no

Sokan elbuknak majd

2013.06.01. 08:24

A budapesti taxizás századik évforulója nagy változásokat hoz a fővárosi taxispiacon is: a rendszerváltás legszabadabb szakmáját erősen szabályozni fogják. Legális és féllegális taxiscégek sora bukhat el, újak emelkedhetnek fel, taxisok százai szabadulhatnak ki a fuvarszervezők fennhatósága alól, újra beköszönthet a leintés korszaka.

Jelenleg 12-13 legális taxiscég működik Budapesten, és körülbelül ugyanennyi féllegális: ezekből összesen 5-6 marad mindössze néhány év múlva, mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. (Féllegálisak a fantomtelephelyekre bejegyzett, utolérhetetlen képviselőjű cégek.) Az eddig alacsony árakkal operáló taxiscégek azért ellenzik a szeptember 1-től életbe lépő fix tarifát, mert megszűnik a versenyelőnyük a minőségibb szolgáltatásra törekvő nagy taxiscégekkel szemben, és attól tartanak, hogy azonos áron az utasok már nem őket választják. Ezért Metál szerint ezek a cégek vagy beállnak a sorba, vagy tönkremennek.

A szabályozás szerint ugyanis az eddig maximált tarifát felváltja a fix tarifa, így nem lehet többet játszani az árakkal: mindenkinek a 450 forintos alapdíjjal, a 280 forintos kilométerdíjjal és a 70 forintos percdíjjal kell működnie. A fix tarifa eltörli a telefonos a leintéses díj közötti különbséget is, ebből következően sokan kilépnek a fuvarszervezőktől, és önállóan próbálnak szerencsét.

Metál szerint a belvárosban elképzelhető, hogy a csak leintésre utazó taxis is meg tud élni. A fuvarszervezőkre azonban továbbra is szükség lesz, nagyon sokan fognak még telefont használni taxirendeléshez. Metál úgy véli, hogy (a mindenkit beleszámítva) 5500-6000-resre tehető fővárosi taxislétszám így is csökkenni fog legalább 1500 fővel.

Lesz-e Nemzeti Taxicég?

Sok taxis várakozó állásponton van, befektessen-e egy új, az előírásoknak megfelelő kocsiba, vagy várja meg, hogy olyan izmosabb taxiscég alakul, amelyik nem a jelenleg dívó alvállalkozói szerződést kínálja a kocsival rendelkező taxisoknak, hanem alkalmazotti állást céges taxival.

A taxisok között tartja magát egy sejtés, hogy hamarosan egy erős taxiscég emelkedik fel, saját, kedvező kölcsönből vásárolt autóflottával, ahol a régi főtaxis időkhöz hasonlóan alkalmazottként lehet dolgozni, megszabadulva számtalan nyűgtől, papírmunkától, kocsikarbantartástól. Egyes taxisok tudni vélik, hogy ez nem új cég lesz, hanem egy már most működő vállalatba fektetett be a kormányzó párt egyik gazdasági háttérembere.

A saját taxi rendelet szerinti átalakításának jelentős költsége van, ha egyáltalán megéri belefektetni. Aki tízéves kocsival jár, annak már nem feltétlenül, hiszen a mostani szabályozás szerint 2014 augusztus 31 után már tízévesnél idősebb taxival nem lehet taxizni. Igaz, ezt a határt egy évvel tervezik meghosszabbítani, de akkor is sokan meggondolják, hogy a sárgára festésbe/fóliázásba 130-200 ezer forintnyi összeget feccöljenek. (A piacon már több cég ráfordult a lehetőségre, egymást érik a taxisoknak szóló fóliázó hirdetések.) A fóliázáson kívül még egy kisebb, pár ezer forintos tétel a taxaméter átállítása.

Máris módosítanak a rendeleten

A legutóbbi közgyűlésen elhalasztották a taxisrendelet módosítását, ami gyakorlatilag a taxisoknak kedvezett volna a működéshez szükséges feltételek további (árnyalatnyi) lazításával, és a határidők kitolásával. Az elnapolás oka az volt, hogy a módosítások közé beesett a semmiből egy új kritérium: a taxik tetejére egy olyan szabadjelzőt kellett volna felszerelni, ami pirosan világít, ha a taxi tele van, és zölden, ha üres. A taxisok felháborodtak az újabb tételen, aminek a műszaki paramétereit meg sem határozták pontosan, valamint a Jobbik-frakció is jelezte, hogy emiatt az új elem miatt nem támogatja a módosítást. A főpolgármester ezért a kérdés tisztázásáig jobbnak látta elhalasztani a módosítást. A számos követelményt előíró taxisrendelet úgyis csak szeptemberben lépne hatályba, addig még van idő.

De nemcsak az életkori korlátnak és a színezésnek kell megfelelni 2014-15-től: meghatározták a minimális csomagtér-méretet, tengelytávot, a motor környezetvédelmi besorolását vagy teljesítményt is, emellett a légkondi és a bankkártya-elfogadás is kötelező lesz. A magasabb tarifához tehát magasabb minőségi követelmények is társulnak.

Nem mindenkinek tetszik a regula

Sokaknak nem tetszik a szabályozás. A fővárosi közgyűlésben legutóbb magántaxisok tiltakoztak, akiket rosszul érint az árverseny megszűnése és a beruházási teher. A fővárosi közgyűlés képviselői sem támogatták egyöntetűen az új rendszert. Somfai Ágnes, a Párbeszéd Magyarországért képviselője a bürokratikus túlszabályozást emeli ki blogjában, valamint azt, hogy az 50 százalékkal dráguló tarifa miatt várhatóan kevesebben fognak taxizni. A VEKE azt hangsúlyozta, hogy az utasok véleményét nem kérték ki a szabályozás megalkotásakor.

Akárhogy is alakul át a piac, egyvalamire mér szükség lesz, ebben mindenki egyetért: a szigorúbb ellenőrzésre. Mint egy nemrég készített videónkban bemutattuk, vannak taxisok, akik a maximált ár négyszeresét is felszámolják, főleg a könnyebben átverhető külföldieknek vagy vidékieknek.

gpb 17
Fotó: Nagy Attila

A BKK részéről elmondták, hogy a rendelet szeptemberi hatályba lépéséig új taxiellenőrzési rendszert alakítanak ki. Jelenleg is tárgyalásokat folytatnak a társhatóságokkal (közlekedési hatóság, NAV, rendőrség), hogyan lehetne olyan nagy razziákat tartani, amelyben az összes hatóság embere részt vesz.

A jelenlegi ellenőrzési szisztéma ugyanis egyszerűen nevetséges. A BKK két embere, akit a taxisok túlnyomó része arcról ismer, évi 900 próbautazást végez, ami a taxisok egy hatodát sem érinti így. Ráadásul a taxisok elmondása szerint a Keletinél, a Nyugatinál vagy az Oktogonnál állomásozó nagydarab, kopasz taxishiénáknak valahogy sosem néznek a körmére, mert lehet, hogy egyszer-kétszer már ráfáztak a próbálkozásra.

Most vígan lehet hiénázni

De aki lebukik véletlenül, az is vígan tovább taxizhat. Ezt mutatja a videónk által lebuktatott taxishiéna, akitől ugyan a BKK megvonta a (rendszámra és autóra vonatkozó) drosztengedélyt, de különböző kanyarok után (bérelt rendszám, fehér rendszám, stb) most egy másik taxiscég (itt ne fuvarszervezőt képzeljünk el, hanem egy 4-5 kocsit futtató fedőcéget) kocsijában ugyanúgy folytathatja az utasok átverését.

A nagy taxishiénateszt

A rendszer ugyanis olyan, hogy a fővárosi taxisokat felügyelő BKK-nak csak a drosztengedély kiadására és bevonására van jogosítványa. A sofőrt jóval érzékenyebben érintő taxisengedélyt a közlekedési hatóság vonhatja meg, ami szokatlan lágy szívűséget mutat a taxisok felé.

A BKK adatai szerint 2012-ben 165-ször vontak be drosztengedélyt, és értesítették a közlekedési hatóságot, de a hatóság mindössze 31 esetben vonta vissza rövidebb-hosszabb időtartamra a szolgáltatási engedélyt. 42 esetben megszűnt az eljárás, 92 folyamatban levő (2012-es!) ügyről pedig még csak tájékoztatás sem érkezett vissza.

A taxisok szerint a piacon addig nem szüntethetők meg teljesen a visszaélések, amíg egy hatékony ellenőrzési és szankcionálási rendszert nem vezetnek be Budapesten. A jelenlegi biztosan nem az.