Árpád
-2 °C
3 °C

Állami Számvevőszék: felkészületlen a főváros

2010.01.28. 17:32

A fővárosi önkormányzat nem készült fel eredményesen az európai uniós források igénylésére és felhasználására 2006 és 2009 között, áll az Állami Számvevőszék most közzétett jelentésében.

A fővárosi önkormányzat gazdálkodási rendszerének több évre ütemezett ellenőrzése keretében az Állami Számvevőszék az önkormányzat európai uniós források igénylésére és felhasználására történt felkészültségét vizsgálta.

A fővárosi önkormányzatnál a 2006-2009. I. negyedév közötti időszakban a közgyűlés 69, az intézményvezetők 156, együttesen 225 európai uniós forrást igénylő pályázat benyújtásáról döntöttek. A benyújtott pályázatok 11 százalékát 2009. szeptember végéig nem bírálták el, 63 százalékát támogatták, 25 százalékát elutasították, 1 százalékát tartalékba helyezték.

A vizsgálat szerint az európai uniós források igénybevételének és felhasználásának feladatait, a pályázatfigyelés, pályázatkészítés és a fejlesztés-lebonyolítás eljárásrendjét nem, illetve hiányosan szabályozták a hivatali SzMSz-ben, a szakmai ügyosztályok és az egyéb szervezeti egységek belső működési szabályzataiban, folyamatszabályozásaiban, valamint a köztisztviselők munkaköri leírásaiban.

A belső szabályzatok nem tartalmazták az eljárásrend valamennyi elemének szabályozását. A szabályozás során nem teremtették meg az összhangot a szakmai ügyosztályok és az egyéb szervezeti egységek kapcsolattartására és információáramlására vonatkozóan a hivatali SzMSz-ben, a belső működési szabályzatokban, a folyamatszabályozásokban, valamint a munkaköri leírásokban.

A főpolgármesteri hivatalban a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési feladatokat az önkormányzati rendeletek, szabályzatok tartalmazták. A gazdálkodási jogkörök szabályzatában azonban – a jogszabályban foglaltak ellenére – az ellenőrzött felhalmozási célú pénzeszközátadásoknál az érvényesítést végző személyt a főjegyző írásban nem bízta meg.

A főpolgármesteri hivatalban az európai uniós források igénybevételéhez és felhasználásához a szervezeti kereteket fokozatosan alakították ki. A 2006. évben az Integrációs Iroda feladata volt a pályázatfigyelés, a 2007. évi megszüntetésével egyidejűleg létrehozták az EU Irodát, amelynek feladatai a pályázatfigyelés és a pályázatok készítésében való részvétel voltak. A 2008. évben az EU Projekt Megvalósító Alosztály létrehozásával az európai uniós forrásokból elnyert támogatásokból megvalósuló fejlesztési feladatok lebonyolításának folyamatát tervezték erősíteni.

Az Állami Számvevőszék minősítése szerint az önkormányzat a szabályozottság és a szervezettség tekintetében nem készült fel eredményesen az európai uniós források igénylésére és felhasználására, mivel szabályozása nem tartalmazta a pályázatfigyelést végző és a döntési, illetve a döntés-előterjesztési jogkörrel rendelkezők közötti információk szolgáltatásának kötelezettségét.

A folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési feladatok keretében a felhalmozási célú pénzeszközátadásoknál elmaradt az érvényesítő főjegyző általi írásbeli megbízása, továbbá a belső ellenőrzési stratégiát megalapozó kockázatelemzés nem terjedt ki az európai uniós forrásokkal támogatott fejlesztési feladatokra. A külső szervezettel kötött négy szerződésben nem határozták meg a pályázatkészítést végző felelősségét.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?