Elmarad a rendkívüli fővárosi közgyűlés

2012.01.10. 11:43

A Főpolgármesteri Hivatal szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye szerint elmarad a szerdára tervezett rendkívüli közgyűlés, melynek témája a BKV válságos gazdasági helyzete lett volna. A közlemény szerint - amely nem tesz említést arról, hogy mikor tarthatják meg a rendkívüli közgyűlést - "a Fidesz-KDNP frakció határozott ígéretett tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására".

A rendkívüli közgyűlést eredetileg azért hívták össze, mert a kormány márciusig zárolta a BKV fenntartására szánt 32 milliárd forintot, miközben a vállalatnak még januárban 9 milliárd forintnyi tartozása, illetve a folyószámlahitele is lejár. Ezek megújítása nélkül gyakorlatilag elkerülhetetlen a BKV csődje, amely egyben a budapesti tömegközlekedés leállását is jelenti.

A közgyűlésen eredetileg a pénzügyi helyzet megoldása lett volna a téma, Tarlós István főpolgármester javaslata alapján minden, nem létfontosságú kiadást befagyasztottak volna, hogy a BKV tartozásait finanszírozhassák. Afővárosi intézmények kiadásainak 15 százalékos zárolását tervezték, így a főváros 6+4 milliárd forint közvetlen támogatást és áprilisig 9 milliárd forintos tagi kölcsönt adhatott volna a BKV-nak.

A főpolgármester szerint ha a BKV működési finanszírozása stabilizálódik, akkor refinanszírozható lenne az első negyedévben visszafizetendő 45 milliárd forintos hitelállomány, amelyet 2004-ben vett fel a társaság. "Abban a pillanatban, hogy ez nem történik meg, a hiteleket vissza kell fizetni, ami egy pillanat alatt a BKV közvetlen, szó szoros értelmében vett fizetésképtelenségét jelenti" – magyarázta Tarlós.

Tarlós azt mondta, hogy ha a BKV működése leáll, akkor ez nemcsak a "közlekedési káoszt és a politikai skandalumot hozza magával", hanem például a 185 milliárdos uniós metrótámogatás is odavész, ezzel mindent összevetve a városnak hozzávetőleg 300 milliárd forint közvetlen kára lehet, és az állam kára is elérheti a 150 milliárdot. "Ehhez képest az, hogy most 21 milliárdon vitatkozik a tárca és a fogadatlan prókátor képviselők, ez nekem elég viccesnek tűnik" – fogalmazott a rendkívüli közgyűlés összehívásakor Tarlós.

Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője az MTI-hez eljuttatott közleményében érthetetlennek nevezte "a BKV-csőd elkerülését célzó" ülés elhalasztását. Mint írta, csak remélni tudja, hogy "nem egy titkos megállapodás születik valamelyik füstös minisztériumi szobában, a közlekedési vállalat jelenlegi, égető problémáját próbálják látszatmegoldással rövidtávon elhárítani".

A közösségi közlekedés fenntartható, hosszú távú megoldásához véleménye szerint szükséges lenne, hogy a Fővárosi Közgyűlés frakciói közös álláspontot alakítsanak ki. Hozzátette, hogy ennek fóruma a Fővárosi Közgyűlés és "nem a helyzet kialakulásáért felelős Fidesz-kormány zárt ajtók mögötti titokszobái".

Somfai Ágnes, a párt fővárosi frakciójának helyettes vezetője a minisztérium József nádor téri épülete előtt tartott sajtótájékoztatóján azt mondta: 32+10 milliárd forintról szól a csekk, ebből 32 milliárd az év végén zárolt normatív támogatás, 10 milliárd pedig az a fogyasztói árkiegészítés a tanuló- és nyugdíjas bérletek után, amelyet soha nem fizetett ki az állam.

Fotó: LMP
Fotó: LMP

A képviselő egy levelet is átadott a minisztériumnak, amelyben azt kérik, hogy az NGM fizesse meg a tartozását. Somfai Ágnes elmondta: csak az után lehet beszélni a BKV finanszírozásának hosszú távú megoldásáról, ha ezt a tartozást kiegyenlítik. Hozzátette: a kormányzatnak semmibe nem kerül a budapesti közösségi közlekedés finanszírozása, mert 33 milliárd forintot a BKV járulékok formájában befizet az államnak.

Egységes közlekedési kasszával a képviselő szerint megoldható lenne a közlekedés finanszírozása; kifejtette, hogy a közlekedésből származó bevételeket, így a teherforgalmi behajtási díjakat, a BKV reklámfelületeinek értékesítéséből, a jövőben bevezetendő dugódíjból, valamint a parkolási bevételekből származó pénzeket is erre lehetne felhasználni. Somfai Ágnes szerint a jegyárusítási rendszert, valamint a jegyrendszert is át kell tekinteni.