Az Alstom beperelte a BKV-t, és nem fizet
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV információink szerint nem tud hozzáférni az Alstom 37 milliárd forintos bankgaranciájához, amit egyébként a metrókocsi-szerződés garantálna a magyar közlekedési cégnek. A francia vállalat ugyanis beperelte a BKV-t, azzal az indokkal, hogy csak pénzt akar szerezni a működéshez. Ez ingatja Kocsis István vezérigazgató székét, nem a keddi kommunikációs baki.
Az új metrókocsikat gyártó Alstom Transport beperelte a BKV-t egy nanterre-i bíróságon, ezért a magyar közlekedési cég nem tud hozzáférni a 37 milliárd forintos bankgaranciához, ami a metrókocsi-szerződés felmondása után járna neki.
Úgy tudjuk, hogy az Alstom érvei egyszerűek: a franciák állítása szerint a BKV nem azért mondta fel a szerződést és akarja lehívni a felmondás esetére járó 37 milliárd forintnyi bankgaranciát, mert gondjai vannak a szerelvényekkel, szerintük az események valódi mozgatórugja az, hogy a magyar cég nehéz pénzügyi helyzetben van, és gyorsan forrásokhoz akar jutni. Az Alstom érvei alátámasztására idézi Tarlós István főpolgármester sajtónyilatkozatait, amelyekben a BKV nehéz anyagi helyzetéről beszél.
Úgy tudjuk, Kocsis István BKV-vezérigazgató széke valójában ezért inog, nem a kommunikációs baki miatt, amit a napokban a Nemzeti Közlekedési Hatóság döntése okozott a BKV működési engedélyének felfüggesztéséről. Kocsis december elején utazhat Nanterre-ba, ahol 10-én tartják az első tárgyalási fordulót az Alstom kontra BKV ügyben.
Tarlós István péntek délelőtti sajtótájékoztatóján utalt arra, hogy vizsgálatot indított az engedélyek felfüggesztésének ügyében a BKV-nál és a Városházán, most pedig felmerült benne a kérdés, hogy Kocsis István vezérigazgató maradjon-e a posztján. Azt mondta, erről napokon belül döntés születik.
Az Alstom közleménye
Az Alstom véleménye az, hogy a szerződés felmondása, ezért a bankgaranciák lehívása is jogtalan.A bankgaranciák jogtalan lehívásával szembeni szerződéses jogainak érvényesítése érdekében, az Alstom kérelmet nyújtott be a megfelelő bírósághoz, amelyben bírósági intézkedést kért.
A bíróság által elrendelt intézkedés megtiltja a bankoknak a bankgaranciák kifizetését addig, ameddig a gyorsított eljárásban lefolytatott meghallhatások meg nem történnek.
Az Alstom addig is folytatja egyeztetéseit az NKH-val, a BKV-val és a Főváros Önkormányzattal annak érdekében, hogy a kialakult helyzetre olyan megoldást találjon, amely a budapesti utazóközönség érdekeit szolgálja.
Mint arról októberben beszámoltunk, a BKV igazgatója felmondta az Alstommal kötött metrókocsi-szerződést. Ezzel egy időben előkészületett tett a szerződések alapján már kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a jólteljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívására, és bejelentette a BKV kötbér- és kárigényét a szállító felé. Október 20-án még úgy volt, új metrókocsitendert írnak ki, és a 4-es metró további 3-5 évet csúszik.
A BKV határozottan elutasítja az Alstom gyakorlatát
A BKV közleménye szerint a cég által lehívott garanciális összegek (összesen 129 436 125 euro) még nem érkeztek meg a társaság számlájára, mert az Alstom bírósági végzéssel akadályozta meg a garanciák kifizetését. A francia főváros térségében működő nanterre-i bíróság december 10-ére hirdette meg a tárgyalást az ügyben.A BKV Zrt. bízik abban, hogy pozitív döntés születik a fizetési kötelezettség haladéktalan teljesítésével kapcsolatban, miközben határozottan elutasítja az Alstom gyakorlatát, és a késedelmes teljesítésből adódó minden kárát érvényesíteni fogja.
Azóta kicsit puhult a Városháza álláspontja, Tarlós István is utalt arra, hogy a főváros tárgyalna az Alstommal egy mindkét félnek optimális megoldás érdekében. Az Alstom is engedékenyebb lett, ugyanis a napokban egy 600 milliós pert veszített el Nagy-Britanniában. Mint arról a Népszabadság a napokban beszámolt, a brit legfelsőbb bíróság elutasította a francia cég keresetét, amellyel a Siemens és a Csalagút személyvasúti forgalmát szolgáltató Eurostar 600 millió eurós szállítási szerződését próbálta megfúrni.
Mint megírtuk, a BKV Zrt. 2010. október 18-án kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon hozott, jogerős határozatát, amelyben helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését, miszerint a Budapest Metropolis Konzorcium (Alstom Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította. A hatósági engedély nélkül a metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba. A döntés után a BKV-nak nem maradt más választása, mint felmondani a szerződést.
A BKV 2006-ban kötött szerződést az Alstommal 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és 15 modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvény legyártására és leszállítására.
Mint arról az Index márciusban beszámolt, a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késnek az új metrókocsik a 2-es vonalra: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígérte az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky Gábor volt polgármester, akárcsak az alagútépítő Vincy cég esetében, bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek.
A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek. Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.
Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kell cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.