Közelednek az álláspontok a BKV bértárgyalásán

2010.01.06. 16:42

Kompromisszumos javaslattal álltak elő a kollektív szerződést el nem fogadó szakszervezetek a BKV vezetésével folytatott szerdai tárgyaláson. A javaslat szerint a cég által fizetendő önkéntes egészségbiztosítási- és a nyugdíjbiztosítási hozzájárulás összegének felső határát 10 ezer forintban állapítanák meg, így az alacsony bérű dolgozók változatlanul kapnák ezt a juttatást.

A BKV képviselői gondolkodási időt kértek, feltehetően a pénteken folytatódó egyeztetéseken válaszolnak majd.

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője elmondta, hogy a szerdai egyeztetésen sem született megállapodás a BKV-val. Három fontos eleme volt azonban az egyeztetésnek, az egyik ezek közül a szakszervezetek által felajánlott kompromisszumos javaslat az önkéntes egészség- és nyugdíjbiztosítások kapcsán.

Ezekhez eddig 3-3 százalékkal járult hozzá a BKV, de a társaság ezt 1 százalékra szeretné csökkenteni. A szakszervezetek javaslata szerint az összeget 10 ezer forintos felső határral kellene megállapítani, így az alacsony bérű dolgozók változatlanul kapnák ezt a juttatást.

A másik fontos pont, hogy egy HÉV-es szakszervezet csatlakozott a jövő keddre sztrájkot hirdető szakszervezetekhez - mondta Nemes Gábor. A harmadik pedig, hogy a szakszervezetek bemutatták a BKV menedzsmentjének azt a bírósági végzést, ami jogszerűnek minősíti a keddre tervezett sztrájkot. A társaság ugyanis még az elmúlt év végén bírósághoz fordult azért, hogy a munkabeszüntetés jogszerűtlenségét kimondassák. Ezt azonban a bíróság elutasította - tette hozzá Nemes Gábor.

A BKV és a szakszervezetek vitája decemberben kezdődött, mikor a társaság az új kollektív szerződést szerette volna aláíratni az érdekképviseletekkel. A szakszervezetek szerint az új szerződéssel kevesebb jövedelmük lenne a dolgozóknak, a társaság szerint viszont több. Néhány szakszervezet elfogadta, néhányan viszont sztrájkot hirdettek január 12-ére.

A szerződés csak akkor érvényes, ha minden szakszervezet aláírja. Január 4-e óta a szokottnál jóval kevesebb busz áll forgalomba, mert a sofőrök kollektív szerződés híján - ami 20 percben határozta meg a busz átvételét, sokkal alaposabban vizsgálják át a járművet és a kisebb hibák miatt is csere buszt kérnek. A szakszervezetek szerint csak a szabályok maximális betartásával járnak el, a BKV szerint viszont illegális sztrájkot folytatnak. A sofőrök ellenőrzésére a társaság szuper kontroll csoportokat hozott létre.