Füllel vezetik a 3-as metrót

2012.01.05. 08:01

Panaszkodnak a 3-as vonal metróvezetői, hogy megőrjíti őket a sebességkorlátozás óta bevezetett ellenőrzött kézi vezetéssel járó idegesítő pittyegés. Az automata vezérlés 20 nappal ezelőtti eltörlése óta ugyanis füllel kell vezetni a metrót, a pittyegések sűrűsége szerint. A vezetők idegrendszerét annyira kikészíti a rettenetes, állandó zaj, hogy az egyikük már hibázott, és egy megállóban elfelejtette kinyitni az egyik kocsi ajtóit.

"Többeknek kezd elege lenni a dologból. Aki ezt kitalálta, annak gőze nincs arról, ez mennyire idegesítő. Panaszkodnak a melósok a munkavédelmi képviselőnek, meg akinek lehet, hogy kezdenek kikészülni ettől az egész napos sípolástól." - mondta lapunknak az egyik metróvezető.

A 3-as metró vezérlőrendszerének két üzemmódja van: a teljesen automatikus, és az ellenőrzött kézi (CMC) vezetés, a decemberi sebességkorlátozás óta az utóbbit használják, mondta lapunknak Bíró Endre, a metrósokkal folyamatosan kapcsolatban levő Budapesti Metróért Egyesület elnöke.

A CMC csipogással adja tudtára a vezetőnek milyen dinamikával kell vezetni a metrót, hogy a vonat ki ne csússzon a megengedett legnagyobb sebességből, és hogy a biztonsági fékezési határon belül tartsa azt. Körülbelül 40 km/órás sebességnél bekapcsol az éles hang, ami a sebességhatárhoz (vagy lassításnál a biztonságos fékezési határhoz) közelítve egyre sűrűbben pittyeg, a határt elérve pedig egyenletes sípolásba vált.

A dolog úgy hangzik, mintha igen sűrű dugóban araszolnánk az autónkkal, bekapcsolt tolatóradarral.

Ha a sofőr a sípolást hallja, akkor már rég rossz, ugyanis bekapcsol az automata vészfék, ami nem öröm se a vezetőnek, sem az utasnak. A CMC kevesebb mint egy másodpercenként ellenőrzi a sebességet, a vezetőnek ehhez kell idomulnia, ami rendkívül fárasztó.

A metróvezetők szerint a probléma az, hogy a csipogás nagyon hamar bekapcsol, és szinte az egész út alatt azt kell hallgatni - különböző ritmusban. A lenti felvétel a Kőbánya-Kispest - Újpest teljes szakaszon szemlélteti (fülelteti), mit hall a vezető a fülkében (youtube-link itt).

Információink szerint előfordult egy vezetővel, hogy rendkívüli orvosi vizsgálatra küldték, mert a folyamatos csipogás úgy megzavarta, hogy nem tudta megmondani, hogy adott állomáson kinyitotta-e az egyik kocsi ajtajait vagy sem. (Az ellenőrzés utaspanasz alapján történt.)

Első hallgatásra borzasztó és idegölő ez a hang, aminek fokozza a hatását a munkavégzés monotonsága és a sötét, mondta lapunknak Dúll Andrea környezetpszichológus, aki szerint ez a zaj széles sávban terheli az idegrendszert. Hozzátette viszont, hogy a jelzés alapgondolata nyilván nem az, hogy kellemes legyen, hanem az, hogy ne lehessen megszokni, mivel a veszélyre figyelmeztet.

Dúll Andrea véleménye szerint két lépéssel lehetne csökkenteni az idegi terhelést: egy finom beméréssel érdemes lenne megnézni, hogy nem kezdődhetne-e később a csipogás, hogy kevesebbet kelljen hallgatni, valamint elviselhetőbb lenne, ha a vezetőknek elmagyaráznák, hogy egy kényszermegoldásról van szó, ami helyett egyelőre nincs jobb.

Bíró Endre szerint a ellenőrzött kézi vezetés egyébként sem alapüzemmód, arra lett kitalálva, hogy ha ideiglenes sebességkorlátozás van egy javítandó szakaszon, akkor azt át tudják hidalni. Teljes vonalon folyamatosan erre figyelni nagyon nehéz, egy metróvezetőnek ugyanis egy munkanapon 160-szor kell beállnia állomásra, idomulva a másodpercenként változó pittyegéshez.

IV0C6205
Fotó: Nagy Attila

A metróvezetők szerint megoldást jelenthetne, ha a 2-es vonalhoz hasonlóan (ahol nem volt korábban sem automata üzemmód) a 3-ason is lennének segédvezetők, azaz lenne még egy ember, aki szükség esetén vészfékezni tud. Csakhogy ez pénzbe kerülne.

Gulyás Attila, a nagyrészt metrósokat tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke elmondta, hogy az első napokban a metróvezetők kétféleképpen reagáltak a bevezetett változásokra: egyik felük az új körülményeket retteneteseknek, a másik felük viszont elviselhetőnek tartotta. Úgy tudja, hogy a sípolásra lesz megoldás: készül egy szoftver, ami alapján a központi számítógép is tudja vezetni a metrót, nem lesz szükség a CMC-re.