Magdolna
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

BKV-s midibusztender: vizsgálják, kirívóan alacsony-e az ár

2011.01.12. 13:52

A BKV 30 napon belül részletesen megvizsgálja, kirívóan alacsonynak számít-e az az ár, amivel az Orangeways nyert az úgynevezett midibusztenderen. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a napokban jelentette be, hogy elmeszelte a tender eredményét.

A BKV közleménye szerint a céget váratlanul érte a KDB határozata, amelyben a midibusztender kapcsán benyújtott jogorvoslati kérelemnek részben helyt adott. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a panaszt tevő cég által kifogásolt három kérdésből kettőben helyesen járt el a BKV, mivel megfelelően biztosította az iratbetekintést, valamint egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmódban részesítette az ajánlattevőket.

A KDB azonban úgy ítélte meg, hogy a midibusz tenderrel kapcsolatos döntés megalapozásához a BKV Zrt.-nek még részletesebben vizsgálnia kell azt, hogy a nyertes ajánlattevő által adott üzemeltetési költség nem minősül-e a kirívóan alacsonynak. A részletes vizsgálatot a BKV 30 napon belül elvégzi.

A BKV 2009-ben írta ki a midibusztendert a budai midibusz-vonalak (16, 16A, 116, 27, a Gellérthegyen, 237 Óbudán, 251 Budafokon, 203 az Infoparkban, 191 a Rózsadombon) alvállalkozói üzemeltetésére. A pályázat nagy érdeklődést váltott ki, a hét indulóból végül négyen maradtak. A győztes az Orangeways lett, mi messze a legolcsóbb fajlagos üzemeltetési ajánlatot tette.

A lecserélendő Ikarus 405-ös
A lecserélendő Ikarus 405-ös

A mostani, Ikarus 405-ös midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 Ft-os közvetlen önköltséget jelent a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben, a nyertes ajánlata alapján ez a költség 379 Ft-ra csökkenne kilométerenként, amellyel a hatéves alvállalkozói üzemeltetési szerződés során, több mint két milliárd forintos megtakarítás érhető el. A győztes Webasto S91-es buszokat állítana csatasorba.

Az S91-es tesztelése a Várban
Az S91-es tesztelése a Várban

A tender alatt a BKV kérte az Orangewayst, hogy ajánlati ára miért nem minősíthető kirívóan alacsony árnak, majd a válasz alapján megállapította, hogy a cég gazdaságilag ésszerű kalkulációval vállalta a szerződés teljesítését.

Az eljárásban a második legkedvezőbb ajánlatot a VT-Transman tette. Bár a Kft. ugyanazzal a busztípussal nyújtaná a szolgáltatást. Ha velük szerződött volna a BKV, az a nyertes ajánlathoz képest több mint egymilliárd forint többletköltséget jelentene.

A pályázat eredményét egyébként a 610 Ft kocsikilométerenkénti ajánlati árral harmadik helyre sorolt – szintén azonos busztípussal jelentkező – Vértes Volán Zrt. támadta meg.

A midibusz-tendert a BKV-s szakszervezetek is támadták. A bírálóbizottság általuk delegált két tagja szerint a BKV-nak 50 millió forinttal többe kerül a midibuszok üzemeltetésének kiszervezése, mintha lízing konstrukcióban új buszokat vett volna, és saját maga üzemeltetné azokat. Földényi György és Gólián Zsolt szerint a BKV ezt nem vizsgálta, csak azt, hogy a régi, 405-ös Ikarusokat mekkora költséggel tudnák tovább üzemeltetni, és ehhez képest mennyi a nyertes ajánlata.

Az Ikarus 405-ösök már nem nagyon bírják

Korábban a BKV Ikarus 405-ös midibuszaival nagyon sok probléma volt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság többször is bevonta több járművek engedélyét a műszaki hiányosságok miatt. A Webasto S91-est, amely Rába alvázra épül, és Magyarországon szerelik össze, a BKV 2008-ban már tesztelte a 10-es vonalon. A jármű először 2009. február 1-jén állt menetrendszerű forgalomba Gyömrőn, és több városban (Miskolcon, Pécsett, Hévízen, Keszthelyen) is tesztelték.