Orbán
10 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Vízilabdaiskolában hirdetett milliókért a BKV

2009.12.11. 20:40 Módosítva: 2009.12.11. 20:40
Szalainé utódját 8 millióért keresték, úgy, hogy végül maradt. Az Index birtokába került az a belső ellenőri jelentés, ami alapján a 13 tanácsadó céget feljelentette a BKV.

Többszörösen is törvénysértő egy 7-i BKV-s jelentés szerint az a 13 szerződés, amelyek miatt a BKV vezetője már feljentést tett. A szerződések között van olyan, ami szerint a BKV egy vízilabdaiskolában hirdet, de a legcifrább az, amely alapján 8 millió forintot vettek fel arra, hogy 2007-ben megtalálják a százmilliós végkielégítéséről elhíresült Szalainé Szilágyi Eleonóra humánigazgató utódját úgy, hogy a vezető végül a helyén maradt. A jelentés javasolja a kifizetések visszakövetelését.

Mint arról beszámoltunk, a BKV Zrt. Belső Kontroll Igazgatósága vizsgálatot folytatott az elmúlt hetekben, amelynek alapján 13 cég szerződésével kapcsolatban merült fel gyanú, hogy törvényellenesek. A cégeket Kocsis István vezérigazgató feljelentette a BRFK-n, és átküldte a vizsgálati anyagot is a rendőrségre. A problémás szerződések többségét kommunikációs és tanácsadó cégekkel kötötték. Most sorba vesszük az érintett cégeket a jelentés alapján.

Az Anova Bt. a BKV-t érintő pozitív-negatív kommunikációs jelenségekről szóló havi jelentések, elemzések készítéséért vett fel havi 200 ezer forintot, 2009. augusztus 18-tól (határozatlan ideig szóló szerződés alapján). Valamint a Válaszd a közösségi közlekedést című kísérleti közlekedési program megtervezéséért és végrehajtásáért 2007. szeptember 7. és 2008. október 31. között 13 millió 680 ezer forintot kapott.

Az ellenőrök szerint több esetben előre aláírták a teljesitési igazolásokat, több esetben pedig nem találtak igazolást arrók, hogy a munkát elvégezték. A havi 200 ezer forintos díjat pedig szerződés nélkül emelték meg 300 ezer forintra, ezért vélelmezhető a hűtlen kezelés gyanúja. Versenyeztetés nem volt.

BKV hirdetés a vízilabdaiskolában

A Csapó Bt. reklámfelület biztosítására kapott 2008. január 31. és 2008. december 31. között 2 és fél millió forintot. Ez alapján egy vízilabda iskola felszerelésén megjelentették a BKV logóját, valamint táblákat és molinókat helyeztek el. Teljesítési igazolásokat azonban nem találtak az ellenőrök, a számlákat nem a szerződésnek megfelelő időben állították ki, a reklámozást nem ellenőrizték. Versenyeztetés nem volt.

A DAM Bt. „a gyermek és ifjúsági korosztály felé történő vállalati kommunikáció kidolgozására” készített tanulmányt, a szerződés szerint határozatlan ideig, havi 250 ezer forintért. A vizsgálat rendelkezésére bocsájtott iratanyag üres kérdőíveket, általános megállapításokat, beazonosítatlan felmérési helyeket tartalmazott. A havi teljesítést nem dokumentálták. Az iratanyag döntő többsége nem a megbízás tárgyára vonatkozik. Versenyeztetés nem volt.

Nyolc millióért keresték Szalainé utódját, de nem találták

A külföldi és magyar tulajdonban levő Accord Group Kft.-nek az volt a feladata, hogy 2007-ben megtalálja a százmilliós végkielégítéséről elhíresült Szalainé Szilágyi Eleonóra humánigazgató utódját. A cég részére a BKV bruttó 8 129 827 forintot utalt át a fehvadászatért. A vizsgálat megállapította, hogy a szerződést a BKV előnytelen feltételekkel kötötte. A cég tevékenysége alatt nem változott a humánpolitikai igazgató személye. A számlákhoz teljesítési igazolás, vagy dokumentáció nincs csatolva. Az ellenőrök szerint valószínűsíthető, hogy nem is volt munkavégzés. A vizsgálat lezárta után érkezett egy "Szándéknyilatkozat foglalkoztatásra" című irat, dátum vagy aláírások nélkül, és azt sem tudni, hogy az iratot ki készítette.

A Flotterv Bt. tanulmányt készített arról, hogyan népszerűsítsék az autóbuszos közlekedést, 2007. június 4. és 2007. október 31. között, 200 ezer forintért. A vizsgálat szerint a tanulmányon nincs rajta az elkészítés dátuma, és az hogy azt valóban a bt. készítette. A tanulmány értéke szakmailag megkérdőjelezhető, jórészt marketingdefiníciók felsorolásából áll. Zárása pedig egy ajánló, ahol más cégek által, más témában végzett kutatási adatok szerepelnek. Versenyeztetés itt sem volt.

A Montana Információtechnikai és Kommunikációs Zrt. Naprakész elnevezésű internetes, online hírfigyelő szolgáltatásának üzemeltetése 504 ezer forintba került havonta, a szerződés határozatlan időre szólt. Az ellenőrök megállapították, hogy a a számlák egyikéhez sem csatoltak teljesítést igazoló dokumentumokat. Megjegyzik, ezek hiányában feltételezhetően nem valósult meg a szolgáltatási tevékenység, így a kifizetés jogossága megkérdőjelezhető. Versenyeztetés nem volt.

Az új BKV-s honlap 4 millióba került, de maradt a régi

A Siteflex Kft.-nek a BKV új internetes honlapjáért fizettek ki 2007. május 7.-től 2007. november 10.-ig tartó időszakra 4 millió forintot. A vizsgálat szerint nem minden feladatot igazoltak, nem kaptak dokumentációt a feladat elvégzéséről, így a számla kifizetését indokolatlannak tartják. Az új honlap bevezetése, felhasználása nem történt meg. Független jogi vélemény szerint a szerződés érvénytelen.

A Sygma Produkciós Kft. az Urbitális Majális elnevezésű 6 hetes fesztivál marketing és kommunikációs programjának kidolgozásáért kapott 1,2 millió forintot, 2008. április 1. és 2008. május 31. között. A jelentés szerint a számlához és a szerződéshez nem csatoltak a teljesítéssel kapcsolatos dokumentációt, így a számla kifizetése vitatható. Versenyeztetés nem volt.

A Target Media Sales Kft. a BKV számára hirdetési felületeket kívánt vásárolni a Jazzy rádiócsatornán, 2008. április 15-től 2008. május 14-ig, 300 000 forintért. A jelentés megállapítja, hogy a szerződés már a megkötés napján lejárt. Teljesítési dokumentumot itt sem találtak az ellenőrök, ezért nem tartják jogosnak a számla kifizetését.

A Target Média Sales Kft közleménye szerint a szerződésben PR interjúk készítése és sugárzása szerepelt. A cég képviselői szerint a szerződést teljesítették. A feljelentés ügyében semmilyen megkeresés nem érkezett hozzájuk a BKV-tól, amire pedig most azt mondják, hogy készséggel adtak volna felvilágosítást. Közölték ugyanakkor, hogy eddig csak egy alkalommal hirdetett a Budapesti Közlekedési Vállalat a fővárosban sugárzó Jazzy Rádióban.

Gyárfás szerint a BKV-nak a saját munkatársait kellene felelősségre vonnia

A Gyárfás Tamás nevével fémjelzett St. Plus Kft. a Nap-kelte és Nap-nyugta c. műsor a BKV hirdetéseinek és PR beszélgetésinek szervezéséért a 2007 január 1. és december 31. közötti időszakra 20 millió forintos szerződést kötött. A jelentés úgy fogalmaz, hogy a beérkezett két résszámlához nem csatoltak teljesítést igazoló dokumentációt, ezért a számla kifizetését indokolatlannak tartják.

Gyárfás Tamás elismerte a szerződést, de hozzátette, hogy a BKV csak az első tízmilliós keretből használt fel, és mindössze csak 147 ezer forintnyi reklámlehetőséget, összesen három szpotra. Hozzátette: igaz, hogy a szerződés szerint a BKV csak 2007-ben volt jogosult a szolgáltatás igénybevételére, ám fel sem merült, hogy az St. Plusz Kft  az időhatárt ne terjessze ki.

Közölte azt is: mindvégig érthetetlen volt, hogy egy cég, amely jogosult a hirdetésekre, reklámriportok igénybe vételére, sőt a szerződött összeg felét előre kiegyenlítette, miért nem használja ki a neki járó keretet. Gyárfás szerint a BKV-nak az St. Plusz Kft feljelentése helyett saját munkatársait kellene, vagy kellett volna felelősségre vonnia, annál is inkább, mert a szerződés 7. pontjában meg is jelölték azt az igazgatót és titkárságvezetőt, aki kapcsolattartóként élhetett volna a BKV-nak biztosított kerettel.

Havi politikai prognózis a BKV-nak

Török Gábor politológus vállalkozása, a Vision Consulting Kft. a Vision-VIP 2-es csomagnak megfelelő módon napi-, heti-, és havi rendszerességgel politikai-gazdasági elemzéseket készített, 2008. január 1. és 2008. december 31. között, összesen 3,3 millió forintért. Az ellenőrök havi politikai prognózisokat találtak a szerződéshez kapcsolódóan, nyomtatott formában. A beküldött számlák mellé nem csatoltak teljesítési igazolásokat, ennek ellenére kifizették azokat.

Török Gábor, a Vision Consulting vezetője az üggyel kapcsolatban az Indexnek azt írta, örül annak, hogy minden korrupciógyanús ügyet megvizsgálnak. Csak éppen a szerződésük alapján egy állandó csomagukra fizetett elő a BKV egy évig, ami szerinte olyan, mintha megrendelte volna a Népszabadságot. Telefonon is megkerestük, de többet nem akart nyilatkozni.

A Zeus Tanácsadó és Kiadó kft 2007. szeptember 1. és december 1. között, valamint 2008. áptilis 1. és 2008. október 31. között adott PR tanácsokat a BKV számára. Bár a szerződés rögzítette, hogy a megbízott köteles a feladat végrehajtásának eredményét és a tevékenységre fordított időt írásban rögzíteni, ilyen dokumentációt nem találtak. A számlákhoz nem csatoltak teljesítési igazolásokat, így a kifizetések jogszerűsége megkérdőjelezhető.

A Kacu Tanácsadó és Szolgáltató Kft. esetében az ellenőrök mindössze egy 300 ezer forintos számlát találtak, cégbélyegző és cégszerű aláírás nélkül. A 2007. március 27-én beérkezett számla kommunikációs tanácsadásról szól. Semmi más anyag (megrendelés, szerződés) nincs a szolgáltatással kapcsolatban, ezért a jelentés valószínűsíti, hogy nem történt munkavégzés.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!