Újabb fizetős parkolási övezetek

2010.04.01. 18:54

Bővült és szigorodott a fizetős parkolási rendszer a Ferencvárosban: nagyobb területen kell fizetni, és csak egy gépkocsi állhat ingyenesen a helyi lakosok lakása előtt, a többi után fizetni kell. A XIII. kerületben szintén a napokban lehet kiváltani az egy kocsira szóló ingyenes parkolási matricát az új parkolási övezetekben. Mindeközben hamarosan lejár a fővárosi parkolási rendelet módosítására adott alkotmánybírósági moratórium, és eltörölhetik a fizetős zónákat egész Budapesten.

Én a IX. kerületben lakom és az utcánkat most akarják április 1-el fizetőssé tenni, írja olvasónk, J. Gábor. Hozzáteszi, hogy három autója van egy címre bejelentve és már a másik kettő után szinte egy harmadik autó árát kéne befizetni, ami szerinte elfogadhatatlan, legalábbis a számára biztosan.

A ferencvárosi önkormányzat 2009 végén bővítette a parkolási övezetbe bevont területét a fővárosi közgyűlés néhány héttel korábbi keretrendelete alapján. Eszerint április 1-től az Üllői út–Haller utca–Mester utca–Bokréta utca és a Haller utca–Soroksári út–Tóth Kálmán utca–Mester utca által határolt területek is a fizetős övezetbe tartoznak.

Az érintett területeken lakó gépjármű-tulajdonosok egy gépjármű után jogosultak lakásonként ingyenes lakossági parkolásra jogosító matricára. A parkolómatricák az önkormányzat adóirodáján válthatók ki március 8-tól. Az ingyenes lakossági parkolásra jogosító matrica ára 2000 forint.

A helyzet hasonló a XIII. kerületben, ahol az idén a fizetős övezetbe (Dráva utca - Váci út - Róbert Károly körút - Népfürdő utca és a Róbert Károly körút - Váci út - Rákos patak - Népfürdő utca) vont területek lakói egy hete kezdhették el kiváltani az ingyenes parkolásra jogosító matricát. Az engedély lakónként egy, viszont lakásonként több személygépkocsira is kiváltható, ami némi könnyítést jelent.

02

Évi 75 ezer forint pluszterhet jelenthet a 2. autó

A XII. kerületben lakásonként az első személygépkocsira nem kell díjat fizetni. A második személygépkocsira kiadott hozzájárulás esetén a kedvezmény mértéke 30 százalék, ha a kérelmezett gépjármű az EURO 3 környezetvédelmi kategóriának megfelel, 50 százalék, ha a gépjármű az EURO 4 kategóriának megfelel, és 70 százalék, ha az adott gépjármű az EURO 5 kategóriába tartozik. Ez egyébként alapesetben azt jelenti, hogy környezetvédelmi kedvezmény nélkül évi 56250-75000 forintot kell befizetni a második autó után.

A XI. kerületben más utat járnak: az önkormányzat csak jövő ősszel lépteti hatályba a második és harmadik autóra vonatkozó rendeletet arra hivatkozva, hogy nincs olyan adatbázis, ami egyszerre tartalmazná a rendszámokat és a lakhatási adatokat. Ennek hiányában pedig nem tudják biztosan megmondani, hogy kinek járna a kedvezmény és kinek nem.

Ugyanakkor érdekes a kerületek aktivitása, hiszen mint arról beszámoltunk, a mostani parlament már biztos nem fogadja el azt a törvénymódosítást, amellyel a kormány és a főváros kivédték volna az Alkotmánybíróság tavaly novemberi határozatát. Az AB hat hónapos haladékot adva semmisített meg több, a parkolást szabályozó helyi és országos jogszabályt. Ha az új országgyűlés nem ezzel kezd tavasszal, amire jó esély van, akkor júliustól újra ingyen lehet parkolni Budapesten.

DSZZS20071008107

Önkényes lehetőség, újabb fizetős parkolóhelyek

Mint arról beszámoltunk, az alkotmánybírósági határozat indoklása szerint a jelenlegi törvény önkényes jogalkotási lehetőséget biztosít a fővárosi közgyűlésnek a parkolással kapcsolatban. A szabályozás ugyan szerződéses viszonynak tekinti a parkolást, de eközben a díjszabásban és a pótdíjazásban gazdaságilag érdekelt fővárosi közgyűlés minden korlátozás nélkül állapíthatja meg a parkolás árát és a büntetés mértékét.

A fővárosi önkormányzatot egyelőre nem nagyon érdekli az alkotmánybírósági moratórium, szerdán újabb rendeletet hozott, még újabb utak fizetőssé tételéről. Igaz, a jogszabály csak szeptember 1-től lépne hatályba, ha hatályba lép egyáltalán. Eszerint mindazon fővárosi tulajdonú úton pénzt szednének, ami kerületi fizetős zónába tartozik, de még nem szedtek pénzt rajta. Ilyen többek között például a Bartók Béla út, a Soroksári út, az Üllői út, az Attila út, a Fő utca, Hegyalja út, Margit körút, Dózsa György út, vagy Thököly út.