Valér
4 °C
8 °C

Közeledik az Alstomnak adott határidő

2011.10.25. 14:58

Bár Tarlós István főpolgármester hét végi rádióinterjújában már szinte megelőlegezte az Alstom metrókocsik típusengedélyét, a Nemzeti Közlekedési Hatóság hétfői közleményében már óvatosabban fogalmazott. Eszerint a korábban kifogásolt fékrendszerről novemberben lehet érdemi döntés. Sok idő nincs már: az Alstom a nyári szerződésmódosításban azt vállalta, hogy 90 nap alatt megszerzi a mentességet a magyar vasúti járműszabályzat alól. Közben még arra sincs megoldás, hogyan pótolják a selejtezés miatt kieső orosz kocsikat.

Az Alstom 2011. augusztus 17-én nyújtott be kérelmet a közlekedési hatósághoz (NKH) az új Metropolis metrószerelvény típusengedélyezésére, ezzel egy időben mentességet kért a fékrendszerre. Információink szerint Tarlós István derűlátását az indokolta, hogy a Metropolis jól szerepelt az október 14-i és 17-i budapesti fékteszteken. Ám az NKH közleménye szerint érdemi döntés a felmentésről majd csak novemberben lehet.

Úgy tudjuk, hogy az Alstom kocsik megfeleltek a fékteszten, de ez csak egy pont volt a számos vizsgált paraméter között, nyilván a végső döntést még nem akarták, hogy bárki is megelőlegezze. Úgy tudjuk, hogy több problémát vizsgálnak, ilyen például a menekülőlétra ügye is.

D MTZ20110714047
Fotó: Máthé Zoltán

Eredetileg egy néhány fokú kis létrát terveztek a menekülő-kijárathoz, de az pánikhelyzetben nagy balesetveszélyt jelentett volna. A létra helyett a franciák egy önműködően lenyíló rámpát építettek be, ami viszont olyan nagyra sikerült, hogy zavarja a vezetőket a kilátásban. Ráadásul magától nyílik le, de becsukni már kézi erővel kell.

Az Alstom és a főváros júliusban módosította a 37 szerelvény leszállítására vonatkozó mintegy 60 milliárd forintos szerződést. A módosítás egyik fontos pontja az volt, hogy az Alstom megszerzi a derogációt (jogszabálytól való eltérést) az NKH-tól a fékrendszerre, méghozzá a felmentési kérelem beadásától számított 90 napon belül. Ez a határidő november 15-én jár le.

Az Alstom emellett arra is kötelezettséget vállalt, hogy a hatálybalépéstől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét, az első szerelvényeket pedig 330 napon belül leszállítja. Eszerint az első, megfelelően átalakított szerelvényeknek jövő nyár elejére kellene Budapesten lenniük.

Orosz kocsik leselejtezése: füstbe ment terv?

Folyamatos fejfájást okoz a BKV vezetőségének, hogy amíg az Alstom kocsijai megérkeznek (ha megérkeznek), mi legyen az öreg, 40 évesnél idősebb, vagy a 40 éves életkort jövő januárban elérő orosz metrókocsikkal. Ezekkel a szerelvényekkel rendszeres a probléma, szinte havonta, egyes forrásaink szerint szinte hetente füstöl egy-egy, műszaki hiba miatt.

D MTZ20110714046

Egy szerelvény teljes kiégése miatt májusban összesen 43 darab 41-43 éves metrókocsit vontak ki a forgalomból, azért mert az eredetileg 30 évre tervezett járművek elöregedtek. Azonban már a döntésnél többen azt pedzegették, hogy a kivont kocsik sokkal jobb állapotúak, mint 4-5 évvel fiatalabb társaik, hiszen nemrég estek át egy teljes felújításon.

Ezért a győri egyetem átvizsgálta az összes öreg metrókocsit, és a vizsgálat eredménye a napokban megszületett. Bár információink szerint a vizsgálat azt állapította meg, hogy a leselejtezett kocsikkal nincs nagy probléma, a BKV vezetése még nem döntött arról visszaállhatnak-e a forgalomba. A kocsikra ugyan nagy szükség van, tartalékvonat például csúcsidőben nincs, de nehéz lenne elmagyarázni az utasoknak, hogy egyszer már leselejtezett kocsikon utazhatnak újra.

Információink szerint, ha a döntés az lesz, hogy a leselejtezett kocsik nem állnak újra csatarendbe, akkor egy darabig marad a jelenlegi, BKV-s nyelven „feszített üzem". Jövő januárban viszont újra határozni kell, ugyanis újabb 37 kocsi éri el a 40 éves korhatárt, és ha a BKV tartja magát a korábbi döntéséhez, újra selejtezni kellene. Az újabb kivonás viszont már annyira „feszített üzemet" eredményezne, hogy az már a közlekedés biztonságát is veszélyeztethetné.