BKV: járatritkítás tarifaemeléssel?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Felesleges tarifaemelés és 40-50 buszjárat megszüntetése az ára annak, hogy a BKV júniusig 12 milliárd forintos támogatást kapjon az államtól a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint.
Tömeges járatmegszüntetést és újabb tarifaemeléseket tartalmaz a BKV-ról szóló főváros-kormány szerződés, ezért a VEKE azt kéri a fővárosi képviselőktől, hogy ne fogadják el azt a szerdai közgyűlésen.
A fővárosi közgyűlés szerdai ülésén tárgyalja a BKV finanszírozásáról szóló főváros-állam szerződés tervezetét, és ha a képviselők a városvezetés javaslatát elfogadják, jóvá is hagyják a megállapodást, áll a VEKE közleményében. A szervezet elemezte a BKV finanszírozását és a szerződés visszásságait.
Mint arról beszámoltunk, a szerződés szerint az állam vállalja , hogy 2010-ben a fogyasztói árkiegészítésen és normatív támogatáson felül 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt a BKV-nak. Az állam április 7-ig 5 milliárd, július 15-éig további 7,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást folyósít. A főváros ezzel párhuzamosan december 31-ig saját forrásaiból a működési támogatáson túl további 10 milliárd forint tőkepótló támogatást ad.
A VEKE szerint az állami támogatásért túl nagy árat fizet a BKV és a főváros. Míg a jegyáremelési klauzula nyíltan, addig a teljesítménycsökkentés burkoltan jelenik meg a szándéknyilatkozatban és a szerződéstervezetben. Összességében ezek szerint a BKV működéséből összesen évi 8-10 milliárd forintot vonnának ki 2011-től, ekkora forráskivonás pedig a szerződés előírása alapján kb. 15 %-os teljesítménycsökkentéssel, a 2008-as hasonló próbálkozások alapján könnyen kiszámítható módon kb. 40-50 autóbuszjárat, azaz a buszhálózat akár negyedének teljes megszüntetésével és további járatok ritkításával járna együtt.
A VEKE szerint a 2010-es tarifaemelés nem hozott bevételnövekedést: 2010 februárjában az előző év hasonló adataihoz viszonyítva a BKV tarifabevételei 6,6%-ot visszaestek, a bérleteladásokban 11%-os nominálcsökkenés mellett. A szervezet szerint sokkal inkább az ellenőrzés fokozására, az értékesítési és ellenőrzési rendszer megújítására lenne szükség.
Ezért a VEKE azt javasolja, hogy a fővárosi közgyűlés szerdán ne fogadja el a szerződéstervezetet a jelenlegi formájában, hanem kezdeményezze a módosítását. A szervezet szerint a százmilliárdos nagyságrendben lekötetlenül álló uniós közlekedésfejlesztési forrásokat át kellene csoportosítani, így végrehajtható lenne a a BKV járműparkjának és infrastruktúrájának megújítása.
A főpolgármesteri hivatal szerint a VEKE rosszul számol
A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint semmilyen járatritkítási klauzula nem szerepel a BKV finanszírozására vonatkozó kormány-főváros szerződés tervezetében, amelynek jóváhagyásáról szerdán tárgyal a fővárosi közgyűlés. A szerződés elfogadásával idén 27,5 milliárd, jövőre pedig további 22 milliárd forinttal növekszik a BKV működési támogatása. Ezt 8-10 milliárd forintos forráskivonásként bemutatni jóhiszeműen nem lehetséges.
A VEKE szóvivője maga is végigkísérte a finanszírozásról szóló kormány-főváros tárgyalások előkészítését és már tavaly novemberben megismerhette az ezt megalapozó pénzügyi modellt. Nem világos, hogy négy hónappal később milyen számítások segítségével jutott a szerződében szereplő összegektől és az összeadás matematikai szabályaitól eltérő végeredményre.
Járatritkításra és jelentős tarifaemelésre akkor kerülne sor, ha a kormány és a főváros nem növelte volna meg a BKV támogatását. Ebben az esetben ugyanis éves szinten több mint 20 milliárd forintos finanszírozási lyuk tátongana a BKV költségvetésén, amelyet – további hitellhetőség híján – kizárólag a szolgáltatások drasztikus csökkentésével és a jegyárak radikális emelésével lehetne befoltozni, áll a közleményben.