Bernát, Felícia
12 °C
25 °C

Elbukhatjuk a villamoshálózatra szánt uniós pénzt

2009.11.02. 20:29

Veszélybe került a budai fonódó villamoshálózat projektje, mivel a Fővárosi Önkormányzat és a II. kerületi önkormányzat nem egyeztet a felmerült problémákról. Az eredeti ütemterv ezért mára irreálissá vált és elveszíthetik az uniós támogatást is - mondta hétfőn Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője.

A projekt indításához már csak az építési engedély kiadása szükséges, de a II. kerület eddig nem adta ki ehhez a hozzájárulását, mert több szakmai kifogása is van. Ezekről azonban amióta felügyelet nélkül maradt a fővárosban a közlekedés, a felek nem egyeztetnek - mondta Vitézy Dávid, hozzátéve: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség már felhívta a figyelmét a fővárosnak, ha nem tudják kiadni az építési engedélyt, akkor az unió visszavonja a támogatást.

Az MTI más forrásból úgy értesült, hogy a határidő november 30-a, ha eddig nem lesz építési engedély, akkor az EU nem ad pénzt a projektre.

Vitézy Dávid emlékeztetett: a projekt teljes 6 milliárdos költségéből az unió 5 milliárd forintot biztosít.

Kifejtette, a projektről Hagyó Miklós felügyelete alatt elkezdődtek a tárgyalások a kerület és a főváros között, amelybe a VEKE is bekapcsolódott, de Hagyó Miklós, majd Horváth Csaba lemondása után nem született megállapodás és azóta sem egyeztettek az ügyről.

Vitézy Dávid elmondása szerint a kerület vezetésének több jogos felvetése is van a projekttel kapcsolatban, de most az a legfontosabb, hogy megegyezés szülessen a kerület és az önkormányzat között. Ha a főváros leül tárgyalni a kerülettel és időben megállapodnak, akkor még november végéig kiadható lesz az építési engedély, ennek birtokában kiírható a tender és 2010 őszén megindulhat a kivitelezés - tette hozzá.

A szóvivő szerint azonban az eredeti ütemterv - amely szerint 2010 év elején indul a kivitelezés - irreálissá vált.

Azért is fontos a határidők betartása, mert a Margit híd budai hídfőjénél új csomópontot kell kialakítani, ezért fontos lenne, ha a híd felújításának ideje alatt ezt is meg tudnák oldani - mondta.

Vitézy Dávid hangsúlyozta: a VEKE azt kéri a fővárostól, hogy üljön le a II. kerülettel, tárgyaljon és fogadják el a reális felvetéseket.

A II. kerület Vitézy Dávid elmondása szerint a többi között azt kéri: a projekt során rendezzék a Lukács-fürdő előtti területet, a Komjádi uszodánál alakítsanak ki balra kanyarodó forgalmi sávot. Továbbá létesüljön P+R parkoló a Bécsi út és Vörösvári út kereszteződésében és építsék át a Zsigmond téren a csomópontot, mert az balesetveszélyes.

Ezek a felvetések a szóvivő szerint jogosak és pénzügyileg is kezelhetők, de a főváros részéről nincs tárgyalópartner - mondta.

A II. kerület még áprilisban jelezte: nem ad szakhatósági hozzájárulást a 17-es villamos meghosszabbításához, az úgynevezett budai fonódó villamoshoz, mert a jelenlegi terveket átgondolatlannak, kapkodva elkészítettnek tartja.

A BKV akkor azt közölte: a projekt tervezői már 2008 tavaszán, a megvalósíthatósági tanulmány készítése közben felkeresték a II. kerületi önkormányzatot, és az igényeiket, kéréseiket figyelembe véve alakították ki a projekt műszaki tartalmát. Akkor semmilyen ellenvetés vagy igény támasztás nem történt a kerület részéről.

A fejlesztés első ütemében a 17-es villamos jelenlegi vonala déli irányban két vonalon kapcsolódik majd a meglévő hálózathoz. A Török, illetve a Frankel Leó úton át a Moszkva tér felé, a Bem rakparton keresztül pedig a Batthyány téri vonallal adja meg az összeköttetést. A projekt keretében összekapcsolódó villamoshálózaton a 61-es járat Óbudáról a Bécsi út-Frankel Leó utca-Margit körút-Moszkva tér-Alkotás utca-Móricz Zsigmond útvonalon közlekedik majd. A 19-es villamos a Bécsi út-Frankel Leó utca-Bem rakpart-Szent Gellért tér-Kelenföldi pályaudvar útvonalon, a 41-es villamos pedig a Bécsi út-Frankel Leó utca-Bem rakpart-Szent Gellért tér-Fehérvári út-Kamaraerdő útvonalon jár majd.