Bepirult a Combino zöldhulláma?

2012.04.13. 14:59

"Több hete figyelem a villamosokat és erős a gyanúm, hogy a 44 millióba kerülő átalakítás nem ért semmit. Rendszeresen látok piros lámpánál várakozó villamosokat. Vagy a kiszállás-beszállás az oka, vagy a forgalmi torlódások, de határozottan érzem, hogy az első hét után már nem megy minden olyan flottul, mint tervezték. Levelem figyelemfelkeltés miatt írom, mert lehet, hogy le is állították a dolgot..." - írta olvasónk a napokban.

Megkérdeztük a levéllel kapcsolatban a Budapesti Közlekedési Központot, mi a tapasztalata, van-e valamilyen utólagos ellenőrzés, hogy jól működik a program.

A válasz szerint a BKK folyamatosan ellenőrzi a nagykörúti villamosok közlekedésére optimalizált új programrendszer működését a 2011 novemberben megkezdett próbaüzemek óta, a 2012. február 1-jén bevezetett éles üzemen keresztül napjainkig. A rendszer jelenleg is jól működik, leállításáról egyáltalán nincs szó. A villamosok közlekedését a BKK a járművekbe épített GPS segítségével folyamatosan nyomon tudja követi az archivált adatokból pedig bármely időszak, bármely járművének közlekedési adatai visszakereshetőek, lekérdezhetőek.

A lekérdezett menetidő-adatok azt mutatják, hogy a 29-31 perces irányonkénti menetidőket a járművek az esetek több mint 90%-ában tudják tartani. A terv szerinti működés nem jelenti azt, hogy a villamosok a vonalon sehol nem kaphatnak tilos jelzést, ez mindkét irányban minden villamos esetében csak akkor működne matematikailag, ha minden csomópont azonos távolságra lenne egymástól, ami a Nagykörúton a történelmi városszerkezet okán nincs így.

BFALU20081228294

A jelzőlámpás hangolási rendszer kevés bejelentkezéssel, alapvetően fix jelzőlámpa programokkal működik. A cél nem a csomóponti várakozások megszüntetése, hanem minimalizálása és optimalizálása volt. Kizárólag bejelentkezőkkel működő, teljesen rugalmas rendszert a nagyforgalmú keresztező útvonalak (pl.: Üllői út, Rákóczi út, Andrássy út) és a középsziget nélküli gyalogátkelőhelyek miatt nem lehetett megvalósítani, hiszen ezekben a csomópontokban a hétköznap működő 60 másodperces cikluson belül mindössze 9-15 másodperces szabadjelzés biztosítható a villamosoknak. A villamosok menetvonalait úgy kellett megtervezni, hogy ezekben a szűk idősávokban 1 percenként tudjanak mindkét irányban áthaladni.

A megállóhelyi utascserék időszükségletének biztosításánál gondot jelent, hogy az utasok száma értelemszerűen nem állandó a nap folyamán, ugyanakkor a biztosított utascsereidő igen. A kötöttségek miatt nem lehetett egy metró-jellegű rendszert kiépíteni a Nagykörúton. Egy-egy jelzőlámpánál előfordulnak kisebb-nagyobb megtorpanások, kisebb forgalmú időszakban a rövidebb utascserét követően néhány másodperces felesleges várakozások a megállóhelyeken. Ezért a rendszert folyamatosan finomhangolják.

A rendszer a BKK tapasztalatok alapján jelenleg is jól működik, a villamosok a csúcsidőszaki 2 perces egyenletes követési időközt az esetek 90%-ában tartani tudják. A közúti keresztben állások, a vágányokon bekövetkező balesetek okozta forgalmi zavaroktól csak a külön szintű kötött pályás közlekedési eszköz (pl.: metró) tudná magát mentesíteni, a nagykörúti villamos értelemszerűen ezt nem tudja teljesíteni, áll a BKK válaszában.