Szilárda
-4 °C
2 °C

BKV-sztrájk: itt a második felvonás

2010.01.12. 16:35

Kedd délután és szerda reggel a nagykörúti és a Hungária körúti villamosokon várhatóan megint tömeg lesz, a kisebb forgalmú budai térségek pedig teljesen buszok nélkül maradnak. Kritikus helyzet délelőtthöz hasonlóan azokon a főutakon alakulhat ki, ahol nem jár a villamos, például a Bécsi úton, a Fehérvári úton, Lehel úton. Szerdán jöhet a bumeráng-effektus: a kedden még jól használható metrókat elöntheti a tömeg.

Az Index-busz, az olvasói visszajelzések alapján kedd délelőtt alapvetően ott volt gond a fővárosban, ahol a villamosoknak kellene szállítani az utasok többségét, valamint Budán a kisebb forgalmú térségekben, ahonnan elvonták az alvállalkozói járatokat. A BKV alapvetően jól gazdálkodott a rendelkezésére álló 200 busszal, a tájékoztatás viszont hiányos és többször hibás volt.

Ennek megfelelően sem a BKV sajtóosztályától, sem a fődiszpécsertől nem kaptunk arra választ, elemezte-e a délelőtt hibáit a cég, és délutánra kijavítja-e azokat.

Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője szerint a BKV nem számított komolyan arra, hogy a villamosvezetők ilyen fegyelmezetten sztrájkolnak, ezért a legtöbb probléma ezeken a területeken alakult ki. Nem nagyon jutott busz azokra az utakra, ahol a villamosok viszik általában az utasok többségét, így bajban volt az, aki a Hűvösvölgyi út, a Bécsi út, a Lehel út vagy a Fehérvári út felől érkezett. A Pesti úton a ritkán közlekedő 161-es buszon volt gyakran zsúfoltság.

Azokon a bevezető főutakon (Szentendrei út, Váci út, Kerepesi út, Üllői út belső szakasza, Soroksári út), ahol a metrók és a HÉV-ek a fő tömegközlekedési eszközök, nem volt jelentős a fennakadás. Az Üllői út külső szakaszán az 50-es villamos okozhatott reggel nagyobb gondot az utasoknak, ám ezt később a Budáról átvezényelt alvállalkozói buszok és a Volánbusz járművei orvosolták. Sokat segítettek a dél-pesti, csepeli területeken a bevásárlóközpontok buszjáratai is.

A budai hegyvidéki területekről elvezényelt buszok viszont nagy ellátatlan fehér foltokat okoztak, a budaiak jó részének sétálnia kellett a legközelebbi működő járatig.

Tumultuózus jelenetek zajlottak reggel a Nagykörúton és a Hungária körúton közlekedő villamosokon, és a Nagy Lajos király úton időnként felsejlő 3-as villamos is okozott gondokat. Délutánra sem javul a helyzet, kevesebb lesz a 2-es villamos, nem jár a 3-as és a 41-es villamos, nem lesz 122-es, 95-ös és 150-es busz.

Vitézy szerint a legutóbbi, 2008-as sztrájkhoz képest most a BKV jobban szervezte a buszokat, több szolgáltatást tudott több embernek nyújtani: a metrókon, a 7-es vonalán utazók alig vehették észre, hogy sztrájk van.

Egyes vélemények szerint az, hogy a metrókon aránylag jól lehetett utazni, szerdára visszaüthet, ha folytatódik a sztrájk. Hasonlóan az útlezárásokhoz, amelyeket az első napokban félve elkerülnek az autósok, majd később beáll a dugó, a metróra is rázúdulhat a még nagyobb embertömeg. A délutáni tárgyalási kudarc alapján szerdán sem lesz több busz és villamos.

Azt, hogy a szakszervezet vagy a menedzsment húzza tovább a sztrájkhelyzetben, csak találgatni lehet. A szakszervezetet szoríthatja az, hogy fogy a sztrájkalapja, amiből a sztrájkoló dolgozókat fizeti, ezért próbálkozhat a MÁV területéről már ismert felfüggesztéses-életbelépéses sztrájkmódszerrel. A menedzsment ugyan dicsekedhet azzal, hogy az el nem használt üzemeanyagon tízmilliókat spórol, a tulajdonos fővárosi önkormányzatot viszont érzékenyen érintheti egy elhúzódó sztrájk miatti népharag.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!