Szaggatottan aszfaltozzák a rakparti sétányt

2010.07.10. 00:45

Hihetetlen fejleménnyel folytatódott a budai rakparti kerékpárút-saga: a már így is egy éve húzódó helyreállítás június közepén elindult, a feltúrt sétányt és utat aszfaltozzák, de szakaszosan: 20 méter új út, 10 méter régi töredezett beton. Az úton bukdácsolók szívatásra gyanakodnak. De nem, faültetési engedély hiánya szaggatja az aszfaltozást.

Még mindig építési terület Budapest legfontosabb kerékpárútja, írtuk 2010. április 9-én. Azóta június közepén elkezdődött Budapest legfontosabb kerékpárútjának, a 6-os számú nemzetközi bicikliút részének (ami egyben a budai Duna-parti sétány legszebb, Világörökségbe tartozó szakasza is) egy éve húzódó rendbetétele.

Csakhogy elég sajátosan. A kerékpárosok zötyöghetnek, a gyalogosok botladozhatnak, mert a sétányt kihagyásokkal aszfaltozzák. 20 méter elkészült szakaszt 8-10 méter régi, töredezett beton követ, 3-4 centiméteres szintkülönbséggel. Ennek eredményeképpen a biciklisek többsége a 19-es vilamos díszkővel kirakott vágányait választja, nem kis balesetveszélyt teremtve. (Darthwalk képgalériája a helyszínről.)

Döccenős kerékpárút
Döccenős kerékpárút

A megkérdezett biciklisták véleménye egyöntetűen szkeptikus volt: a kivitelező szívatja az önkormányzatot vagy fordítva, de leginkább a kerékpárosok és a gyalogosok járnak rosszul.

Megkerestük a fővárosi önkormányzatot, hogy mi történt, hogy lehet egy sétányt kis szakaszokban felújítani, és azt a választ kaptuk, hogy az igazságügyi szakértő által veszélyesnek minősített fák vágására az illetékes I. kerületi önkormányzat még nem adta ki az engedélyt, ezért a kivitelező csak ott tud dolgozni, ahol nincs szükség új fa ültetésére.

Bezzeg a síneken
Bezzeg a síneken

Ott, ahol még új fákat kell ültetni és nincs engedély, ott még nem kezdték meg a helyreállítást, mert a kivágás során az újonnan lefektetett aszfalt sérülne. A kivitelező azt jelezte, hogy az ütemezésben ez egyelőre nem jelent csúszást, vagyis a mai állapot szerint a július 31-i határidőt tartani tudja, és a szakaszos munkavégzés nem befolyásolja a végső aszfaltminőséget.

Kerestük péntek délelőtt az I. kerületi önkormányzatot, ahol választ ígértek, de az nem érkezett meg késő délutánig. A választ továbbra is várjuk. (A teljes beruházást évekkel ezelőtt kezdték, bőven lett volna idő a fakivágási - és ültetési engedély kiadására.)

Még egy foghíj, igaz ez csak néhány méteres
Még egy foghíj, igaz ez csak néhány méteres

A rakparti sétány- és kerékpárút-felújítás eddig is kalandosan sikerült. A sétány egy részét és a 19-es, 41-es villamos pályáját évekkel ezelőtt, a budai Duna-parti főgyűjtőcsatorna építésének kezdetekor túrták fel, mivel az új csatorna egy darabig a rakparti villamos nyomvonala alatt halad.

A villamospálya-építést hosszú hónapokig az akadályozta, hogy felfedeztek egy régi ciszternát a környéken, de végül tavaly júniusban megindulhatott rajta a közlekedés. A főváros azonban a frekventált sétány átépítéséhez uniós támogatásért lobbizott, ezért a kivitelező úgy hagyta munkaterületként, ahogy volt.

Amikor a vágány kerékpárúttá alakul
Amikor a vágány kerékpárúttá alakul

Az uniós támogatásról végül lecsúszott a főváros, így az eredeti fapados verziót építi meg a kivitelező, július 31-i határidővel. Persze, ha addig megérkezik a faültetési engedély.