Két utat javasol a BKV Alstom-ügyben

2010.08.12. 12:06

A BKV elkészítette az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát. Csapdahelyzetben van a főváros: a BKV vagy lefekszik az Alstomnak, vagy a szerződés egy részét felmondja, a másik részét pedig megpróbálja újratárgyalni a sértett gyártóval.

A jogi szakvélemény két utat vázol. Az egyik szerint a közgyűlés utasítsa a BKV-t az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására valamint az M4 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására. Ezzel egy időben az M2 vonal kocsijaira új pályázatot írnak ki.

Új elem a jogi elemzésben, hogy metrókocsi szerződést kettébontaná, és csak az M2-es vonal esetében mondaná fel a szerződést, hiszen a 4-es-re némileg más, automata szerelvények jönnének, amelyek még nem csúsztak ki a határidőből.

Mint arról beszámoltunk, a szerződés szerint az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben.

Kérdéses az első változatnál, hogy az Alstom belemegy-e a szerződés kettébontásába, és ha igen, hogyan szállítja le a 4-es metróra szánt szerelvényeket. A legnagyobb bizonytalanságot az okozza, hogy mivel az M2-re szánt kocsikban kifogásolt fékrendszer lesz a 4-es metró kocsijaiban is, megkapja-e az a szerelvény a típusengedélyt a hatóságtól?

A másik lehetőség, hogy a BKV lefekszik az Alstomnak. Jogi nyelven ez így szól: a fővárosi közgyűlés tulajdonosként eljárva úgy határoz, hogy mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV-nak nem kell tennie. Ebben az időszakban a BKV működjön együtt a szállítóval a végleges típusengedély megszerzése érdekében.

Az Alstom-csapda úgy állt elő, hogy a főváros júniusban felszólította a BKV vezérigazgatóját, hogy a szerződéseket szüntesse meg, ha a 2-es metró új Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-én éjfélig beszereznie a szállítónak. Nem sikerült.