-07-17 11:07:22

Szerdán jelent meg az unió hivatalos közbeszerzési weboldalán a BKV pályázata, amelyben alvállalkozót keresnek olyan autóbuszvonalak üzemeltetésére, ahol kisméretű midibuszok járnak. A pályázat iránt nagy az érdeklődés, számos Volánbusz-cég indulna, de beszállnak várhatóan azok a közlekedési cégek is, amelyek mögé a legnagyobb európai multik sorakoztak fel az elmúlt években.

A lecserélendő Ikarus 405-ös
A lecserélendő Ikarus 405-ös

A BKV tulajdonképpen azokra a vonalakra (16, 16A, 116, a Várban, 27, a Gellérthegyen, 237 Óbudán, 251 Budafokon, 203 az Infoparkban, 191 a Rózsadombon) keres alvállalkozót, ahol a közlekedési cég legsilányabb állapotú járművei, az Ikarus 405-ös midibuszok járnak. Ennél a típusnál melegebb napokon a meghibásodási arány elérte a 40 százalékot.

Mint az Index megtudta, a pályázatot ugyan a BKV formai hibák miatt visszavonta, de nem sokkal később újra kiírta. A feltételek kedvezőek (40 darab busz üzemeltetése 3+3 évig), ezért a kiírás szinte az összes Budapest-közeli Volán cég vezetőjének fantáziáját megmozgatta. Ilyen például a Vértes Volán, amelynek nem más a vezetője, mint a BKV korábbi vezérigazgatója, Antal Attila.

A kiírás szerint a szolgáltatás kizárólag alacsonypadlós, légkondicionáló berendezéssel ellátott, midi autóbuszok esetén legalább EURO V-ös, szóló vagy csuklós autóbuszok esetén pedig legalább EURO IV-es környezetvédelmi kategóriájú járművel végezhető. (A szóló vagy csuklós buszok úgy kerülhetnek a képbe, hogy a pályázat egy 150 százalékos beszerzési opciót is tartalmaz további együttműködési lehetőségként. A szóban forgó járatokon azonban midik, vagyis a rendes szólóbuszoknál kisebb, a mikrobuszoknál nagyobb járművek fognak járni.)

A BKV követheti a debreceni modellt

A tender további érdekessége, hogy a pályázónak kétféle árat kell ajánlania: egyet járművezetővel, egyet járművezető nélkül. A BKV-s buszsofőrök kikölcsönzése az alvállalkozónak a szakszervezetek nyomására került a szövegbe. (Ez az úgynevezett debreceni modell, ahol a sofőr a DKV-é, a busz pedig az alvállalkozóé.)

A pályázatra nemcsak a Volánok startolnak rá várhatóan. Indul a székesfehérvári VT-Transman is, ami már évek óta üzemeltet BKV-járatokat alvállalkozásban, és valószínűleg az Orangeways is, amelynek vezetője, Kedves Ferenc már bejelentette ebbéli szándékát.

Az Index információi szerint mindkét cég mögé a legnagyobb európai tömegközlekedési cégek állnak. Ezek vezetői az elmúlt években felismerték, hogy Magyarországon a jelenlegi politikai helyzetben nem sok esélye van annak, hogy pályázatot nyerjenek multicégként, ezért inkább magyar vállalkozásokban szereztek befolyást.

A VT Transmann jelenleg 51 százalékban a Videotoné, de a brit Arriva az elmúlt években – négyszintes cégáttételen – megszerezte a cég 49 százalékát. Az Arriva nagy vetélytársát, a francia Veoliát az Index értesülése szerint az Orangeways érdekli.

Honnan jöhetnek a buszok?

Az Index úgy tudja, hogy az érdeklődő cégek több olyan gyártót (két magyart és egy lengyelt) is választhatnak, amely képes gyorsan legyártani a szükséges 40 midibuszt. A lengyel Solaris már jelen van Budapesten a trolibuszaival, de az athéni olimpiára kifejlesztett midibuszuk egy bevált modell.

A lengyel Solaris Alpino
A lengyel Solaris Alpino

A főleg légkondicionálókkal foglalkozó magyar Webasto az Ikarus volt mérnökeiből verbuvált csapatot, amely megtervezte az egykori Ikarusok nyomán az S91-est, Rába alvázon.

Az S91-es tesztelése a Várban
Az S91-es tesztelése a Várban

A jászkun Volánnál pedig már fut a Plasma midibusz, amelynek váza Budafokon készül, a motort pedig Szolnokon építik be. A két magyar buszt tesztelte már a BKV.

A Plasma midibusz
A Plasma midibusz

A rossz állapotú Ikarus midibuszok cseréjét az I. kerület és VEKE kezdeményezte.