Margit híd: plusz négy hónap és egymillárd forint

2010.06.01. 14:40

A birtokunkba került az a levél, amelyben a Margit híd felújításának kivitelezője benyújtja a négy hónapos csúszás miatt keletkezett 740 milliós költségtérítési igényét. A BKV 132 milliót kap a felújítás miatt sűrűbben közlekedtetett járatokra, a műemléki restaurálásra még csak most kötik meg a várhatóan több tízmilliós nagyságrendű szerződést. Az Index a napokban nyújtotta be keresetét a bíróságra, amelyben azt kéri, hogy legyenek nyilvánosak az egyre kaotikusabbá váló beruházás részletei. A tételes áttekintést támogatja Tarlós István és Demszky Gábor is egyetért azzal, hogy a budapestiek jobban beleláthassanak a beruházás adataiba.

A felújítást végző MH-2009 Konzorcium a lebonyolítónak (a független ellenőrző mérnökcégnek) írt levelében leírja, hogy már tavaly novemberben benyújtotta a vállalkozói követelését a jóváhagyott tervek átadásának késedelme miatt (azaz álláspontjuk szerint a megrendelő hibájából történt a csúszás).

Akkor még csak a szerződéses határidők módosítását követelték, mára kiszámolták, hogy a hidat 2010. augusztus 23. helyett közel négy hónappal később, december 14-én tudják átadni a forgalomnak, teljesen pedig 2011. március 31. helyett 2011. június 13-án adják át, és ez a csúszás 740 millió forintos többletköltséget okoz a cégnek.

A híd teljes átadása a mostani tervek szerint  2011. március 31. helyett június 13-án lesz. A 740 milliós többletköltség a kivitelező szerint a következőkből áll össze: 464,6 millió forint az időhosszabbítással összefüggő általános költségek miatt, 155 millió forint az acélszerkezet-gyártás kapacitáskiesése miatt, 32 millió forint volt az állvány rendelkezésre állása, és 20,7 millió forint a talajfúrógép állásidőköltsége.

margit

Ezeken túl még 67,8 millió forintot követel a kivitelező a hosszabbítás idejére eső árváltozások miatt.

Perre megyünk az adatokért

Az Index a napokban benyújtotta keresetét a bíróságra, amelyben a beruházás részletes adatainak nyilvánosságra hozatalát kérjük. A bíróság az első tárgyalási napot még nem tűzte ki.

Mint arról beszámoltunk, április 19-én fordultunk a Margit híd felújítását kivitelező Mh 2009 Konzorciumhoz (A-HÍD Építő Zrt., Közgép Zrt., Strabag), hogy a fővárosi önkormányzathoz eljutott néhány adaton kívül adjon lapunknak adatokat a résztételekről, a szállítóknak, alvállalkozóknak kifizetett összegekről. Jogi álláspontunk szerint a híd felújítása közpénzen folyik, itt nem alkalmazhatóak az üzleti titok szabályai, az adatok közérdekűek.

Levelünkre a konzorcium sajtóosztálya nem is válaszolt. A hivatalos igénylést megelőző korábbi kérésünkre is csak annyit válaszoltak, hogy eleget tettek minden előírásnak, így betartották az adatszolgáltatás szükséges mértékére vonatkozókat is.

margit3

Ezért az Index a közérdekű adatok nyilvánosságáért már többször fellépő Társaság a Szabadságjogokért egyesülettel a bírósághoz fordult a személyes adatok védelméről és közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992 évi LXIII. tv. 21.§ alapján, hogy kikényszerítse a közpénzen történő beruházás adatait. A hazai jogtörténetben ez lesz az első olyan per, amelyben közérdekű adatokért (az önkormányzati adatok hiányában) magáncéget perelnek be.

A Hídpénz rovat hányattatásai

A Hídpénz mellékletet tavaly augusztusban indítottuk, hogy nyomon kövessük a Margit híd felújítási költségeit a beruházás alatt. A főpolgármesteri hivatal főjegyzője ígéretet tett rá, hogy  a rendelkezésünkre bocsátja az összes szerződést, teljesítési igazolást, amit megkap a kivitelzőtől, és aminek a közlése nem ütközik személyiségi jogokba.

A dokumentumokat már az önkormányzattól is hónapos késéssel, elég nehézkesen kaptuk meg. Az első, konkrét összegeket tartalmazó részszámla fél évvel a Hídpénz indulása után érkezett, és mint azt márciusban megírtuk, roppant kevés adatot tartalmazott. Mindössze hat tétel százalékos előrehaladása látszott (költség nélkül), valamint egy szám: 2,6 milliárd forint kifizetett részösszeg.

Megtudtuk, hogy maga a fővárosi önkormányzat sem kap több adatot, ebből kísérheti figyelemmel – ha egyáltalán figyelemmel kíséri – a kiemelt beruházást. Ezután kerestük meg a kivitelező Mh 2009 Konzorciumot, amely birtokában van azoknak az adatoknak, amikre kíváncsiak vagyunk, valószínűleg többszázezer budapestivel együtt. Adatokat nem kaptunk.

Vezető fővárosi politikusok is többet látnának

A beruházás részletes adatainak nyilvánosságra hozataláról megkérdeztük Demszky Gábor főpolgármester és Tarlós István, a fővárosi közgyűlés Fidesz-frakciójának véleményét is.

Demszky elmondta, hogy egyetért azzal az igénnyel, hogy a fővárosiak jobban belelássanak a beruházásba. Hozzátette, hogy a főváros eleget tesz a tájékoztatási kötelezettségének, és minden dokumentumot átad, amit megkap a kivitelezőtől. Arra azonban, hogy a kivitelező magáncég ezt milyen részletességgel teszi, nincs befolyása a fővárosnak.

Tarlós István az ügyről azt mondta, hogy a Margit híd felújítási szerződése nem biztosítja az átláthatóságot. Véleménye szerint a számlák kifizetése előtt fel kell mérni, hogy milyen munkák készültek el, és nem szabad kifizetni azt, amit nem végeztek el. Szerinte tételesen át kellene tekinteni a beruházást.

A BKV is pénzt kér, a szobrokra is költeni kell

A legutolsó dokumentum, amit a főpolgármesteri hivataltól kaptunk tájékoztatásul, egy április 30-i előrehaladási jelentés volt. Ebben többek között az áll, hogy jól halad az építkezés. Tartalmazza viszont azt is, hogy a korlátok terveit még nem is engedélyezte a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

margit2

A napokban a BKV is benyújtotta a számlát a Margit híd lezárása okozta töblettköltségeire. Eszerint a hídlezárás miatti kapacitásbővítés, azaz a 2-es metró, a szentendrei HÉV, az 1-es, a 4-6-os és a 17-es villamosok, valamint a 11-es busz sűrítése) eddig 155 millió forintba került. A követelésből 132 millió forintot térít a fővárosi önkormányzat.

A költségek növekedése itt még nem áll meg, a napokban zárul le a közbeszerzési eljárás a híd pillérszobrainak restaurálására, és a hiányzó Hercules-szobor rekonstrukciójára, az is több millió forintos tétel lesz.