Az új metróval tér vissza Szalóczy Pál

2012.09.04. 22:09

Pénteken forgalomba áll az első Alstom szerelvény a 2-es metró vonalán, a többi kocsi fokozatosan áll hadrendbe az év végéig. Az új metrókon régi hang szólal majd meg: a BKK újra Szalóczy Pál rádió- és tévébemondót szerződtette, akinek a hangjára 15 évig záródtak az ajtók a metróban.

Szalóczy Pálra egy Facebook-bejegyzés alapján talált a BKK, amelyben az ismert bemondó azt írta, hogy Magyarország legismertebb hangja munkát keres. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója üzenetet írt neki, és megállapodtak, hogy ő hangján kapnak információkat az utasok az új Alstom-kocsikon. Az első Alstom-kocsi pénteken áll forgalomba információink szerint, és ha minden jól megy, már Szalóczy közli rajta az utasokkal, hogy az ajtók záródnak.

Szalóczy Pál fizetése meg sem közelíti a színészek gázsiját, akik a Combinó villamosokra kölcsönözték a hangjukat. Úgy tudjuk, óránként 7000 forintot kap, ami az első 5 órás csomagban tízezres nagyságrendet jelent, de ha megkötik az összes metróra szóló szerződést, akkor 200-250 ezer forintra rúghat a javadalmazása.

Mint arról beszámoltunk, az Alstom július elején kapott végleges típusengedélyt a Budapestre szállítandó szerelvényeire. A végleges típusengedély kiadására a szerelvények - az NKH által előírt - jelentős módosítása után került sor. Az Alstom fizikai módosításokat hajtott végre a szerelvények fékrendszerén, valamint növelte az üzemi fék rendelkezésre állását áramszünet esetére. Az utolsó pecsét a napokban került az üzembehelyezési engedélyre.

A megállapodás szerint az Alstom-nak havonta 3 szerelvényt kell átadnia. A szerelvények a 2-es metró vonalán közlekednek. Elképzelhető, hogy az Alstom további metrószerelvényeket ad Budapestnek a késedelmes szállítás miatti követelések fejében, a kocsik a 3-as vonalon futhatnának. A tervek szerint 2014-ben elkészülő 4-es metrón is Alstom-kocsik futnak majd.

A típusengedélyért erősen meg kellett szenvednie a gyártónak, a közlekedési hatóság a kocsik fékrendszere miatt sokáig húzódozott. A fékrendszer szoftverén végül módosított az Alstom, és a közlekedési hatóság is engedett: megadta a magyar jogszabályok alóli mentességet a francia cégnek.

A fékvita miatti szállítói késlekedés volt az oka annak, hogy a főváros 2010 októberében felbontotta a 2006-ban kötött metrókocsi-szerződést, amit szűk egy évvel később módosított feltételekkel újrakötött Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója.