Ősszel jönnek a 4-es metró szerelvényei

2012.08.06. 08:51
A 4-es metróra szánt Alstom szerelvények az év végére érkeznek meg, a vonal utolsó állomása pedig a jövő év közepére készül el. Többéves csúszás után, 2014 első negyedévében megkezdődhet a próbaüzem.

Se abbahagyni, se (szabályosan) megépíteni nem lehet a 4-es metrót - mondta a közelmúltban tartott sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester. A DBR Metró Projekt Igazgatósága a Napi Gazdaság kérésére adott válasza szerint azonban "a metrót természetesen a törvényeknek és jogszabályoknak megfelelően fogják megépíteni". Az tehát továbbra sem derült ki, hogy a főpolgármester és a DBR kijelentése közötti ellentmondás hogyan oldható fel. Mindenesetre a DBR Metró úgy látja, hogy reális a 2014-es időpont a forgalomba helyezésre, a jelenleg érvényes ütemterv szerint pedig 2014 első negyedévének végén megkezdődhet az utasforgalmi próbaüzem.(Mindez jókora csúszás, mert egy éve futniuk kellene a szerelvényeknek.)

Reményre adhat okot, hogy a műszaki készültség 75 százalékos, a belső építési készültség pedig átlagosan 44 százalékos, ami megfelel az ütemtervnek, de van olyan állomás, amelynek készültsége 98 százalékos. A DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint előreláthatólag a belső beépítés nem okoz késedelmet, és 2013 második negyedévének végére készül el az utolsó állomások belső beépítése.

Nincs komoly akadály

Arra a kérdésünkre pedig, hogy ebben a pillanatban mik késleltetik a munkálatokat, a DBR azt válaszolta, hogy a késések korábbról halmozódtak fel, amelyek leküzdése nem csekély erőfeszítést követel. Jelenleg komoly akadálya nincs a munkának. A Szent Gellért téri csőtörés okozhat némi késedelmet, de sem ezt sem a károsodás mértékét még nem tudják megbecsülni.

Az alagútépítés késedelme miatt azonban a DBR Metró nem tudta a munkaterületet időben a vállalkozó rendelkezésére bocsátani, ezért jogvita alakult ki az irányító berendezéseket szállító Siemens között, amiről választott bíróság dönt majd. Ezzel párhuzamosan valóban folynak tárgyalások a Siemensszel a peren kívüli egyezségről, de ezek állásáról vagy kimeneteléről a DBR Metró egyelőre nem tudott nyilatkozni, de azt elmondták, hogy a főváros és a Siemens tárgyalódelegációja szeptember végéig megpróbál megegyezni  a négyes metró irányítóberendezéseivel összefüggő kötbérigényről. (Egyes információk szerint a Siemens mintegy 17 milliárd forintot követel.)

Ősszel jön az első szerelvény

A sínek már a helyükön vannak és várhatóan az irányítóberendezések sorsa is belátható időn belül rendeződik, az állomások pedig a jövő év végére elkészülnek, s a szerelvények is rövidesen befutnak. Néhány hete mutatta be az Alstom a 2-es metró vonalára szállítandó szerelvényeket, amelyek a tervek szerint szeptembertől futnak ezen a vonalon, s hasonlóak érkeznek majd a 4-es vonalra is. A DBR Metró szerint az első szerelvény az ütemterv szerint 2012 novemberében érkezik meg Budapestre.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megadta az előzetes típusengedélyt a prototípusra, és hozzájárult a próbafutások megkezdéséhez. A sikeres próbafutások és a dokumentáció beadása után az NKH előreláthatólag megadja a végleges típusengedélyt és ezután megkezdődhet a sorozatban gyártott szerelvények szállítása és próbafutása.