További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Jövő héten lezárulhat az az egy éve húzódó pályázat, amelyen a BKV alvállalkozót keres olyan autóbuszvonalak üzemeltetésére, ahol kisméretű midibuszok járnak. A hajrára három Volán-cég és három belföldi közlekedési vállalat maradt versenyben, kétféle magyar busztípussal.
A BKV azokra a vonalakra (16, 16A, 116, a Várban, 27, a Gellérthegyen, 237 Óbudán, 251 Budafokon, 203 az Infoparkban, 191 a Rózsadombon) keres alvállalkozót, ahol a közlekedési cég legsilányabb állapotú járművei, az Ikarus 405-ös midibuszok járnak. Ennél a típusnál melegebb napokon a meghibásodási arány elérte a 40 százalékot.
A feltételek kedvezőek (40 darab busz üzemeltetése 3+3 évig), ezért a kiírás szinte az összes Budapest-közeli Volán cég vezetőjének fantáziáját megmozgatta.
Információink szerint az elmúlt egy évben a műszaki és egyéb paramétereket egyeztették az érdeklődő cégekkel, mostanra már csak az ár meghatározása maradt. Úgy tudjuk, az árajánlatokat ezen a héten pénteken adja be a talpon maradt hat közlekedési cég (a Vértes Volán, a Körös Volán, a Pest megyei Volánbusz, a VT-Transmann, az Orangeways és a Panorama Tourist), az eredményhirdetés pedig október 15-én várható. A szerződéskötés után fél évvel jelenhetnek meg az új buszok a vonalakon.

A kiírás szerint a szolgáltatás kizárólag alacsonypadlós, légkondicionáló berendezéssel ellátott, midi autóbuszok esetén legalább EURO V-ös, szóló vagy csuklós autóbuszok esetén pedig legalább EURO IV-es környezetvédelmi kategóriájú járművel végezhető.
A pályázat egy 150 százalékos beszerzési opciót is tartalmaz, azaz a negyven mellett még további hatvan buszt bérelhet a jövőben a BKV a győztestől, de azok már lehetnek csuklós buszok is. A most szóban forgó negyven busz midi, vagyis a rendes szólóbuszoknál kisebb, a mikrobuszoknál nagyobb járművek.
A tender további érdekessége, hogy a pályázónak kétféle árat kell ajánlania: egyet járművezetővel, egyet járművezető nélkül. A BKV-s buszsofőrök kikölcsönzése az alvállalkozónak a szakszervezetek nyomására került a szövegbe. (Ez az úgynevezett debreceni modell, ahol a sofőr a DKV-é, a busz pedig az alvállalkozóé.)

Értesüléseink szerint a pályázók két magyar busztípussal indulnának. Az egyik az S91-es, amit a főleg légkondicionálókkal foglalkozó magyar Webasto az Ikarus volt mérnökeiből verbuvált csapattal terveztetett az egykori Ikarusok nyomán, Rába alvázon.

A másik a Plasma midibusz, ami a Jászkun Volánnál már jelenleg is forgalomban van. Ezek váza Budafokon készül, a motort pedig Szolnokon építik be. Mindkét magyar buszt tesztelte már a BKV. A rossz állapotú Ikarus midibuszok cseréjét az I. kerület és VEKE kezdeményezte.