A közműadó is az útdíj sorsára juthat

2012.03.14. 15:41

Információink szerint az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj lesz az a két elem, amit a BKV finanszírozási koncepciójából "elfogadásra alkalmasnak találtak" a fővárosi önkormányzat és a kormányzat keddi tárgyalásán. A Századvég által ajánlott közműadó ötletét valószínűleg elvetik. De hiába a megegyezés, közben az UniCredit ultimátumot nyújtott be a BKV-nak.

Az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj lehet az a két elem, ami a kormány számára benyújtott hosszú távú finanszírozási koncepcióból várhatóan kiválasztanak a BKV támogatására, tudtuk meg kormányzati forrásokból. Mindkét projekt 2013 vége, 2014 eleje körül indulhat, és együttesen 15-40 milliárd forintot hozhat a BKV konyhájára. (Az összeg nagysága a dugódíj mértékének megállapításától függ.)

A főváros vezetőinek és a kormány képviselőinek (Varga Mihály államtitkár és Naszvadi György államtitkár) keddi tárgyalása után Tarlós István főpolgármester úgy nyilatkozott, hogy két elemet is elfogadásra alkalmasnak találtak, de ezeket egyelőre nem nevezi meg, mert meg kell várni, "amíg pecsét kerül a papírra".

Mi is az a dugódíj és e-jegy?

A dugódíj koncepciója már 2009 végén elkészült. Lényege, hogy a BKV-jeggyel arányos díjat minden autós megfizetné, aki a Hungária körúton belülre akarna behajtani. Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban néhány év alatt megtérülne a befolyó díjakból. Az e-jegyről a BKK készített koncepciót, ennek bevezetése 15 milliárd forintba kerülne, de a számítások szerint hamar behozná az árát.

A városvezető szerint ezek mellett még két elem elfogadása szükséges ahhoz, hogy az állam néhány év alatt ki tudjon vonulni a tömegközlekedési társaság finanszírozásából, állt a távirati iroda keddi tudósításában.

A hosszútávú finanszírozási koncepciónak többször nekifutott a főváros. Az első tartalmazta az úgynevezett útdíjat is, ami havi 10 ezer forintos kiadást jelentett volna minden budapesti autósnak. Az útdíj hatalmas felháborodást keltett, hamar ki is került a választékból.

A koncepciókészítésbe kormányzati oldalról beszállt a Századvég is, az ő ötletük volt az úgynevezett extra közműadó, amit a budapesti talajban futó kábel- és közművezetékek hossza után fizetnének a kábel- és közműtársaságok. Információink szerint ez a javaslat nem ment át a rostán a keddi tárgyaláson.

Tarlós István a keddi tárgyalás után arról is beszélt az újságíróknak, hogy állami garanciavállalással nincs akadálya a bankokkal való megegyezésnek a BKV 2004-ben felvett adósságállományának ügyében.

Budapest 2012. március 14. Tarlós István főpolgármester (j2) üdvözli Patai Mihályt a Magyar Bankszövetség elnökét (b3) Simák Pált az MKB Bank Zrt. vezérigazgatóját (b) és Balogh Imrét az MKB Bank Zrt. vezérigazgató-helyettesét (b2) amikor fogadja a BKV-nak hitelező nyolc bank vezetőjét a Városházán.
Budapest 2012. március 14. Tarlós István főpolgármester (j2) üdvözli Patai Mihályt a Magyar Bankszövetség elnökét (b3) Simák Pált az MKB Bank Zrt. vezérigazgatóját (b) és Balogh Imrét az MKB Bank Zrt. vezérigazgató-helyettesét (b2) amikor fogadja a BKV-nak hitelező nyolc bank vezetőjét a Városházán.
Fotó: Kollányi Péter

Csakhogy, bár a szóbeli megállapodás megvan a hitelek kormánygaranciájáról, a kormány jövő hét előtt nem tud áment mondani rá, ezért írásbeli garancia még nincs a garanciára, vagy a garancia meghosszabbítására. Ezt hiányolva jelentette be az UniCredit Bank, hogy ha a BKV jövő hétfőn nem fizeti ki az akkor lejáró 5 milliárd forintos hiteltartozását, akkor nincs átütemezés, nem várnak egy percet sem, hanem lehívják a kölcsön állami garanciáját (ez a hitel korábban kapott kormánygaranciát).

Ez pedig igen nagy gondot okoz a BKV-nak, mert magával vonja azt, hogy az összes többi kölcsönt (mintegy 70 milliárd forintot) ki kell váltani, azaz az egész eddigi fáradozás a cég megmentésére fölösleges volt. Értesüléseink szerint a BKV felsővezetése ma délután tárgyal a cégnek hitelt nyújtó nyolc bank - köztük az UniCredit - vezetőségével, megpróbálják meggyőzni őket, hogy várjanak, amíg meglesz a hivatalos döntés is a kormánygaranciáról.