Gyárfás
16 °C
29 °C

Nem cserélik oroszra az Alstom kocsikat

2009.11.19. 14:41

Nem tervezi a BKV, hogy orosz metrókocsikra cserélné az Alstom metrókocsikat, mondta az Indexnek Guba János,a Dbr Metró Projektigazgatóság igazgatóhelyettese, az Alstom-projekt vezetője.

Az Indexhez tartozó, külső szerkesztésű BKV-figyelő blogban jelent meg, hogy a BKV hazaküldi az Alstom kocsikat, ha az idén nem sikerül forgalomba állítani őket és orosz kocsikkal válthatja ki azokat.

Guba János elmondta, hogy egyrészt valóban tárgyaltak a múlt héten a moszkvai metrógyártó céggel, de csak a 3-as vonal régi orosz metrókocsijainak felújításáról tájékozódtak, másrészt pedig szó sincs arról, hogy visszaküldenék a 2-es és 4-es vonalra érkező Alstomokat.

Közölte, hogy a 3-as vonalán sok elöregedett orosz metrókocsi van, amelyeket hamarosan fel kell újítani. Ezért felvették a kapcsolatot a gyártóval és megnézték a Moszkvában üzemelő felújított kocsikat. Ezen túl a BKV és az orosz cég sem kötelezte el magát semmire, hiszen a felújításra majd pályázatot kell kiírnia a BKV-nak.

Az Alstom kocsikkal kapcsolatban Guba azt mondta, hogy kőkemény vitában vannak a gyártókkal. A kocsik az eddigi próbák során olyan műszaki állapotba kerültek, hogy azt a BKV már el tudja fogadni. A gyártó viszont még mindig nem adta át a dokumentációt, ami nélkül a közlekedési hatóság nem tudja kiadni a végleges típusengedélyt, anélkül pedig nem lehet forgalombahelyezni a kocsikat.

Guba elismerte, hogy a tárgyalások során elhangozhatott a BKV részéről, hogy akár vissza is utasíthatja a metrókocsikat, de nem hiszi, hogy erre sor kerülne. Nem is a BKV döntési szintjén dőlne el egy ilyen fontos kérdés, erről a fővárosi közgyűlésnek kellene döntenie.

Az Alstom Indexnek elküldött tájékoztatása szerint a cég által gyártott új metrószerelvények közül 3 szerelvény már Budapesten van. A Franciaországban, Valenciennes-ben tesztelt prototípus metrószerelvény 14.000 km-es tartóssági tesztje 2009. augusztus 28-án lezárult. A Magyarországon lévő prototípus tesztjei 2009. november 6-án befejeződtek.

A Magyarországon lévő prototípus metrószerelvényen az Alstom már azokat a munkálatokat végzi – ülések és kapaszkodók visszaszerelése – amelyek ahhoz szükségesek, hogy a jármű forgalomba állhasson. Ezek a munkálatok 2009. november 30-ra befejeződnek, így ez a jármű a másik két Budapesten lévő járművel együtt november 30-tól készen áll majd arra, hogy a végleges típusengedély megszerzését követően forgalomba álljon.

A tájékoztatás szerint az engedélyeztetéssel és üzembe helyezésével kapcsolatban jelenleg is folyamatosak az egyeztetések a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a BKV és Alstom szakemberei között. Amint a Nemzeti Közlekedési Hatóság az új metrószerelvények végleges típusengedélyét kiadja, az első új, korszerű Metropolis metrószerelvény forgalomba állhat a 2-es metróvonalon.