Olivér
5 °C
8 °C

Kiszakadt a BKK új kikötőjének tartója

2013.04.05. 10:15

Olvasónk hívta fel a figyelmet arra, hogy kiszakadt a helyéből a Népfürdő hajóállomás kikötőjének tartója. A BKV tájékoztatása szerint egy hete történt az eset: a támdorong-fészek elmozdult. A javítás közben az utasforgalom zavartalan.

Bob péntek reggel készítette ezt a képet a BKK (BKV) Árpád híd - Népfürdő utcai kikötőjénél.

A képen az látszik, hogy a kikötőponton egyik tartója teljesen kiszakadt a helyéről. Megkerestük a BKV-t felügyelő BKK-t (Budapesti Közlekedési Központ), mi történt, esetleg nekiütközött valami, vagy az erősödő ár tépte ki a helyéből, de egyelőre gyűjtik az információkat a válaszhoz.

Ha valaki látta esetleg, mi történt, írjon erre az e-mailcímre.

Piroska szerint csak egyszerűen megpróbálták ellopni a szorgos vas- és kábelgyűjtők.

Az olvasók most is gyorsabbak a hivatalos reagálásnál:

Norbert szerint a képekből ítélve inkább történt ütközés, mintsem a szorgos fémtolvajok műve volt ez. És nem is az erős áramlás okozhatta. A fotón jól látható a beható erők irányából bekövetkezett deformálódások a talajba rögzített vasrudakon. A víz felől valami a part felé megtolhatta a móló déli sarkát, aminek következtében ez a tartó pont egyszerűen kiszakadt a helyéről. Itt a leggyengébb pont a rögzítési pont volt, ami a behatás végett ki is szakadt a helyéről és feltolódott a partfalon.

Gábor elmondása szerint sajnos már vagy 2-3 napja ilyen elkeserítő a helyzet a kikötőnél. Nap mint nap jár arrafelé. Neki úgy tűnik, egyszerűen selejtesen volt rögzítve a ponton, néhány betonvas leütve nagyon gyenge, talán ha becsavarozták volna. Amúgy február 1-én a pontonon lévő elektromos szekrény feltörték,az akkumulátorokat ellopták. A bejelentés után cca 2 héttel csináltak csináltak is valamit.

Zoltán mint statikus mérnök azt valószínűsíti, hogy egyszerűen kiszakadtak a tőcsavarok. A kapcsolat túlterhelődött, a 2x4 db tőcsavarból a legjobban terhelt elszakadt, és láncreakció szerűen a többi is követte. A képek szerint, mintha nem készítettek volna külön alaptestet, hanem egyszerűen lefúrták, beragasztották a kőburkolatba. Másrészt az eléggé combos csőhöz képest, kevésnek tűnik a 2x4 db (nem túl vastag) tőcsavar. Végül elképzelhető, hogy anyagminőségi problémák állnak fenn.

Miklós azt írta: "Az esetet nem láttam, de ez a kiszakadás tervezési hiba. Szégyen a mérnöktársadalomra, így rám is."

Ferenc is azt emeli ki, hogy nincs az alaptestnek látható része, de ez nem elég. Ezt a pár rozsdás acél simán kihúzta a terhelés. Aki csinálta nem látta a terveket, vagy spórolt. Máglyára a beruházó műszaki ellenőrét aki ezt átvette. Hidegben a beton nem köt terv szerint, nincs vele megbeszélve, érdekes, hogy a valszeg fagyott, gyenge alapozás engedte el a vasalásnak nevezett "szutykot", ha a vasalás szakadt el, akkor összetett kiviteli hiba lehet.

BKV: valami miatt kimozdult a támdorong-fészek

A BKV sajtóosztálya válaszolt: A Népfürdő utcai hajóállomásánál a hiba egy hete történt, amikor a támdorong-fészek rögzítése kimozdult. (Arra nem kaptunk választ, miért mozdult ki.) A támdorong egy olyan biztonsági extra, amely a BKV-hajóknál nagyobb hajók fogadását teszi biztonságossá. Az eset nem akadályozza a kikötő rendeltetésszerű használatát, és nem veszélyezteti az utasforgalmat, így a BKV. A támdorong fészek javítása folyamatban van, addig is megtiltották a BKV hajóinál nagyobb hajók kikötését.

Olvasónk, Márton hasonló magyarázatot fűzött a fotóhoz, kiemelve azt is, hogy itt szerinte tervezési hiba is történt:

"Talán nem véletlen, hogy immár száz évek óta a kikötők létesítésekor a támgerendákat (hajósul sarpán vagy sarpám) úgynevezett támgerenda  fészekbe, avagy sarpánfészekbe kötik be, amely fészek a rézsű síkjához képest be van süllyesztve. Alapfokú fizikai ismeretek birtokában is el lehet képzelni, hogy ebben az esetben a vízszintes nyomóerőt a fészek függőleges fala veszi fel, míg a BKV-nál alkalmazott megoldásnál-ahol a sarpán egy, a rézsű síkjával azonos síkban lehorgonyzott lemezen adja át az erőt- az erők eredője a lemezt arra kényszeríti, hogy a rézsű síkjával párhuzamosan mozduljon el.Itt olyan tömegerők hatnak, hogy az a lehorgonyzás, amit a BKV alkalmazott, nem állhat ellen, még rövid ideig sem. Látható is az eredmény. Az, hogy most így áll, annak az eredménye, hogy a kimozdított lemez követi a ponton mozgásait a vízen, és persze, hat az önsúly is."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?