Piroslámpa-figyelő kamerákat tesztelnek Pesten

2012.05.04. 09:41

Áprilistól automatizált piroslámpa-figyelő rendszerrel kísérletezik a rendőrség Zuglóban. A rendőrök egyelőre tapasztalatot gyűjtenek a kamerák működéséről, nem büntetnek. Budapesten máshol nincs ilyen működő kamera a rendőrség szerint, de ha a tapasztalatok jók lesznek, elterjedhet a zsíros bevételt hozó rendszer. Közben kiderült: büntetnek ott is, de nem a kamerák alapján, a kameratesztelésre viszont nem a rendőrség kért engedélyt. Az, hogy ki, egyelőre nem tudni.

Valóra vált az az évről-évre felröppenő autós rémhír, miszerint olyan kamerákat telepít a rendőrség, amelyek képesek automatikusan felvételt készíteni a piros lámpán áthaladó autósokról. A kamerákat az Élőben a városból blog-rádióműsor vezetője Mátyási György szúrta ki.

Forrás: Élőben a városból
Forrás: Élőben a városból

Mint a rendőrség sajtóosztályán megtudtuk, egy helyen működik a rendszer, a Kacsóh Pongrác út - Hermina út kereszteződésében, de egyelőre csak tapasztalatokat gyűjtenek, büntetés nincs a felvételek alapján. A kamerák bevezetéséről a tapasztalatok alapján döntenek.

A kamerák elhelyezésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ad engedélyt a jogszabályok szerint. A BKK-tól megtudtuk, hogy "jelzőlámpás kereszteződésen történő áthajtás rendjét ellenőrző rendszert" kizárólag a Kacsóh Pongrác út – Hermina út kereszteződésében szereltek fel. Ezek célja "a tilosba hajtás tényének megállapítása, ezáltal a járművezetők ösztönzése a szabályos közlekedésre".

A térfigyelő és a lámpafigyelő kamera békés egymás mellett élése (Forrás: Élőben a városból)
A térfigyelő és a lámpafigyelő kamera békés egymás mellett élése (Forrás: Élőben a városból)

A rendszer tesztüzemben működik, az ahhoz szükséges valamennyi engedéllyel rendelkezik. Sem a jelzőlámpára, sem a forgalomirányító berendezésre nincs hatással.

A BKK szerint a rendszer javítja a közlekedési morált, visszatartó erővel bír a szabálytalanságok elkövetőivel szemben. Ez a rendszer most nem szankcionálja a tilos jelzés ellenére történő behajtást a kereszteződésbe, de egy esetleges éles rendszer esetében is érthetetlen a BKK szerint riadalom, hiszen ha valaki nem megy át a piroson, annak nincs mitől tartania.

Ez sajnos egyelőre nem teljesen így van, erről szól lapunk korábbi videója, a Veszprém egyik kereszteződésébe felszerelt pénzcsinálógépről.

Az automata "piroslámpa-figyelő kamerák" lényege, hogy a piros lámpánál lefotózzák a tilos jelzésen áthaladó járművet, a sebességmérő berendezéssel kiegészített változatuk pedig a fentiek mellett a zöld jelzésnél a kereszteződésben áthaladó gépkocsik sebességét mérik, áll a sebessegmeres.info szakmai honlapon.

A hazai traffipax-történelem kezdete a lap szerint 1976-ban kezdődött: Magyarország első fix telepítésű tilos jelzésen áthaladást rögzítő készüléke a német Traffipax cég gyártotta Traffiphot I volt, amit a Róbert Károly körút és a Reitter Ferenc u. akkor még szintbeli kereszteződésébe telepítettek. A jelzőlámpás csomópont, amelyben sok baleset történt akkoriban 1980-82 környékén szűnt meg, az akkor megépített felüljáró megoldotta a problémát.

Az első piroslámpa-figyelő kamera (Forrás: sebessegmeres.info)
Az első piroslámpa-figyelő kamera (Forrás: sebessegmeres.info)

Maga a berendezés, a Traffipax névhez illően, a kor csúcstechnológiáját képviselte. Működése teljesen automatikus volt, a rögzítést a megállást jelző vonal után, az aszfaltba telepített hurokdetektor indította. Amikor a jelzőlámpa pirosra váltott, a hurok áram alá került, ha ilyenkor áthajtott felette egy jármű, a Traffiphot készített egy fényképet, majd 1,1 másodperc elteltével egy újabbat. Ez a két kép bizonyította, hogy a jármű a tilos jelzés után lépte át a vonalat és a kereszteződésbe is behajtott.

Bár külföldön bevált, itthon több ok miatt is csak rövid időn át működött, majd eltűnt a süllyesztőben. Ezek feltárása az eltelt idő és az iratok megsemmisülése miatt meglehetősen nehéz, több, egymásnak néhol ellentmondó forrás alapján próbáljuk rekonstruálni a történteket. Valójában az sem biztos mennyi ideig és hogyan működött a készülék, valószínűleg csak heteket vagy hónapokat dolgozott, hogy ebből mennyi kép született éles üzemben, nem tudjuk, a doboza azonban még jóval később is kint volt.

Budapest, az M3-as centrum felé vezető szakaszán a Szerencs utcai kereszteződésben is volt egy ilyen kamera. Itt folyt 1999-ben a Traffipax Traffiphot III SR 3 napos próbaüzeme, ami alatt el is fogyott a 850 kockás film. Ennek ellenére, illetve pont ezért a készüléket leszerelték és határozatlan ideje egy dobozban pihen, várva azt a napot, amikor a rendőrség és a helyi önkormányzat meg tud egymással állapodni. Ugyanis a nem két fillérbe kerülő filmtekercseket a rendőrségnek kellene finanszíroznia, míg az összes bevétel az önkormányzathoz folyna be.

Évek óta köröz egy rémhír, miszerint Traffiphot készülékeket helyeztek el Budapest nagy csomópontjaiban. Azok, akik megnézik, hogy is néz ki a Szerencs utcai berendezés, nyilván nem fognak bedőlni annak a nevetséges állításnak, hogy a forgalmi lámpák belsejébe lehet ilyen készüléket helyezni.

Ugyan piroslámpa-figyelő kamera csak két helyen van az országban, Veszprémben és Szolnokon, de már kapni lehet rá ellenszert: az ingyenesen frissíthető adatbázissal rendelkező GPS Detektor telepítettkamera- és traffipax-előrejelző rendszer 20 ezer forintért megvásárolható.

Frissítés:

Két olvasónk is jelezte, hogy az új kamerák által figyelt lámpáknál 100 ezer forintos bírságot kapott tilos jelzésen áthaladás miatt, ami kérdésessé teszi azt, hogy a rendőrség tényleg csak tesztel a helyszínen. Másfelől egyik olvasónk, Gábor szerint "abban a kereszteződésben a nap nagy részében képtelenség szabályosan közlekedni. A balra nagy ívben kanyarodók (Állatkerti körútról az M3 felé, illetve a Hermináról a Kós Károly sétány felé) a teljes szabad ciklus alatt állnak, mivel a szemből egyenesen jövőket el kell engedniük. És a szemből jövők nem fogynak el. Annyit tehetnek, hogy 1-2 autó kissé behalad a kereszteződésbe, és vár, amíg a zöld jelzés pirosra vált. Ilyenkor viszont ők már biztosan a pirosban fognak átmenni. Ha abban a kereszteződésben betartják az előírásokat, akkor a forgalom jellege miatt a balra kanyarodás gyakorlatilag lehetetlen.A kereszteződés kiválasztása nagyon rafináltan történt, pont olyan észjárás szerint, mint amikor a kint felejtett 30-as korlátozásnál mérnek. Pénzbeszedés." – írta.

Frissítés 2.

Makula György, az ORFK szóvivője úgy pontosította korábbi nyilatkozatát, hogy a kamerák teszteléséről tudnak, és kíváncsiak a tapasztalatokra, de a tesztelésre nem a rendőrség kért engedélyt. Hozzátette, hogy a kereszteződésben egyébként elképzelhető, hogy volt bírságolás piros lámpán áthaladás miatt, de az biztos, hogy nem a kamerák alapján.

Az ügyben keressük a BKK-t, hogy megtudjuk végre, ki az a titokzatos megrendelő, aki engedélyt kért a tesztelésre.

Frissítés 3.

Még tovább bonyolódik a történet. Olvasónk beküldött egy rendőrségi fotót a helyszínen elkövetett 100 ezer forintos szabálysértéséről, aminek a felvételszöge alapján mégis úgy tűnik, mintha a kamerák fényképét használnák bizonyítéknak. Kinek van igaza? Döntsék el önök. A fotó: