Németország helyett Kínában gyártották a Deák téri mozgólépcsőt

2010.06.07. 10:49

A 2004-ben épített Deák téri mozgólépcsőről a BKV úgy tudta, Németországban gyártották. A sorozatos meghibásodások nyomán azonban nemrég kiderült, hogy nemcsak a váz, hanem a fő elemek eg yrésze is Kínában készült. A gyártó Otis anyacégét azonban jelek szerint a magyar leánycég vezetése nem tájékoztatta arról, hogy a BKV németországi gyártásról tud.

A Magyar Nemzet hétfői cikke szerint a lapnak bizonyítékai vannak arra, hogy a 2004-ben beépített Deák téri mozgólépcsőt nem a megrendelés szerinti helyen, Németországban, hanem Kínában gyártották. A múlt héten a lap arról cikkezett, hogy a mozgólépcsők vázai is Kínában készültek, ám azokat a helyszíni szemle és a Magyarországra szállítás előtt Németországban átcímkézték.

A folyamatosan meghibásodó forgóalkatrészek miatt a gyártó Otis magyar leányvállalata, az Otis Felvonó Kft. (OF) kiterjedt levelezést folytatott az anyacég európai vezetőivel és a kínai gyár vezetésével.

A meghibásodott alkatrészek – tengelyek, fogaskerekek – helyett először ismét kínai gyártásúakat rendeltek, ám azokkal is baj volt. Eközben a BKV mindvégig német alkatrészekről tudott. A hibák kijavításának költségét az OF a kínai gyártóra próbálta terhelni, ám a Magyar Nemzet birtokába került dokumentációból nem derül ki, hogy végül ki viselte a költségeket.

Az azonban a lap szerint világos, hogy az Otis európai vezetésének nem tetszett a magyar vállalat vezetésének ügyeskedése (a kínai részegységek átcímkézése németté), és feltehetően csak utólag értesültek arról, hogy a magyar leányvállalatnak a BKV-val kötött szerződése érelmében a forgóalkatrészeknek is Németországban kellett volna készülniük.

Amikor a kínai gyár vezető Magyarországra akartak utazni, hogy tájékozódjanak a helyzetről, az OF vezetője, Apatini Kornél azzal szerelte le őket, hogy a beruházás átadásáig ez nem lehetséges. Így ugyanis a BKV számára is nyilvánvalóvá vált volna az alkatrészek eredete.

Amikor ugyanis a BKV igazolást kért arról, hogy a mozgólépcső egyes vezetékei halogénmentes anyagból készültek, a kínaiak készek voltak kiállítani a dokumentumot, csakhogy ez megint lebuktatta volna az OF-et. Az Otis német vezetője viszont nem volt hajlandó a kínai gyár nevében igazolást kiadni. Egyelőre nem tudni, hogy az OF végül hogyan hidalta át a problémát.

A BKV eleinte nem akart vizsgálatot indítani, miután azonban számos forgóalkatrészről kiderült, hogy nem a gyártási dokumentációban feltüntetett helyen készült, a közlekedési vállalat mégis rászánta magát az ügy kivizsgálására. Az OF a Magyar Nemzethez eljuttatott közleménye szerint mindenesetre a fő alkatrészek többségét (vagyis nem mindet) Európában gyártották, az összeszerelés és a tesztelés azonban Kínában történt.