Mátyás
1 °C
15 °C

Marx téri szindróma a Kőki építésénél

2010.06.16. 08:27

Betongerendák beemelése, fejvakargatás, betongerendák el, be nem tervezett vágányzárak - ebből lehetett következtetni arra, hogy a Kőbánya-Kispesti metróvégállomás átépítésénél valami félresikerült, akár a nevezetes Marx (most Nyugati) téri felüljárónál 1980-ban. A kivitelező szerint rossz adatokat kaptak, azért lett magasabb az új peron, a megrendelő szerint "a hibák kiküszöbölése folyamatos".

Több forrásból értesültünk arról, hogy gond van Kőbánya-Kispest metróvégállomás bővítésénél. Az egyik legforgalmasabb pesti tömegközlekedési csomópont mellett egy nagy bevásárlóközpont épül, a beruházó R-Co többek között egy új peron építését vállalta a végállomásnál. Vagyis a megálló szerelvények másik oldalán lehetne kiszállni a pláza felé.

HI  9036

Mint képeinken is látszik, az épülő peront egy palánk választja el a régi perontól, aminek nem láthattak át a túloldalára a kivitelezők, ezért úgy tűnik, csak a geodéziai adatokat vették alapul. Május végén fektették rá az új peron beton alaptámaszaira a hosszgerendákat a munkások, ami így magasabb lett (körülbelül 30 centivel) a palánk túloldalán levő peronnál, így aztán le is emelték azokat.

koki 05 29

A kivitelező Strabag embere annyit mondott a végállomáson dolgozó, érdeklődő BKV-soknak, hogy ők kész geodéziai adatokat kaptak a beruházótól. Ezt később a Strabag egy magát megnevezni nem kívánó illetékese megerősítette az Indexnek, hozzátéve, hogy várják az új adatokat a beruházó R-Có-tól.

A BKV-sok most attól tartanak, hogy a beruházó a BKV-ra keni a botrányt, és fizethet majd a közlekedési cég azért, mert a kivitelezőnek és a beruházónak sem jutott eszébe menetközben átdugni legalább egy lécet a palánkon, hogy lássák mi is a helyzet a szintekkel.

Az utasokat a malőr annyiban érinti, hogy a már egyszer kiplakátozott vágányzárat és módosított menetrendet elhalasztották bizonytalan időre. A BKV dolgozóit meg úgy, hogy a menetrendi módosítások miatt a metróvezetők beosztása is borul, így nehéz embert találni a műszakokba.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük a beruházó céget is. Az R-Co kommunikációs vezetőjétől azt a választ kaptuk, hogy az említett kivitelezői problémákról tudomásuk van, "ezek kiküszöbölése folyamatos". Bár úgy értesültünk, hogy a hiba javítása két hónapos csúszást okoz, az R-Co szerint a határidők nem változtak meg, így fennakadás nincs az eredeti ütemezéshez képest.

Fúrás-faragás a Köki új peronjának alapján
Fúrás-faragás a Köki új peronjának alapján

Szerda délelőtt kaptuk a fenti képet, amely szerint a kivitelező, első ránézésre elég sajátos betonfaragási módszerrel, nekifogott a hiba elhárításának, azaz a magasság csökkentésének. Azt nem tudjuk, hogy így elég erős marad-e a szerkezet.

Az elkiflisedett Marx téri felüljáró története

A Marx téri felüljárót a Hídépítő Vállalat (ma Hídépítő Zrt.) tervezte és építette meg 1980-ban, ún. szabadszereléses építéssel, áll az urbanlegends.hu oldalon, ahol annak néztek utána, miért is volt jelentős magasságbeli eltérés a két oldalról épített hídfelek összeértekor. Mint írják, az összeszerelésnél az elemeket ragasztóanyaggal is összekötötték, ám a városvezetés sürgette a céget, ezért nem várták meg, hogy a ragasztó megkössön. Ennek az eredménye az lett, hogy kicsit szétnyíltak a betonelemek, így az egyik hídfélszakasz "lekonyult", kifli alakú lett. A hibát végül kijavították, de az ügy bíróság elé került. A jogerős ítélet szerint a tervezőnek 8 ezer forintot kellett fizetnie, annak ellenére, hogy nem hibázott, viszont tekintélyével nem érte el, hogy a ragasztóanyag megkötésének időszükségletét a városvezetés sürgetése ellenére figyelembe vegyék.