Koronavírus adatok

2021. nov. 29.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
András, Andor
-2 °C
5 °C

Zöldhullámban hasíthatnak a combinók

2012.01.19. 13:22
A 4-6-os villamosok február elsejétől az eddiginél zavartalanabbul közlekedhetnek. A Nagykörút közlekedési lámpái az új rendszer szerint a villamoshoz fognak igazodni. Így az autósoknak többször kell megállniuk lámpáknál, de kevesebb időre. A villamos menetideje is 2-3 perccel csökkenhet tőle. Így nagyobb kapacitás érhető el több járat indításával. 2015-re az 1-es és a 3-as villamos vonalán is hasonló változásokra lehet számítani.
D MTZ20110726006
Fotó: Máthé Zoltán

Február elsejétől a Nagykörút közlekedésében a villamosoknak kedvező változtatások lépnek életbe. Az utóbbi időben a Siemens munkatársai azon dolgoztak, hogy a lámpákat a combinókhoz igazítsák, ugyanis a hetvenes évek óta a jelzőfények beállítása az autóknak kedvezett.

Ehhez a rendszer újraprogramozására volt szükség. Ezt Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója azzal indokolta, hogy a villamost sokkal többen használják ezen a szakaszon – napi félmillió utas –, mint amennyi autós megfordul a körúton. Akkoriban még nem mérték fel a kocsik tömeges megjelenésével járó problémákat, például azt sem, hogy a történelmi belvárosokban nincs túl sok parkolásra használható szabad terület. Ezért optimalizálták a közlekedési lámpákat mindenhol az autók forgalmához. A rendszer bevezetéséhez új mentetrendre is szükség volt, ezért nem léphet életbe korábban.

Az egységesített szakmai irányító szervezetként működő BKK egyes intézkedéseivel törekszik arra, hogy a tömegközlekedés minőségét javítsa. A tömegközlekedés preferálásának természetesen környezetvédelmi okai is vannak. Vitézy a zuglói Szentmihályi úton nyáron átadott buszsáv példáját hozta fel, melynek köszönhetően az ott közlekedő 81-es troli menetideje 3-4 perccel csökkent.

Változás a villamossal utazók életében

A tervek szerint a villamos vonalán is hasonló javulás várható. Az eddigi 32 perces út helyett 29-30 percesre számítanak. Ennek köszönhetően a reggeli csúcsidőben 28 helyett 30 szerelvényt állíthatnak pályára. A csökkenő menetidő egyébként az üzemeltetési költségeken való spórolást is lehetővé teszi. Az átalakításhoz az ezer budapesti többlámpás közlekedési csomópontból álló rendszer tíz százalékán, 102 helyen kellett új programot telepíteni. Tizenhat helyen pedig még radardetektorokat is felszereltek, ami forgalomfüggő irányítást tesz lehetővé. Mivel a végállomásoknál is figyelik a szerelvények indulását, ezért már az út elején kapnak egy zöldhullámot.

D ABA20110919001
Fotó: Manek Attila

Vitézy arról is beszélt, hogy terveik szerint 2013 végéig az összes felszínen közlekekedő járművet ellátják műholdas nyomkövetővel szintén EU-s pénzekből, ami lehetővé teszi majd a lámpák forgalomfüggő, de tömegközlekedési eszközöket előnyben részesítő egyéni irányítását.

És az autóvezetők életében is

Előreláthatólag az autósoknak sem tart majd több ideig a körúti közlekedés. Eddig ha egy-egy zöldhullám után pirosat kaptak, akár másfél percet is kellett várniuk, hogy elindulhassanak. A jövőben többször kell majd megállniuk a lámpák villamoshoz igazítása miatt, de kevesebb ideig. Ha egy autós 3-4-szer pirosat kap a körúton, összesen ugyanannyi időt fog eltölteni a zöldre várva, mint korábban, csak nem egy lámpánál – közölte Vitézy.

Önállóan hitelképtelen a BKV

A munkálatokhoz szükséges 44 millió forintból 40-et uniós forrásokból biztosítottak az Új Széchenyi Terv keretében – mondta Vitézy. Egy esetleges BKV-csőddel az ilyen beruházásokhoz szükséges forrásokról is le kéne mondani. A közlekedési vállalat anyagi helyzetével kapcsolatban újságirói kérdésre Vitézy azt mondta, hogy jelenleg azért vannak gondban, mert a 2004 és 2009 között felvett hiteleket most kell visszafizetniük.

A kölcsönökkel szerinte alapjáraton nincs baj, ha azokat fejlesztésre fordítják, azonban ebben az időszakban a cég életben maradásához kellettek ezek a később visszafizetendő pénzek. Fejlesztés helyett a működési költségekre kellett fordítaniuk a pénzt, amivel csak elhalasztani tudták a csődöt. Most pedig lényegében a korábbi évek működési költségeit kell visszafizetni hiteltörlésztés formájában – mondta BKK vezetője. A gazdasági válság következtében a helyzet odáig fajult Vitézy szerint, hogy többször is előfordult olyan, hogy állami garancia nélkül a BKV-nak nem sikerült kölcsönt felvennie egyik kereskedelmi banktól sem.

Az 1-es és a 3-as villamos is zöldhullámokban gazdag lesz

Azt is elmondta, hogy terveik szerint 2015-ig a 3-as és az 1-es villamos vonalán is bevezetik ezt a rendszert azzal egy időben, hogy a pályát átvezetik a Rákóczi hídon (korábban Lágymányosi híd). Ehhez viszont először a már igen rossz állapotban lévő síneket kell felújítani. Ezek összköltsége egy 41 milliárd forintos tétel lenne. A Margit híd felújításakor egyébként a 4-6-os vonalán is történtek újítások. Már a Jászai Mari térnél és a Corvin-negyed megállónál is van váltó, így egy baleset kisebb szakaszlezárással jár.