A BKK állami hitelből venne 250 buszt

2013.03.07. 12:41

Információink szerint húszmilliárd forintos hitelre adott be pályázatot a Budapesti Közlekedési Központ az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Banknál. A kedvező kamatú, árfolyamgarantált kölcsönből 250 új busszal stafíroznák ki a BKV-t, hogy bírja a versenyt a tovább privatizálandó fővárosi buszpiacon.

Szóba kerül várhatóan Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester pénteki találkozóján - sok egyéb mellett - az a 20 milliárd forintos hitelpályázat, amit a BKK nyújtott be az MFB-hez. Ha a kormány rábólint a kölcsönre, akkor a BKK 250 új buszt vásárolhat a BKV számára, méghozzá igen kedvező kamatfeltételek mellett.

Az alacsony kamatot ilyen esetekben úgy érik el, hogy a bank euróban vesz fel hitelt a finanszírozáshoz, de forintban adja tovább, az árfolyammozgás miatti kamatkülönbözetet pedig az állam állja.

A BKV-t a 250 új busz erős pozícióba helyezné a fővárosi buszpiacon, amelynek a kétharmadát a BKK a tervek szerint alvállalkozók kezébe adná. Ennek első lépése már meg is történt, VT-Transman a tavaly novemberi szerződés értelmében idén májustól 75 darab szóló és 75 darab csuklós, új, alacsonypadlós Mercedes-Benz Citaro 2 típusú autóbusszal fokozatosan elkezdi a szolgáltatást Budapest utcáin.

A budapesti buszvonalak privatizációja a remélt MFB-kölcsönből finanszírozandó buszparkmegújítással párhuzamosan tovább folyna. A BKK stratégiai tervei szerint a fővárosi piac egyharmadát mindenképpen a BKV vagy a BKV leválasztott buszüzletága kezében tartanák, hogy a fővárosi önkormányzat ne vessze el teljesen a befolyását, de igazi versenyre is kényszerítse a többi szereplőt. A BKV jelenlegi buszparkjából kiindulva a 33 százalékos részesedés 350-400 darabos buszflottát feltételez. Egy ekkora flotta a 250 új busszal, valamint az elmúlt években vásárolt, kevésbé elöregedett buszokkal már versenyképes lehet.

Mint arról beszámoltunk, a kormány tavaly tavasszal a korábbi érték kétszeresére, százmilliárd forintra emelte az MFB-nél futó közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási program keretösszegét. Ebből a forrásból a személyszállítási közszolgáltatást végző vállalkozások egyebek mellett új járművek vásárlását is fedezhetik. A teljes keretből mintegy 22,5 milliárd forintot a Volán-társaságok kötöttek le.

Egyes hazai buszpiaci szereplők attól tartanak, hogy az államilag "régiós bajnokká" izmosított Rába-Volvo buszgyár fogja letarolni a teljes hazai piacot. Az állam a kedvező MFB-hitel megteremtésével ugyanis két legyet is üthet egy csapásra: feltöltheti a Volán-társaságok és a BKV öregedő buszparkját összesen mintegy 1000 busszal, valamint zsíros megrendeléscsomaghoz juttathatja az állami többségi tulajdonban álló Rábát (persze a stratégiai partner Volvóval közösen). Így a saját erejükből az elmúlt két évtizedben felnövekvő hazai gyártók, a Kravtex, a Nabi vagy az ARC kieshetnek a versenyből, és legrosszabb esetben tönkre is mehetnek.

Miről tárgyalhat még a miniszterelnök és a főpolgármester?

A pénteki Orbán-Tarlós találkozón még szó esik a BKV idei, utolsó negyedévi finanszírozásának a megoldásáról is, ami eddig egyelőre a levegőben lógott. Emellett számos BKK-s beruházás, így például az elektronikus jegyrendszer bevezetésének, az 1-es 3-as villamosvonalak (villamosvásárlással bővített) felújításának, a budai fonódó villamos-projektnek, vagy a 3-as metró rekonstrukciójának az állami támogatásáról is dönthetnek. A finanszírozást és a fejlesztéseket várhatóan egy keretmegállapodásba, úgynevezett Budapest-szerződésbe sűrítve írja alá a két vezető. Az egyéb államilag támogatott fővárosi beruházások között szó lehet még a Népliget és a Városliget fejlesztéséről is.