Hamarabb végezhetnek a fúrópajzsok

2009.11.13. 17:09 Módosítva: 2009.11.13. 17:18

A tervezettnél akár pár hónappal korábban is végezhetnek az alagútfúrással a 4-es metró pajzsai, mert a pesti oldali talajhoz a vártnál jobban tud alkalmazkodni a gép és emiatt gyorsabban tud haladni, valamint az új alagútfúró személyzet is lényegesen képzettebb, mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója az MTI-nek adott interjújában. Hozzátette ugyanakkor, hogy a pesti oldalon is várhatóak nehézségek, például a Rákóczi térnél és a Keleti Pályaudvarnál.

Klados Gusztáv szerint most nem az alagútfúrás okozza a legnagyobb problémát. Ennél égetőbb a Szent Gellért téri állomás előtt lévő összekötő alagút megépítése, mivel ez nagyon sok időt vesz igénybe és - mint minden nagy projektnél - nincsen tartalékidő az ütemtervben, mondta.

A Bamco a pajzsok érkezése előtt nem építette meg ezt az alagutat, az új módszerre pedig a hatóságtól csak nemrég kapott engedélyt, magyarázta. Az is nehezíti a munkát, hogy épületek alatt, egy viszonylag nagy műtárgyat kell megépíteni, emiatt a biztonság a legfontosabb, tette hozzá. Mára ezen műtárgy megépítése lett a kritikus pontja az egész beruházásnak, ugyanis ha ezzel csúszik a Bamco, akkor semmiképp sem tudják 2012 vége előtt befejezni a projektet, mert a vágányépítést és a rendszereket nem tudják telepíteni, mondta Klados. Ezeket a feladatokat az alagútfúrás után tudják csak elvégezni, tette hozzá.

Ha sikerül korábban befejezni az átkötő alagút építését, akkor lesz tartalék idő, amit a "rendszerélesztésre" használnak fel. Erre ugyanis három hónapot irányoztak elő, de "sejteni lehet", hogy ennyi idő alatt ezt a feladatot nem biztos, hogy el lehet végezni.

Klados Gusztáv szerint nem hungarikum, hogy ennyit csúszik egy nagy projekt, ez minden országban így van. Szerinte ha a mérnökök már az elején megmondanák, hogy körülbelül mennyi időbe és pénzbe kerülne az építés, akkor egyetlen politikus sem támogatná. Ezt a mérnökök is tudják, ezért a számításokat az elvárásokhoz igazítják. "Ez nem szép, de ilyen az élet, ez a világon mindenhol így van."

A metró további szakaszainak megépítéséről azt mondta, hogy a 4-es metrónak csak akkor van igazi értelme, ha a Virágpiactól egészen a Körvasútig vezetik. "Ez egy rendszer, az unió azért finanszírozza az első szakaszt, mert látják, hogy ebből regionális közlekedési rendszer lesz" - szögezte le. Ha a második, harmadik, majd negyedik ütemet nem csinálják meg, akkor lényegében csak egy "torzót" építenek - mondta.

Kifejtette: önmagában a második ütem nem térülne meg, de a jelentősen megtérülő első szakasszal, sőt a harmadikkal együtt vizsgálva megtérülést mutat a költséghaszon-elemzés. A második szakasszal kapcsolatban hangsúlyozta: az unió kohéziós alapjából csak 2014-ig lehet támogatást kérni erre, mert utána a budapesti régió olyan fejlett lesz, hogy az alap megszünteti a forrásokat a térség számára. Minél korábban meg kellene kezdeni az építést, azért, hogy 2013 végére a kivitelezés, 2014-re a pénzügyi zárás elkészülhessen, mondta.

Arra a kérdésre, hogy a mostani csúszásokat figyelembe véve erre reális esély van-e azt mondta: olyan típusú csúszások, mint az első szakasznál, nem lesznek, mert a telkek már megvannak és máshogy szerződnének. Egybe vennék a hatósági engedélyek beszerzését és az összes építési szerződést, hogy ne legyen a vállalkozók érdeke a többletkövetelés.