no

Újra futnak a tavaly kivont metrókocsik

2012.01.23. 13:59 Módosítva: 2012.01.23. 13:59

Újra forgalomba állt egy tavaly májusban kivont, 40 évesnél öregebb kocsikból álló szerelvény a 2-es metró vonalán, erősítette meg értesülésünket a Budapesti Közlekedési Központ. Várhatóan további matuzsálemkorú kocsik is visszaállnak, amíg meg nem jönnek szeptemberben a várva várt Alstom-kocsik, amelyekből a próbavonat már februárban látható lesz az alagútban.

Információink szerint múlt hétfőn megkapta a forgalomba lépéshez szükséges engedélyt egy korábban a kora miatt leselejtezett, (a belső festésük miatt) úgynevezett Barbie-kocsikból álló szerelvény a 2-es vonalon. A BKK sajtóosztálya megerősítette értesülésünket, de fontosnak tartotta leszögezni, hogy 2011 májusában 43 kocsi forgalomból történő kivonására, ideiglenes félreállítására került sor – selejtezés nem történt.

Hosszabb távon viszont az így rendelkezésre álló, kisebb járműpark nem képes teljesíteni a forgalmi és műszaki igényeket (forgalmi-, tartalék-, karbantartási- és javítási állomány), ezért külső szakértővel vizsgáltatják meg a félreállított kocsik állapotát, forgalomba állításuk lehetőségét, magyarázta a helyzetet a BKK. (Az audit elvégzésére a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem által alkotott konzorcium kapott megbízást.)

D MTZ20111213075
Fotó: Máthé Zoltán

Az elvégzett szakértői vizsgálatok eredményei, a jelentésben meghatározott műszaki beavatkozások, valamint az előírt technológiai utasításban foglaltak elvégzése és azok visszaellenőrzésének eredményei alapján a 120-121-116-123-124-es pályaszámú motorkocsikat (egy teljes szerelvényt) valóban újra forgalomba helyezte a BKV. A BKK válasza szerint a vizsgálatokat további járműveknél is folytatják, és azok eredményei alapján intézkednek.

Már nem kritikus pont a gerenda

Negyvenhárom metrókocsit vont ki 2011 májusában a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelentettek, közölte hét hónapja Tarlós István főpolgármester. Kocsis István, a BKV akkori vezérigazgatója a kivonást azzal indokolta, hogy igaz, hogy a leselejtezett 43 kocsi jelentős részét 10 éve felújították, ám a kritikus ponthoz, az alváz tartógerendáihoz nem nyúltak akkor és később sem. A gerendákat ugyanis nem lehet karbantartani, csak cserélni, de az nagyon drága lenne.

A 2-es metró vonalán már nagyon számítanak az Alstom-szerelvényekre, amik információink szerint - a kisebb-nagyobb javítgatások után - most kerületek abba az állapotba, hogy a 4000 kilométeres tesztfutást elkezdjék. (Ezt a távot hiba nélkül kell teljesíteni, ha hibát tapasztalnak, akkor a javítás után le kell nullázni a kilométerszámlálót és újrakezdeni a tesztfutást.)

A BKK szerint a forgalmi vágányokon, üzemidőben, utasszállító vonatok közötti próbafutás szigorú feltételekhez kötött. Ha ezek a feltételek teljesülnek, várható, hogy  februárban, mint próbavonat, az utasszállító vonatok között is megjelenik a tesztelt Alstom szerelvény. A próbavonat az állomásokon is megáll majd, de természetesen utasokat nem szállíthat. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, a tesztek előreláthatólag márciusban fejeződnek be.

Az első vonat az üzembehelyezési engedélyt terv szerint legkésőbb 2012. július 10-ig kapja meg, és a jelenleg érvényes ütemterv szerint 2012 szeptemberétől szállít utasokat.