Diána
10 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Tarlós: Az útdíj nem a főváros álláspontja

2012.01.30. 13:51 Módosítva: 2012.01.30. 16:04

Az útdíjat is tartalmazó fővárosi javaslatcsomagot öten írták alá: Tarlós István és két helyettese, Bagdy Gábor és György István, valamint Németh Zoltán fővárosi frakcióvezető és Rogán Antal. Miután lapunk kirobbantotta a botrányt, az útdíjas javaslatot már senki sem akarja vállalni. A gazdasági minisztériumnak viszont a csomagból pont ez az elem tetszik.

A budapesti matricás úthasználati díj bevezetéséről szóló javaslat (amiről részleteket itt olvashat) nem tükrözi a főváros álláspontját, az egy kerületi polgármester javaslata, nyilatkozta Tarlós István főpolgármester. Mivel a javaslatcsomag (innen letölthető Tarlós István Orbán Viktornak küldött levelével együtt) aláírói között egy kerületi polgármester van, a főpolgármester nem kimondva, de Rogán Antalra gondolhatott.

Még szinte meg sem jelent a feltételezés, Rogán Antal azonnal közleményt adott ki, amely szerint az általános útdíj bevezetésére nem ő tett javaslatot. A közlemény szerint a nyolcpontos javaslatcsomag minden elemét a Budapesti Közlekedési Központ dolgozta ki és foglalta írásba. (Rogán két pontban különvéleménnyel is élt, ám ezek egyike sem az útdíj volt.)

A BKK ugyanakkor közleményében kijelentette, hogy nem tartja bevezetésre alkalmasnak az elkészült útdíj-koncepciót, a hírekkel ellentétben a feladatuk pusztán egy felvetett javaslat, ötlet elemzése volt. Ezt elvégezték és már január elején bemutatták: jelentős a kockázata és igazságtalan.

Rogán közleményében azt írja, hogy támogatja, ha Tarlós István visszavonja az útdíjról szóló javaslatot, mert helyette egy differenciált dugódíj bevezetése sokkal racionálisabb és igazságosabb megoldás lenne. (A dugódíj bevezetését 2013-ban tervezi a főváros, ha a kormány támogatja az ellenőrző kamerarendszer kiépítését, de ha a támogatás késik, 2014 lehet a céldátum.)

A 4-es metró uniós támogatása kapcsán a belvárosi behajtási díj bevezetése az EU által előírt feltétel, azonban ezt csak kellő körültekintéssel és technológiai felkészültséggel szabad bevezetni, az európai példákhoz hasonlóan, egy meghatározott belvárosi zónába való behajtásra épülő díjrendszerrel, áll a BKK közleményében.

Az egész útdíjas javaslat csak egy mosolyogtató részlet lenne a BKV finanszírozási vitájában, csakhogy, mint arról beszámoltunk, a gazdasági minisztérium pont ezt az egyet tartja közülük támogathatónak a szerdai kormányülésre készült jelentése szerint. (Az erről szóló jelentést letöltheti innen.)

Megszólalt a gazdasági tárca is

A dugódíj és minden egyéb adónem a Tarlós István által javasolt megoldások között szerepelt, jelentette ki Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár hétfőn, az MTI megkeresésére. Szatmáry szerint a tárca már a parlamenti szakaszban is markánsan elutasított minden olyan, a BKV finanszírozására vonatkozó javaslatot, amely az iparűzési adó emelésével vagy különadó kivetésével oldotta volna meg a helyzetet.

A fővárossal folytatott tárgyalásokra kijelölt államtitkár elmondta, hogy az egyeztetéseken mindvégig az "egy forint - egy forint" elvet képviselte a finanszírozás kérdésében, vagyis amit a főváros vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hozzátesz a tömegközlekedési vállalat kasszájához, azt teszi hozzá a kormányzat is. A mostani javaslat szerint is a költségvetés több mint 30 milliárd forinttal járulna hozzá a BKV helyzetének stabilizálásához, jegyezte meg.

Mint ismertette, az erre vonatkozó javaslatról is tárgyal a kormány a keddi vagy szerdai ülésen. Hozzátette: 2012-ben a tárca nem lát lehetőséget a parlament által már elfogadott jogszabályok módosítására. Példaként említette az elfogadott adótörvényeket, a forrásmegosztást, valamint a parkolási bevételeket. Szatmáry Kristóf jelezte: elvi alapon nem támogat olyan megoldási javaslatot, amely az Országgyűlés kompetenciája, mivel az Országgyűlés már döntött a 2012. évi adótörvényekről és a forráselosztásról.

Kitért arra is, hogy a kormány elé szánt anyagban nem tételenként vannak meghatározva az elemek, hanem ezen elvek mentén. Mint mondta, a tárca a főváros által küldött javaslatok közül nem emelt ki külön dugódíjat vagy tarifaemelést, hanem jelezték, hogy a 73 milliárdos hiányszám hiányzó 16,5 milliárdos részét a fővárosnak saját hatáskörében kell megoldania. (Ez némileg ellentmond a tárca előterjesztésében leírtaknak.)

Mit támogatna, ha ön lenne Matolcsy György?

  • 2331
    A parkolási bevételek újraosztása a BKV támogatására
  • 2239
    A tömegközlekedés áfájának 27-ről 5%-ra csökkentése
  • 738
    Az agglomeráció bevonása a finanszírozásba
  • 610
    Általános, havi 10000 forintos útdíj minden közúthasználónak
  • 466
    Állami költségvetési támogatás 21 milliárd forint értékben
  • 383
    A forrásmegosztás arányainak módosítása a BKV támogatására
  • 125
    Az iparűzési adó 0,25%-os emelése, a többlet a BKV támogatására
  • 76
    Új, 0,2%-os központi adó kivetése a vállalkozásokra, a BKV támogatására