Natália
1 °C
7 °C

Hamarabb végezhetnek a fúrópajzsok

2009.11.13. 17:09 Módosítva: 2009-11-13 17:18:59

A tervezettnél akár pár hónappal korábban is végezhetnek az alagútfúrással a 4-es metró pajzsai, mert a pesti oldali talajhoz a vártnál jobban tud alkalmazkodni a gép és emiatt gyorsabban tud haladni, valamint az új alagútfúró személyzet is lényegesen képzettebb, mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója az MTI-nek adott interjújában. Hozzátette ugyanakkor, hogy a pesti oldalon is várhatóak nehézségek, például a Rákóczi térnél és a Keleti Pályaudvarnál.

Klados Gusztáv szerint most nem az alagútfúrás okozza a legnagyobb problémát. Ennél égetőbb a Szent Gellért téri állomás előtt lévő összekötő alagút megépítése, mivel ez nagyon sok időt vesz igénybe és - mint minden nagy projektnél - nincsen tartalékidő az ütemtervben, mondta.

A Bamco a pajzsok érkezése előtt nem építette meg ezt az alagutat, az új módszerre pedig a hatóságtól csak nemrég kapott engedélyt, magyarázta. Az is nehezíti a munkát, hogy épületek alatt, egy viszonylag nagy műtárgyat kell megépíteni, emiatt a biztonság a legfontosabb, tette hozzá. Mára ezen műtárgy megépítése lett a kritikus pontja az egész beruházásnak, ugyanis ha ezzel csúszik a Bamco, akkor semmiképp sem tudják 2012 vége előtt befejezni a projektet, mert a vágányépítést és a rendszereket nem tudják telepíteni, mondta Klados. Ezeket a feladatokat az alagútfúrás után tudják csak elvégezni, tette hozzá.

Ha sikerül korábban befejezni az átkötő alagút építését, akkor lesz tartalék idő, amit a "rendszerélesztésre" használnak fel. Erre ugyanis három hónapot irányoztak elő, de "sejteni lehet", hogy ennyi idő alatt ezt a feladatot nem biztos, hogy el lehet végezni.

Klados Gusztáv szerint nem hungarikum, hogy ennyit csúszik egy nagy projekt, ez minden országban így van. Szerinte ha a mérnökök már az elején megmondanák, hogy körülbelül mennyi időbe és pénzbe kerülne az építés, akkor egyetlen politikus sem támogatná. Ezt a mérnökök is tudják, ezért a számításokat az elvárásokhoz igazítják. "Ez nem szép, de ilyen az élet, ez a világon mindenhol így van."

A metró további szakaszainak megépítéséről azt mondta, hogy a 4-es metrónak csak akkor van igazi értelme, ha a Virágpiactól egészen a Körvasútig vezetik. "Ez egy rendszer, az unió azért finanszírozza az első szakaszt, mert látják, hogy ebből regionális közlekedési rendszer lesz" - szögezte le. Ha a második, harmadik, majd negyedik ütemet nem csinálják meg, akkor lényegében csak egy "torzót" építenek - mondta.

Kifejtette: önmagában a második ütem nem térülne meg, de a jelentősen megtérülő első szakasszal, sőt a harmadikkal együtt vizsgálva megtérülést mutat a költséghaszon-elemzés. A második szakasszal kapcsolatban hangsúlyozta: az unió kohéziós alapjából csak 2014-ig lehet támogatást kérni erre, mert utána a budapesti régió olyan fejlett lesz, hogy az alap megszünteti a forrásokat a térség számára. Minél korábban meg kellene kezdeni az építést, azért, hogy 2013 végére a kivitelezés, 2014-re a pénzügyi zárás elkészülhessen, mondta.

Arra a kérdésre, hogy a mostani csúszásokat figyelembe véve erre reális esély van-e azt mondta: olyan típusú csúszások, mint az első szakasznál, nem lesznek, mert a telkek már megvannak és máshogy szerződnének. Egybe vennék a hatósági engedélyek beszerzését és az összes építési szerződést, hogy ne legyen a vállalkozók érdeke a többletkövetelés.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?