Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Benzinárhoz kötik a parkolási díjakat

2010.01.11. 09:42

Elkészült a fizetős parkolásról szóló törvénymódosítás, amely előírná többek között, hogy a parkolási díjat a mindenkori benzinárhoz kell igazítani. A módosításra azért volt szükség, mert az Alkotmánybíróság 2009. november 18-i határozatával megsemmisített több, a parkolást szabályozó helyi és országos jogszabályt. A tervezetről a főpolgármesteri kabinet is tárgyalt hétfői ülésén.

A szaktárca elkészítette a törvény módosítást, amelyet véleményezésre megküldött a fõvárosnak, mondta Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója. A  jogszabály-tervezet a benzin árához kötné a parkolási díjakat. Az elsõ kategóriába esõ várakozási övezetben várakozó személygépkocsi esetében például a 95-ös ólmozatlan benzin elõzõ évi átlagárának felét tenné ki a parkolási díj.

A tervezet szerint csak ott lehet majd parkolási díjat kérni, ahol a parkolási telítettség meghaladja a 70 százalékot. Négy kategóriát határoztak meg: az 1-es zóna az, ahol a parkolási díjfizetéssel is megvalósul a 70 százalékos telítettség, a 2-es estében 80, a hármasnál pedig 90 százalékos telítettség a határ. A 4-es kategória a kiemelt zóna, például a Vár vagy a Margit-sziget. A telítettséget minden évben újramérik.

A díjak úgy alakulnak, hogy az 1-es zónában kell fizetni az alapdíjat (ami a 95-ös ólmozatlan benzin elõzõ évi átlagárának fele, idén körülbelül 140 forint), a 2-esben az alapdíj kétszerese, a 3-asban a három, a 4-esben a négyszerese lesz.

Az önkormányzat alapvetõen egyetért a tervezett jogszabály szövegével, ám néhány ponton apróbb módosításokat, részletesebb szabályozást javasol. Ilyen javaslat például, hogy a szabályozás ne terjedjen ki alagútra, aluljáróra, ne vonatkozzon magánutakra.

fõváros javasolja azt is, hogy a törvény nevesítse, ki mentesül a várakozási díj fizetése alól. A javaslat értelmében mentesülnének a megkülönböztetett jelzés használatára jogosult jármûvek, állandó és ideiglenes lakóhellyel bíró személyek, illetve a mozgáskorlátozottak és az õket szállító családtagok.

A fõváros javasolja továbbá, hogy a saját korábbi rendeletében is szereplõ 15 perces türelmi idõ a törvényi szabályozásban is jelenjen meg. Ezt korábban a Magyar Autóklub és az Emberibb Parkolásért Mozgalom is támogatta. Ha az idõt a várakozó túllépi, a pótdíj 15 napon belül történõ fizetés esetén legyen tízszeres, 15 napon túl pedig a várakozási díj negyvenszerese.

Az önkormányzat emellett felhívja a jogalkotó figyelmét arra is, hogy a közterület-felügyeletrõl szóló törvény a díjfizetés nélkül várakozó gépjárművek esetében kerékbilincs használatát is lehetõvé teszi. A fõváros értelmezésében ez kettõs szankciót jelent, amit jogszabály-módosítással kellene kizárni.

A VEKE szerint rossz a törvény

A VEKE közleménye szerint hosszú éveken át a BKV-tarifák jóval nagyobb mértékben emelkedtek a parkolási díjaknál: 2002 és 2008 között a BKV vonaljegyeinek árta 73 %-kal nőtt, míg a belvárosi parkolási díjak ugyanezen időszakban 25%-kal csökkentek. Ez tarthatatlan állapot volt, hisz a tömegközlekedés rengeteget veszített versenyképességéből az autózással szemben, ami a városnak legkevésbé sem lehet érdeke. 2009-től a parkolási díjak a BKV-jegyek áraihoz fix szorzószámokkal kapcsolódnak. A VEKE tiltakozik ellene, hogy a most készülő törvényjavaslat ezt ismét megszüntetné, mert azt eredményezheti, hogy a tömegközlekedés árai nagyobb mértékben emelkednek, mint a parkolás díjai. Az autózás és a tömegközlekedés árainak, költségeinek aránya az egyik legfontosabb tényező, ami az emberek döntését befolyásolja, így a várospolitika fontos eszköze, aminek szabályozási lehetőségét nem szabadna egy rossz törvénnyel megszüntetni.