Orbán
16 °C
26 °C

Karbantartók: Vén és balesetveszélyes a 3-as metró

2013.04.14. 15:27

Közel egy évvel azután, hogy egy BKV-dolgozó név nélküli levélben figyelmeztette a Budapesti Metróért Egyesületet arra, hogy az elöregedett vágányok több szakaszon is életveszélyesek, újabb aggódó karbantartó jelentkezett. Az éjszakai műszakban teljesítő szakértő szerint az észak-déli irányú, 3-as metróvonal annyira kritikus állapotban van, hogy ott még átmeneti megoldást sem jelenthet a használt MÁV sínek beszerelése és a 2-es vonalról ide átcsoportosított 20 metrókocsi.

A legtöbb, még forgalomban tartott szerelvény ugyanis 35-40 éves, és ezeket már tartalék alkatrészekkel sem lehet tökéletesen megjavítani. A karbantartó szerint nagyon rövid időn belül eljöhet az az időszak, amikor nem fog tudni elég szerelvény futni a két metróvonalon. A MÁV-tól kapott sínek beépítése sem megoldás: egy sínszál forgalomtól és terheléstől függetlenül 20-25 évre van szavatolva, ezek a használt csere sínszálak pedig pont ilyen korúak.

De még a vágánycserével sem oldódik meg a rögzítő elemek problémája, mert ezeket az állandóan beszivárgó víz korrodálja. Ha egyszer elengednek, az ugyan olyan súlyos balesetet okozhat mint egy síntörés. A karbantartó szerint az elektromos kábelek cseréje sincs napirenden, hiába volt utóbbi időben ezek füstölése miatt itöbbször is forgalomkorlátozás.

Míg tavaly 35 kilométernyi sínszál cseréjéről volt szó, ez mostanra 60-ra emelkedett. Ráadásul már az Árpád-híd-Újpest szakaszon is előjönnek azok a hibák, amelyek a vonal többi részén  jelentkeznek, pedig ez a szakasz csak 22 éves. Sajnos a karbantartást a vonal többi részéhez hasonlóan itt is elhanyagolták.

Az, hogy reggelente üzembe helyezhető-e a kék metró vonala, az mindig hajnal 4 óra körül derül ki. A karbantartók most attól tartanak, hogy egyszer nemcsak eljön a nap, amikor nem fogják tudni reggel üzembe helyezni a vonalat, de félő, hogy egyszer egy baleset miatt kényszerül a BKK több napra leállítani a forgalmat. Arra viszont állítólag nincsenek vészforgatókönyvek, hogy ilyenkor mivel, merre és hogyan oldják meg a metró pótlását.

A Budapesti Közlekedési Központ tud a levélről, de későbbre ígértek tájékoztatást.