Már a második óriásdaru is áll a Margit hídon

2009.12.17. 09:08
Csütörtök hajnalban a második óriásdarut is felállították a Margit hídon. Az elsőt még szombat éjjel állították fel a szakemberek. A monumentális szerkezetek, az úgynevezett bakdaruk az új acél pályalemezeket emelik majd a helyükre. Ilyen gépeket magyarországi hídrekonstrukció során még soha nem alkalmaztak.

A Margit hídon felállított bakdaruk sínen közlekednek. Épp ez az oka annak, hogy egyszerre két ilyen szerkezetre van szükség. A bakdaru sínpályája ugyanis nem törhet meg, a Margit híd azonban a margitszigeti szárnyhídnál 30 fokos szöget alkot. Az egyik bakdaru a híd közepétől a budai oldal felé, a másik a pesti oldal felé haladva végzi majd a munkálatokat.

A két daru teherbírása egyenként 16 tonna, magasságuk 10,6 méter. Két A-alakú lábuk között a távolság több mint 17 méter, ez teszi lehetővé, hogy ilyen szélességű acéllemezeket mozgassanak a hídon. A hagyományos bakdaruk egyébként általában csak 6-7 méter szélességű elemek mozgatására képesek.

A bakdaruk használatát elsősorban teherbírásuk és csekély helyigényük indokolja. A nagy teherbírásra a súlyos lemezek mozgatása miatt van szükség, a kis helyigény pedig azért fontos, mert a Margit hídon a rekonstrukció teljes időtartama alatt folyamatos a tömegközlekedés.

A két bakdarut az északi hídfél rekonstrukciója után áttelepítik a déli oldalra.