Mától a Google-on is lehet békávézni

2011.06.29. 18:03

Szerdától működik a Google Maps útvonaltervezőjében Budapesten is a Transit szolgáltatás, azaz nemcsak gépkocsival és gyalogosan lehet rajta lehet útvonalat tervezni, hanem tömegközlekedési járatokkal is. Éjszaka azért ne bízzuk magunkat rá, a BKV honlapján található útvonaltervező sokkal pontosabb.

Tavaly május elején írtunk először a BKV béta verziós útvonaltervezőjéről, és alaposan lehúztuk, mert számos hülyeséget tartalmazott. A BKV összekapta magát, javította a hibákat, és mára a Google is jelentkezett egy budapesti tömegközlekedési útvonaltervezővel.

Az első teszt alapján összehasonlítottuk, mit tud a két jelenlegi tervező. Az eredmény: a Google használata egyszerűbb és gyorsabb, de jóval pontatlanabb, ami estéket tehet tönkre.

A legtöbb gond az éjszakai utazásokkal akad, írtuk egy éve, most is az estéket vettük alapul. Tavaly azt javasolta a szoftver, hogy Ferihegy 1-ről a Ferihegy 2-re a kifutópályán gyalogosan keljen át az utazó. Most a Google éjfélkor a 200E buszt javasolja - helyesen -, de 4 óra 50-től. Az új BKV útvonaltervező éjféli időpontra a 00 óra 11-kor arra járó 266-os buszt és egy 57 perces sétát javasol, ami azért pontosabb. (Mondjuk a gyaloglás mellé egy vagy taxi opció még elférne.)

Szintén Ferihegy 2 célállomásra írta a tesztverzió tavaly Nagytéténytől: a Dombóvári útig 33-as busz, majd onnan 20 km gyalog. Azaz röpke 7 és fél órás éjszakai sétát javasolt amit, mire legyalogolná az ember, addigra már rég jár a metró és a 200E busz is.

A Google most éjféli induláshoz 2.56-os felszállást javasol Nagytéténynél az éjszakai 973-ra, majd átszállást a 914-esre. Az, hogy miért kell várni az első buszra majdnem 3 órát, akkor derül ki, amikor odaérünk a nem éjszakai 200E-hez: annak első hajnali indulását veszi alapul a Google, onnan számol vissza az indulási időpontig. A mostani BKV tervező ugyanakkor a legközelebbi éjszakai járatot (973, 00.29-kor) + éjszakai villamost + éjszakai buszt javasol pontos indulási időpontokkal a lőrinci Béke téri végállomásig, onnan pedig - járat hiányában - gyaloglást.

Tavaly a Kálvin térről is nézték 23:55-ös indulással Gyál felsőre kapcsolatot. 23:57-kor indult a 914-es, amihez csatlakozott 994-es, tehát egy átszállással, várakozás nélkül lehetett volna utazni, ehhez képest a béta verzió 16 kilométer gyaloglást javasolt, 6 óra időtartamban.

A Google esetében ez a tesztelés lehetetlen, csak egész óránkénti indulással számol. Az új BKV tervező perccel is, a fenti hibát is javították, eszerint az éjszakai busszal 01.12-re ott lehetünk Gyálon.

Ha egy külföldi fejével gondolkozva tavaly beírta valaki, hogy airport, a béta verzió kiadta a XXII. kerületi Sport utcát. Ha beírta mondjuk, hogy Synagogue, akkor elküldött Soroksárra, a Láng Endre utcába. A Google az airport szóra a vecsési Airport Hotelt ajánlja, valamint synagogue szóra a Dob utcai Synagogue apartmants-t, amik megközelítőleg a célnál vannak ugyan, de mégsem ugyanazok. A BKV az airportra nyolc opciót kínál, csupa repülőtér melletti BKV-állomást, a Synagogue szóra viszont csak néz bután.

A BKV programja tavaly még nem mindig ismerte meg a metróállomások neveit. Ha beírtuk, hogy Ferenc körút, elvitt a Ferenc körút közepére, de nem a metróállomáshoz. A metróállomás a címlistában sem volt választható. Ha azt írtuk be, hogy Klinikák, a Karikás Frigyes utcát ajánlotta a XIII. kerületben.

A Google a Ferenc körút beírására mutatja ugyan, hogy a Ferenc körúti metrómegállónál kell leszállni, de továbbsétáltat a Tompa utcáig. A Klinikák megállót ismeri. A BKV mostani útvonaltervezője a Ferenc körút beírására tucatnyi választási lehetőséget ad (az összes környékbeli busz-, villamos- és metrómegállóét), valamint helyesbít az új megállónévre, a Corvin negyedre. A Klinikák megállóval is megküzd.