Átadták a 2-es villamos Fővám téri állomását

2009.10.30. 19:12 Módosítva: 2009.11.01. 13:13

Péntek délután Demszky Gábor átadta a 2-es villamos Fővám téri állomását és a Szabadság híd alatti aluljáróban futó pályaszakaszt. A főpolgármester szerint a második világháború óta nem volt ennyi nagyberuházás Budapesten, és még nincs vége: kész van a 4-es metró 60 százaléka is. A villamosok szombattól járnak újra a 2-es vonal teljes hosszán.

Péntek délután Demszky Gábor főpolgármester és Klados Gusztáv, a DBR projektigazgatója átadták a 2-es villamos Fővám téri állomását és a villamospálya Szabadság híd alatt futó szakaszát. A villamos 2007 nyara óta megosztva közlekedett a Jászai Mari tértől a Havas utcáig, illetve a Czuczor utca és a Vágóhíd között, a kimaradó szakaszon pedig buszos pótlás volt.

A sajtótájékoztatót az újjáépített Fővám téri aluljáróban tartották, ahová a főpolgármester és az újságírók tiszteletére még egy villamost is beállítottak. Demszky Gábor az alagútból elősétálva jelent meg, majd a villamos előtt megállt, úgy, hogy a háta mögött a 4-es metró leendő lejárata is jól látható legyen.

Büszkén körültekintve rögtön dicsérni kezdte a remekművet: az új aluljáró a pályából hosszabb részt – 440 métert – takar el, így a felszínen nagyobb hely marad a gyalogosoknak és a bicikliseknek, elődjével ellentétben fényes és tágas (1200 négyzetméter), és mindössze 1,7 milliárd forintba került, de ebben már benne van a két mozgólépcső és a két lift is. A villamospálya felújítása azonban nem: a Czuczor utca és a Havas utca közötti szakasz rekonstrukciója további 700 millió forintba került.

Miután letudta a villamost, Demszky a hidakról, és a metróról kezdett beszélni. Először 2009-et nyilvánította a hidak évének – átadták a Megyeri hidat, felújították és kivilágították a Szabadság hidat és megkezdték a Margit híd rekonstrukcióját –, majd megjegyezte, hogy a II. világháború óta nem folyt egyszerre ennyi óriásberuházás a fővárosban.

Metró vs...

Ezután pedig ragyogó arccal rögtön kedvenc témájára tért: már 60 százalékban elkészült a 4-es metró, ráadásul tegnap a Fővárosi Közgyűlés felhatalmazta rá, hogy megkezdje a tárgyalásokat a fővárossal, az EU-val és az NFÜ-vel a második szakasz finanszírozásáról.

Megkérdeztük a főpolgármestert, hogy foglalkoztak-e a VEKE javaslatával és megfontolták-e, hogy a Keleti Pályaudvartól kifelé a villamosközlekedést építsék vissza: Demszky Gábor szerint naponta 170 ezer ember használná a második szakaszt, és ennyit villamossal nem lehet elszállítani. Ráadásul a második szakasz nélkül az első befejezetlen torzóként tátongna a fővárosban, és így a Keletinél az embereknek át kéne szállniuk. Azt is tervezik, hogy a metrót Budán az Őrmező irányába rendezik.

A főpolgármester szerint nem igaz, hogy a metró nem térülne meg, szerinte a hasznossági mutató az első szakasz esetén 1,5, az első és a második szakasz esetén pedig 1,38. A Főmterv egyik tanulmányában korábban 0,65-ös mutató is olvasható volt, igaz, az csak a második szakaszra vonatkozott – Demszky szerint azóta már más tanulmányok is készültek, ezek alapján hozták meg a csütörtöki döntést is. (Egy fölött tekintik megtérülőnek a beruházást, az EU is ennek alapján támogatja a projekteket.)

...villamos

Demszkytől megkérdezték még, hogy vajon a korábbinál biztonságosabb is lesz-e az új aluljáró, mire a főpolgármester azt felelte, hogy minden bizonnyal, hiszen világosabb és tágasabb, és tanulmányok bizonyítják, hogy a szép környezet a lelket is megszépíti. Klados Gusztáv, a DBR Metró projektigazgatója ehhez még hozzátette, hogy az aluljárót éjszakánként lezárják majd, így nem költözhetnek be a hajléktalanok.

A sajtótájékoztató után a főpolgármester és a tömegközlekedő Demszkyt fotózó újságírók felszálltak az állomáson veszteglő villamosra, az pedig a Jászai Mari tér irányába kigurult az alagútból. Demszky útközben a DBR projektigazgatójával beszélgetett: "Milyen csodás" - lelkendezett, amikor megtudta, hogy mégis továbbindultak a 4-es metró fúrópajzsai.

A főpolgármester végül a Vigadó térnél leszállt a járműről – ekkorra már velünk utazott egy idősödő német házaspár is, akikkel a szervezőknek nem sikerült megértetniük, hogy a villamos utasokat egyébként nem szállítana.

A teljes vonalon közlekedő kettest szombattól mindenki használhatja.