A zöld párt fakivágásokat szorgalmaz az 1-es villamosért

2010.09.02. 07:38

Negyvennégy darab életerős fát és hét csemetét áldozna fel a XI. kerületi LMP azért, hogy az Etele térig meghosszabbíthassák az 1-es villamos nyomvonalát. A párt helyi polgármester-jelöltje szerint szakmai szempontból félmegoldás a főváros nemrég elfogadott terve, ami alapján a Lágymányosi híd budai oldalán csak a Fehérvári útig vezetnék el a villamost.

A főváros több kerületében torpedóztak már meg beruházásokat környezetvédők, hogy megmentsék az építkezések útjába került fákat. Kitartó demonstrációk voltak a belvárosi Gresham Szálló építésénél, és a VI. kerületi Nagymező utcai mélygarázsépítés bejelentésénél, de a terézvárosi polgármester az ellene szerveződött legelszántabb civil mozgalmat is annak köszönheti, hogy fűrészeseket akart küldeni a Hunyadi térre.

A magát zöld pártként meghatározó LMP a XI. kerületben mégis fák kivágásért kampányol.

Összesen ötvenegy fa található azon a nyomvonalon, amelyen az 1-es villamos elvezethető lenne az Etele téri vasúti, metró- és autóbuszcsomópontig.

Gajárszki Áron, az LMP újbudai polgármester-jelöltje az Indexnek azt mondta, pártja szerint szakmailag támogathatatlan az a beruházási terv, amelyet néhány hete fogadott el a fővárosi közgyűlés. A közgyűlés – bár eredetileg csak a Budafoki útig tartó, hosszabbításról, azaz egy még rövidebb változatról volt szó – a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslatára támogatta, hogy az 1-es villamos vonalát, amely eddig csak a Lágymányosi híd pesti hídfőéig közlekedett, a Fehérvári útig hosszabbítsák meg. A VEKE a Fidesz XI. kerületi kampányrendezvényén azzal indokolta az elgondolást, hogy az 1-es nemcsak Pest és Buda összeköttetését javítja, de a Szerémi-Hengermalom úti szakaszon tehermentesíti az egyetlen erre járó buszt, a 103-ast is.


View Fakivágások az 1-es villamos tervezett nyomvonalán in a larger map

Gajárszki szerint a 103-as buszt nem tehermentesíteni, hanem kiváltani kell egy hatékony közlekedési alternatívával, ami kapacitásban, sebességben, valamint kényelemben is megfelelő helyettesítője az autózásnak. A Kelenföldi pályaudvar mellett épülő P+R parkoló segítségével az ingázók zömét át lehetne szoktatni közösségi közlekedésre. Egyébként ez volt a VEKE eredeti elképzelése is.

Az LMP szerint a populista újbudai városvezetés azonban nem merte felvállalni a megépítéssel járó konfliktusokat, ezért egy felszín alatti vonalszakaszra tett ígéretet. Az ilyen típusú építészeti megoldás azonban megtöbbszörözné a költségeket, és szinte biztos, hogy belátható időn belül nem lenne rá keret.

Gajárszki biztosra veszi, hogy a fák kivágása komoly ellenérzéseket szülhet a lakókban, mivel a környéken az Egér út megépülése óta érzékelhetően megnőtt a levegő szennyezettsége és a forgalmi zajterhelés. A villamosközlekedés beindítása egyébként épp ezek csökkenését is eredményezné – állítja a polgármester-jelölt, aki szerint egy felelős városvezetőnek mernie kel vállalni a kezdetben népszerűtlenebb beruházások körültekintő kivitelezését, ha a lakosság életminőségének a javítása a cél.

Nem szükséges a faáldozat

Vitézy Dávid, a VEKE vezetője szerint azért kellett most a Fehérvári útig vivő megoldást választani, mert a további villamospálya-szakasz megépítéséhez még nincsenek meg a tervek. Ha ragaszkodtak volna az Etele téri végállomáshoz, akkor hosszú időre blokkolták volna meghosszbbítást.

A VEKE szerint egyébként az sem igaz, hogy fákat kellene feláldozni a beruházásért, az Etele út ugyanis elég széles ahhoz, hogy egy plusz egy sávos autóút mellett a villamos is elférjen, és a fasor is megmaradjon.