no

Tiltakozás a Római parti mobilgát ellen

2013.02.20. 15:41

A Párbeszéd Magyarországért (PM) tiltakozik a Római-partra tervezett mobilgát-beruházás megépítése ellen, arra hivatkozva, hogy ez Budapest utolsó természetközeli partszakasza.

A PM politikusa, Somfai Ágnes fővárosi közgyűlési képviselő szerdai sajtótájékoztatón azt mondta, online petíciót indítottak, amelyhez három nap alatt háromezren csatlakoztak, és reméli, Tarlós István főpolgármester ezt figyelembe fogja venni.

Hangsúlyozta, hogy a képviselők a környezeti hatások ismerete nélkül döntenek a tervekről. Egyelőre az biztos, hogy lesz mobilgát, sok fát kivágnak, feltöltenek egy nagy területet, és ezzel elvész a Római-part hangulata. Gát kell, de nem mindegy, hogy hol lesz és ki fizeti - mondta.

Ismertetése szerint a pénteki közgyűlésen frakciója kezdeményezni fogja, hogy hozzák nyilvánosságra a terveket, a környezeti hatásokat és kezdődjön nyilvános vita azokról.

Szabó Rebeka parlamenti képviselő a sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy minden évben több tízezer ember pihen és töltődik fel a Római-parton, amely Budapest egyik utolsó természetközeli partszakasza és természetvédelmi értéket képvisel. Az ártéri erdő számos védett madár- és halfaj otthona, Tarlós István mégis a nyilvánosság kizárásával építhet a partra több milliárd forintból mobilgátat - tette hozzá.

Felsorakoztak a gát két oldalán a gátellenzők és gátbarátok

Tarlós István főpolgármester közleménye szerint Budapest városvezetése felhívja a figyelmet, hogy árvízvédelmi szempontból a Római-part Budapest legkritikusabb szakasza,  a védművet réges-régen meg kellett volna építeni. A főváros vezetése és a kormány végre előteremtette a megvalósításhoz szükséges forrásokat. Folyik a tervezési munka. A védmű megépítésének megakadályozása például a 2002-es árvízhez hasonló esetben beláthatatlan következményekkel járhat, amiért minden erkölcsi és jogi felelősséget a védmű megvalósítását akadályozóknak kell viselniük, áll a közleményben.

Az ügyben a gátpárti Római partért Egyesület vezetője, Egri Gábor, a parton álló hotel tulajdonosa is közleményt adott ki. Eszerint a gátépítésről szóló előterjesztés körültekintő mérlegelést követő helyes döntés, amelyet számos érv támaszt alá:

A Királyok útja – Nánási út nyomvonalon az árvízvédelem nem megvalósítható a nagyszámú és nagy átmérőjű közműhálózati elemek miatt, melyek a parton található ingatlanokhoz csatlakoznak. Sürgősen meg kell szüntetni a közegészségügyi veszélyeztetést a Római parton, melyet az árhullámok levonulása okoz. A megfelelő árvízvédelemmel Budapest egy ténylegesen rekreációra, pihenésre, szabadidő-sport tevékenységre alkalmas területtel gazdagodik. Továbbá az elhagyatott, üres ingatlanok beépíthetővé válnak, ezáltal megfelelő funkciót biztosítva nekik, nem beszélve új munkahelyek és adófizető vállalkozások létrehozásáról.

A mobilgát a tervek szerint 2,2 méter magas lesz, ahol kell, 730-750 méter magas feltöltésre építve. Ez a Vigadó téri alapvízmércén számolva összesen 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ez a magasság nem elég ahhoz, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, mert ahhoz 8,54 méter + 1,3 méter biztonsági szint, azaz összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.

Ezért partvonaltól száz méternyire beljebb húzódó, egyébként rozoga állapotban levő Nánási úti-Királyok útjai főgát maradna az elsőrendű árvízvédelmi fővonal.

Mint arról korábban beszámoltunk, a többi közt ezt kifogásolja a Rómaifürdő Telepegyesület, mondván, a nem teljes védelmet nyújtó parti mobilgátra több milliárd forintot költ a főváros (bevédve az árterületre épült mintegy 70 ingatlant), ahelyett hogy a több ezer lakost védő fővédvonalat javítaná meg rendesen.

Mások pedig azt kifogásolják, hogy az egyes szakaszokon tervezett magas feltöltés tönkreteszi Európa egyik legszebb fövenyes folyópartját.

A gát ügyében februárban dönt a fővárosi közgyűlés.