A Mercedes kényelmes volt, de levegőtlen

2010.05.18. 14:39

Szavazzon, melyik busznak hányast adna!

Credo Citadell 19:
7,68 p. (2210 sz.)
Ikarus 187V:
7,46 p. (2175 sz.)
Ikarus 435:
4,87 p. (2113 sz.)
Volvo 7700A:
4,84 p. (2097 sz.)

Galériák

Credo
Ikarus 187
Volvo
Ikarus

A most tesztelt két magyar busz előtt legutóbb a Mercedes 0530 G Citaro csuklós autóbuszt próbálta ki a budapesti forgalomban a BKV. A tesztról részletes összefoglaló jelentés készült, amit részben az utasok, részben a buszsofőrök segítségével állítottak össze.

A végig alacsonypadlós kivitelű autóbusz Mannheimből érkezett Budapestre, áll a bkv.hu-n megtalálható jelentésben. A járművet 2009. május 22-én az EvoBus értékesítési vezetője mutatta be a kelenföldi telephelyen, a BKV egy hétig tesztelte a 7-es busz vonalán.

A Citaro hossza 17,94 méter, szélessége 2,550 méter, magassága 3 méter. A buszban volt klíma, motorja az Euro5-ös emissziós előírásokat teljesítő 300 lóerős, 12 000 köbcentis Mercedes motor.

Az összegzés szerint a Citaro erős busz, kis motorhanggal, még emelkedőn terhelt állapotban is elegendő a teljesítménye. A nem automata váltó rángatás nélkül, pontosan és jó áttétellel működik. Az EURO-5-ös szint teljesítéséhez Ad Blue adalék szükséges, ami a gázolajfogyasztás kb. 3-5%-át teszi ki.

A 7-es vonalon tesztelt jármű 1126 km-t tett meg. A mért átlagfogyasztás 59,86 liter/100 km volt, légkondicionáló használata mellett (AdBlue összfogyasztás 15 liter).

A jelentés szerint a Citaro futóműve jó rugózású, a nagyobb úthibákat is elnyeli. A Thököly út macskaköves szakaszán is futott, a visszajelzések alapján a BKV egyéb autóbuszaihoz képest kiemelten vizsgázott. A mozgássérült-rámpa nyitása a padlószintbe süllyesztett megoldással nem szerencsés, mivel nyitáskor - ha alacsonyabb a gépkocsivezető - a padka és a jármű közé kell lépni. Szennyeződés esetén kezelése nehézkessé válik.

A tapasztalatok szerint a kettes ajtónál lévő lehajtható ülés nem jó a városi forgalomban, mivel a csúcsforgalomban (indokolatlanul) is lehajtják az utasok ezeket az üléseket, csökkentve ezzel az álló utas számot. A tesztelt járművön a padló burkolata könnyen szennyeződött és nehezen tudták tisztítani.

Az első két ajtó hibátlanul működött a teszt alatt. A III-es és IV-es ajtó automatikus kivitelű volt, ami Budapesten nem jó, ugyanis a nagy tömeg miatt nem záródtak, vagy állandóan visszanyitottak a mozgásérzékelő szenzorok miatt, ráadásul fény és hang sem jelezte a nyitásukat. A külső ajtó-vésznyitókat az utasok közül bárki piszkálhatta.

Tetszett az embereknek, hogy a Citaro utastérének üvegfelületei színezettek, jól szűrték az erős napfényt. A hat nyitható ablak viszont kisméretű volt, a nyitható tetőablakokkal is kevés levegőt biztosítottak egy esetleges klíma meghibásodás esetén.

Az utastér az értékelés szerint tágas, kultúrált, az ülések kényelmesek, esztétikusak. A belső mennyezeti burkolatok vastagsága viszont nem megfelelő: a nagyobb elemek a rossz utakon beremegnek, fellazulhatnak. A buszon elég kapaszkodót helyeztek el.

A jármű teljesen klimatizált, írja a jelentés. Az utastér klimatizálása automatikus. A vezetőfülkében a szellőzés, hűtés-fűtés az utastértől függetlenül szabályozható, személyre szabható, magas komfortérzetet nyújt. A tetőszellőzők elektromosan vezérelhetők, a gyújtáskulcs kivételekor automatikusan záródnak.

A Kiel Lite Top típusú félmagas ülések kényelmesek. Az ISRI 6860/NST típusú sofőrülés a vezetőknek tetszett: nagyon kényelmesnek találták, sok állítási lehetőséggel. Hosszabb használat után sem tapasztaltak az ülés miatti rossz tartásból eredő fáradságot.

A Citarón Brose típusú utastájékoztató kijelző működött, ami nem volt átprogramozva a budapesti viszonylatra. Az autóbusz magas fényű metál lakkozással készült. A jármű esztétikai kialakítása, a formatervezett külső maximális mértékben elnyerte a fővárosi utazóközönség szimpátiáját.

A visszajelzések szerint az utasoknak tetszett a busz formája, az Euro5-ös motor halk üzemmódja, a kényelmes rugózás, az ergonómikus, kényelmes ülés, a jó helykihasználtság (főleg a jármű eleje és a "B" tengely között), az oldalburkolat filcborítása, az "A" tengelynél elhelyezett csomagtartó, és a sok, megfelelő helyre szerelt leszállásjelző.

Nem tetszett a budapestieknek a minimális mértékben nyitható ablakfelület, az utastér szellőzése, a belső burkolatok zörgése, az, hogy az utastérben nincs elektronikus visszajelző, vészjelző, vizuális utastájékoztatás, nincs a vezetőtér mellett kapaszkodó, hiányzik a kamera, az első ajtónál nincs leszállásjelző. Több utas megkérdőjelezte a szövetbetétes ülések létjogosultságát Budapesten. Helyette műanyag-, vagy műbőrborítást javasoltak.