Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Karbantartók: Vén és balesetveszélyes a 3-as metró

2013.04.14. 15:27

Közel egy évvel azután, hogy egy BKV-dolgozó név nélküli levélben figyelmeztette a Budapesti Metróért Egyesületet arra, hogy az elöregedett vágányok több szakaszon is életveszélyesek, újabb aggódó karbantartó jelentkezett. Az éjszakai műszakban teljesítő szakértő szerint az észak-déli irányú, 3-as metróvonal annyira kritikus állapotban van, hogy ott még átmeneti megoldást sem jelenthet a használt MÁV sínek beszerelése és a 2-es vonalról ide átcsoportosított 20 metrókocsi.

A legtöbb, még forgalomban tartott szerelvény ugyanis 35-40 éves, és ezeket már tartalék alkatrészekkel sem lehet tökéletesen megjavítani. A karbantartó szerint nagyon rövid időn belül eljöhet az az időszak, amikor nem fog tudni elég szerelvény futni a két metróvonalon. A MÁV-tól kapott sínek beépítése sem megoldás: egy sínszál forgalomtól és terheléstől függetlenül 20-25 évre van szavatolva, ezek a használt csere sínszálak pedig pont ilyen korúak.

De még a vágánycserével sem oldódik meg a rögzítő elemek problémája, mert ezeket az állandóan beszivárgó víz korrodálja. Ha egyszer elengednek, az ugyan olyan súlyos balesetet okozhat mint egy síntörés. A karbantartó szerint az elektromos kábelek cseréje sincs napirenden, hiába volt utóbbi időben ezek füstölése miatt itöbbször is forgalomkorlátozás.

Míg tavaly 35 kilométernyi sínszál cseréjéről volt szó, ez mostanra 60-ra emelkedett. Ráadásul már az Árpád-híd-Újpest szakaszon is előjönnek azok a hibák, amelyek a vonal többi részén  jelentkeznek, pedig ez a szakasz csak 22 éves. Sajnos a karbantartást a vonal többi részéhez hasonlóan itt is elhanyagolták.

Az, hogy reggelente üzembe helyezhető-e a kék metró vonala, az mindig hajnal 4 óra körül derül ki. A karbantartók most attól tartanak, hogy egyszer nemcsak eljön a nap, amikor nem fogják tudni reggel üzembe helyezni a vonalat, de félő, hogy egyszer egy baleset miatt kényszerül a BKK több napra leállítani a forgalmat. Arra viszont állítólag nincsenek vészforgatókönyvek, hogy ilyenkor mivel, merre és hogyan oldják meg a metró pótlását.

A Budapesti Közlekedési Központ tud a levélről, de későbbre ígértek tájékoztatást.