Direkt akarják kiszorítani az autósokat

2011.05.31. 12:52

Új buszsávot festettek fel az M1-M7-es bevezető szakaszára. A sáv hivatalosan hétfőn átadott új szakasza a Budaörsi út befelé jövő oldalán a Nagyszőlős utcai felüljárótól a BAH-csomópontig tart, az általa generált kocsisor viszont Budaörsig. A BKK szerint a buszsáv lényege, hogy kiszorítsa a beáramló forgalmat a Hegyalja útról, és segítsen a buszoknak a haladásban.

Újabb teljesen érthetetlen budapesti szabályozással találkoztam ma, írta olvasónk, György. Hozzátette: múlt pénteken arra lett figyelmes, hogy a Budaörsi úton a Nagyszőlős utcai felüljárón a belváros irányában dupla záróvonalat festettek fel. Hétfőre kiderült, hogy a kérdéses útszakaszon buszsávot alakítottak ki.

György szerint ez azt jelenti, hogy a teljes nyugat-magyarországi gépkocsiforgalmat adó M1-M7 közös szakasz a Budaörsi úton egy sávra szűkül. A sávszűkítés eredményeként a kocsisor a budaörsi Auchanig ér reggelente, ami különösen érdekes annak fényében, hogy az utóbbi időben kisebb a forgalom. Gyakorlatilag azoknak, akik a budapesti agglomerációban élnek és ingáznak, valamint azoknak, akik a nyugati országrészből érkeznek, több kilométeres dugót kell kiállniuk, hogy beérjenek a városba.

Az olvasó tapasztalatai szerint legszebb az egészben az, hogy ezekben a dugókban állnak a BKV buszai is, amelyek az agglomerációban élőket szállítják. Kérdéses, hogy az utasok mennyire élvezik a helyzetet, mivel ezek nem légkondicionált buszok, de cserébe legalább plusz 500 métert haladhatnak az új buszsávban a felüljárón, már ha addig nem kapnak hőgutát. Az autósok nagy része rendelkezik klímával, nekik csak az idegeiken kell uralkodniuk, teszi hozzá György.

Szerkesztőségünk egyik tagja, aki Diósd felől érkezik nap mint nap a Flórián térre, egyetért az olvasóval: "teljesen igaza van, ezt pár napja csinálták, minden reggel megszívom, gigadugót generált a felfestés, sőt, ismét elkezdtünk Budafokon keresztül bejönni Diósdról a Móriczig."

A Budaörsi úti buszsáv kijelölését a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) kezdeményezte, még évekkel ezelőtt, mondja a szervezet elnöke. Dorner Lajos szerint tudatos döntés, hogy a tömegközlekedés gyorsítása érdekében szűkítik a bevezető utak áteresztőképességét: "Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak".

Mint mondja, a kezdeti viharok után a helyzet, miként pár hónapja a budai Szilágyi Erzsébet fasori buszsáv átadásakor, itt is hamar konszolidálódni fog, az autósok alkalmazkodnak a helyzethez. Ha az M1-M7 felől érkező autósok 15 százaléka a tömegközlekedést választja, azt már jelentős eredménynek tartaná. Szerinte Törökbálintról és Budaörsről vonattal 10 perc alatt Kelenföldön, 15 perc alatt a Déli pályaudvaron lehet lenni, ahonnan expresszbusszal illetve metróval gyorsan be lehet jutni a belvárosba, és ez egyre több embernek jelent ésszerű alternatívát, különösen a növekvő üzemanyagárak miatt is.

A BKV fődiszpécsere cáfolta az autósok állítását, hogy a bevezető, buszsáv nélküli szakaszon kialakuló torlódás miatt a buszok menetideje is nőtt volna.

BKK: ez még csak a kezdet

Megkérdeztük a buszsáv kiépítéséért felelős Budapesti Közlekedési Központot is, ahol a következőt nyilatkozták:

"A buszsáv és a kapcsolódó intézkedések lényege, hogy előnyben részesítse a közösségi közlekedést, és csillapítsa, korlátozza a Belváros felé haladó egyéni gépjárműforgalmat. A projekt a Budaörsi út – Hegyalja út útvonalon több beavatkozást tartalmaz, és segíti a Budaörsi úti 40-es, 139-es, 153-as, 239-es, 240-es, 240E buszokon kívül a Hegyalja úti 8-as, 112-es buszok haladását is, de még a Belvárosban is könnyíti a 7-es buszok közlekedését.

Mivel a beáramló túlzott autóforgalmat a belváros nem tudja fogadni – és ez nem is lehet cél –, a relatíve kedvezőbb megoldás az, ha a kialakuló torlódás inkább a külső területeken és a bevezető utakon jelenik meg, és nem a sűrűn lakott Belvárosban. Alapelvünk, hogy ha a torlódás elkerülhetetlen, az olyan szakaszon jöjjön létre, ahol van buszsáv és ahol így a tömegközlekedés előnyben részesíthető. Korábban ugyanaz a torlódás, ami most a Budaörsi úton áll, a Hegyalja úton és a Budaörsi út belsőbb szakaszán állt, ahol viszont a buszok is kényszerűen a kocsik mögött araszoltak, buszsáv híján.

Az intézkedés bevezetése óta a belső városrészek, pl. a Hegyalja út, Erzsébet híd, Kossuth Lajos utca közlekedési helyzete lényegesen javult, a haladás a belső területeken folyamatos lett, ami az intézkedés egyik fő célja is volt. A projekt Európai Uniós támogatással, a 2009-ben megkötött támogatási szerződésben foglaltak szerint valósul meg, és a közösségi közlekedés előnyben részesítését, valamint a városközpont forgalomcsillapítását tűzte ki célul. A Budaörsi úti buszjáratok – amelyek napi utasforgalma meghaladja az 50 000 főt – eljutási ideje javul, illeszkedve a támogatási szerződésben kötelezően vállalt, a projekt eredményességét mérő mutatóhoz.

A változtatással javultak a buszközlekedés feltételei a teljes nyomvonalon, amely a Dayka Gábor utca – BAH csomópont – Döbrentei tér közötti szakaszt érinti. A fejlesztés keretében sor került a buszsáv meghosszabbítására 500 méteren a Dayka Gábor utcától a Fehérló utca irányában, a városközpont felé. Fontos azonban, hogy a projekt megvalósítása még folyamatban van. A Hegyalja úti torlódások csökkentése érdekében intelligens, forgalomfüggő jelzőlámpa rendszerek fogják segíteni a közlekedést a Hegyalja úton, illetve az Erzsébet híd előtt a Krisztina körúti csomópontban egy torlódásfigyelő videodetektort is kiépítenek, így torlódások esetén módosított programok lépnek működésbe a Hegyalja út – Mészáros utcai csomópontban, és jelzőlámpák szabályozzák majd a forgalmat az Alsóhegy utca felől kisívben kanyarodók számára is.

A projekt által lefedett terület a Budaörsi úton kívül tehát érinti a Hegyalja utat, a Döbrentei tér forgalmát, és így az Erzsébet hídon keresztül jótékony hatással van a Belváros közösségi és egyéni közlekedésére egyaránt.

Az M1/M7-es autópálya felől rendelkezésre áll ajánlott alternatív útvonalként az Egérút – Andor utca, ahol az Andor utcai szakaszon a közelmúltban készült el a 2x2 sávos kiépítés. Így a forgalom egy része a Belvárost elkerülheti. Az elkerülő utak az elmúlt években jelentősen bővültek: kiépült az M0 keleti szektora, folyamatban van a körgyűrű déli szakaszának bővítése és kiépült az Andor utca. Semmilyen indoka nincs tehát annak, hogy az M1-M7 autópályák forgalma akadálytalanul Budapest belvárosára zúduljon rá.

Az új kialakítással kapcsolatos tapasztalatokat a főváros a BKK és az üzemeltetők (BKV, FKF) bevonásával folyamatosan értékeli. Az első hetekben a közlekedők is átgondolhatják útvonalválasztásukat, illetve a közösségi közlekedés használatát. A tapasztalatok szerint az első napokban problémát okoznak a Budaörsi úton, a Nagyszőlős utcai elágazás előtt a szabálytalan sávváltások, amelyek a forgalmat indokolatlanul feltartják. Ebben szükséges az autósok részéről a szabálykövető magatartás, amely a forgalomáramlást felgyorsíthatja.

Csatlakozó intézkedésként rövidesen sor kerül a gazdagréti elágazást megelőzően a régi Budaörsi úton is buszsáv kialakítására, az építkezés már ott is folyamatban van. Az intézkedés szintén a 40-es és 240-es buszcsalád előnyben részesítését szolgálja, komplex intézkedéscsomag részeként. Ezen felül a későbbiekben tervezzük a buszsáv meghosszabbítását az autópályán az Egérútig vagy Budaörsig. Korábban ez ügyben az állami autópálya-kezelővel nem sikerült megállapodásra jutni, azonban fontosnak tartjuk, hogy az érdemi párbeszéd ezzel kapcsolatban is létrejöjjön, mert a főváros közlekedése nem kezelhető csak a város határain belül, hanem regionális, elővárosi léptékű szemlélet is szükséges."