Sétálóutcát csinálnak a Király utcából
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Hassay Zsófia, a VI. kerület polgármestere nemrég egy sajtótájékoztatón elejtett egy megjegyzést arról, hogy a Király utca Nagymező utcán belüli részét sétáló utcává akarják alakítani. Azt mondta, ezt a tervet a VI. és VII. kerület is teljes mértékben támogatja. Hassay szerint parkolóhelyeket kell megszüntetni, amiket zöld területekkel akarnak kiváltani, hogy a gyalogosok jobban érezzék magukat, mert a szép, esztétikusabb környezet kedvez a kereskedelemnek. “Szívesebben sétálnak az emberek, ha zöldet látnak” - mondta. A sétálóutcává alakítás még tervezési stádiumban van, az érintett önkormányzatok a Budapesti Közlekedési Központtal tárgyalnak arról, pontosan hogyan tudnák mentesíteni ezt a szakaszt a forgalom alól. Céljuk az átmenő forgalom kizárása, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása.
Jelenleg a BKK vizsgálja, milyen eszközökkel lehet elérni, a sétálóutcává alakítást: a szakaszos lezárás, az egyirányú szakaszok egymással szembeni irányú váltakozó használata jelent-e jobb megoldást. Ezt követően születhet döntés a részletes tervezési munka végrehajtásáról még 2013-ban, a tényleges átalakulás pedig legkorábban 2014-re valósul meg.
A Király utca Nagymező utca és Károly körút közötti szakaszának átépítése 2005-ben történt meg, 2010-ben pedig fel kellett újítani. Annak ellenére, hogy ez a szakasz átépült (sebességcsökkentésre ösztönző vonalvezetés, díszburkolatú járdafelületek épültek), az átmenő forgalom nem csökkent az utcában, mert a Király utcát a Nagykörút felől továbbra is sokan használják menekülőútként, mivel ez a szakasz végig a belső területek felé egyirányú - indokol a BKK válaszában. A járda szűk, jobb időjárás esetén az utcában kifejezetten torlódik a gyalogosforgalom, miközben araszolnak az autók az egy sávos díszburkolatos utcán. Az utca mai forgalmi rendje tehát messze nem tökéletes - vélik a BKK szakértői.
Egy lehetséges megoldás az átmenő forgalom kizárása egy egyszerűbb forgalomtechnikai beavatkozással (a Király utca egy szakaszának ellenirányúvá fordításával az utca „menekülő” funkciója megszűnne), de van egy jóval költségesebb is, a „faltól-falig” történő teljes átépítés a mostani útpálya szintbe emelésével, a parkolási rend átalakításával, a gyalogos és kerékpáros felületek növelésével. Ezen verziók között a forgalmi hatáselemzések és a költségvetési lehetőségek függvényében születik majd döntés - írja a hivatalos válasz.
A BKK azzal magyarázza ennek szükségességét, hogy az Andrássy út – Nagykörút – Baross utca – Kiskörút által határolt negyed (és az Opera környéke) az utóbbi években nemzetközi szinten jegyzett kulturális átalakuláson ment keresztül: a Király utcában és annak környékén is koncentráltan jelentek meg vendéglátóipari egységek és üzletek, a környék kulturális és turisztikai értéke folyamatosan növekszik, ami a gyaloglási-kerékpározási feltételek javítását és a gépjármű-forgalom további csillapítását teszi szükségessé.