Szakszervezet: nem biztonságos az új metró

2010.08.03. 16:39

A 2-es metró járművezetőit, segédvezetőit, műszaki személyzetét képviselő Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (FKDDSZ) szerint az Alstom típusvizsgán megbukott metrószerelvénye jelenleg nem állítható biztonságosan üzembe.

Jáger István, az FKDDSZ elnöke az Indexnek elmondta, hogy az új járművön a kicsinek mondott átalakítások sok-sok euróba kerülnének, valamint az üzemeltetési költség is várhatóan két-háromszorosa a ma üzemelő járműveknek.

Hozzátette, hogy az egyik legnagyobb BKV-s szakszervezet elnökének hétfői nyilatkozatával ellentétben sok probléma van az új Alstom-kocsikkal, amelyek a szakmai tapasztalataik szerint jelenleg nem állíthatók biztonságosan forgalomba.

Jáger szerint a közlekedési hatóság által felsorolt számtalan hiba mellett például az utasok biztonságát veszélyezteti az is, hogy a két kocsi között akkora lyuk van, hogy egy utas bármikor beeshet oda.

A szakszervezeti vezető közölte, hogy az új metrókocsikat üzemeltető metróvezetők és műszaki kiszolgáló személyzet képzése is hiányos, vagy a műszakiak esetében képzés nincs is. Az első nyolc metróvezető külföldön kapott oktatást, ők tanítják a többieket itthon, egy szimulátor segítségével.

Csakhogy a szimulátor már az oktatás elején elromlott, a szoftverfrissítések pedig (a BKV által drága pénzen bérelt) internetes vonalon lassan történtek meg. A szoftver ma sem tökéletes, több eleme nem egyezik meg a metrókocsi vezetőfülkéjével.

Jáger elmondta, hogy az új Alstom-kocsik ideérkezése óta az FKDDSZ az a szakszervezet, ami a járművel kapcsolatos munkavállalói érdekeket a vállalaton belül, és a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál is képviseli.

Azt szeretnék, ha a metrókocsikat csak akkor engednék forgalomba, ha a közlekedési hatóság összes követelményének megfelelnek, és a metróvezetők, valamint a műszaki személyzet is megfelelő oktatást kap. Jelenleg ugyanis ez nem mondható el.

A hatósági engedélykérelemnél kardinális problémát okozó, közös elektronikus szoftver vezérelte fő- és biztonsági fékekkel kapcsolatban a metróvezetők az 1999-es kölni metróbalesetet emlegetik.

A kölni metróban is közös elektronikus vezérlése volt a két fékrendszernek, ami egyszerre romlott el, így a kocsi az előtte haladó szerelvénybe rohant, több tucat utas megsérült. A baleset után a fő- és a biztonsági fékrendszer vezérlését szétválasztották, nem kevés pénzért.